تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اسفند

۱۷۳پیش ازمیلاد:به نوشته مورخان رومی ـ یونانی و ارمنی و تطبیق تقویمها، مهرداد یکم ششمین شاه ایران از دودمان اشکانی (معروف به مهرداد بزرگ) یکم مارس سال ۱۷۳ پیش از میلاد دراجتماع بزرگان ایران اعلام کرد که تصمیم گرفته است کشور دارای یک قانون لاتغییر (اساسی) شود تا حقوق و تکالیف همه [دولت و ملت] در آن روشن باشد. این تصمیم مهرداد مورد تایید حاضران در نشست قرار گرفت و ایران دارای دو مجلس شد که مجموعه آن دو را «مهستان» می گفتند (مه به کسر «میم» به معنای بزرگ). انتخاب ولیعهد از میان شاهزادگان، اعلان جنگ و پیشنهاد صلح، بسیج نیرو، عزل شاه درصورت دیوانه شدن و بیماری ممتد و …، تغییر اشل مالیاتها و صدور دستور ضرب سکه با تصویر تازه، تعیین شاهان ارمنستان، تایید تشریفاتی (ضمنی) شاهان پارسی تبار سرزمین پنتوس (منطقه ساحلی جنوب و جنوب شرقی دریای سیاه در آناتولی به پایتختی شهر سینوپ) و انتصاب فرمانده کل ارتش برای یک دوره معین و یا مدیریت جنگ از جمله اختیارات مهستان بود. در موارد متعدد، مهستان که مجلسی معادل سنای روم بود شخص شاه را به عنوان فرمانده ارتش، فرمانده جبهه و مسئول لشکرکشی تعیین کرده بود.

به نوشته مولفان تاریخ دمکراسی، دردوران اشکانیان (پارتیان ـ خراسانیان) که علاقه مند به اندیشه های فلاسفه یونان بودند، ایران از نوعی دمکراسی برخوردار بود. به علاوه، در این دوره ایالات دوردست؛ ارمنستان و … خودمختار بودند و لذا ایجاب می کرد که پارلمان وجود داشته باشد تا نظر همگان شنیده شود. مورخان رومی ایجاد مهستان را اقتباس ایرانیان از رومیان دانسته اند که باور کردن این ادعا دشوار است زیرا که هنگام ایجاد مهستان (۱۷۳ سال پیش از میلاد ـ دو هزار و ۱۸۳ سال پیش) هنوز دولت روم با ایران همسایه نشده بود و برخورد نداشت، هنوز بقایای اسکندریان برمناطق یونانی نشین و مصر حکومت می راندند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اسفند

۱۴۱۶م:شاهرخ میرزا گورکانی پسر امیرتیمور و جانشین او در نخستین هفته مارس ۱۴۱۶ (۲۰ روز مانده به نوروز) شهر کرمان را متصرف شد و آن را ضمیمه قلمرو پسر خود ابوالفتح ابراهیم حاکم فارس کرد. شاهرخ پس از فتح کرمان به دیدار «شاه نعمت الله ولی» عارف معروف شتافت و از وی استدعای اندرز کرد. شاه نعمت الله که در۹۷ سالگی درگذشت در ماهان مدفون است.

شاهرخ میرزا هنگام ترک کرمان جمعی از هنرمندان این دیار مرکب از چند معمار و نقاش را با خود به هرات برد و از آنجا برای دیدار از چین روانه پایتخت این کشور کرد تا مبادله هنری صورت گیرد. در میان هیات هنرمندان و استادکاران اعزامی شاهرخ میرزا به خان بالغ (پکن ـ پایتخت چین)، یک طراح کرمانی نقشه قالی هم وجود داشت.

تکفارس آی آر

این هیات به ریاست غیاث الدین نقّاش به سال ۱۴۱۹ میلادی وارد چین شد و به مبادله مهارتهای هنری دو کشور پرداخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اسفند

۱۳۱۷ش:محمد رضا پهلوی ولیعهد وقت که هنوز بیش از ۱۸ سال و ۴ ماه نداشت در این روز از اسفندماه ۱۳۱۷ در راه مصر بود تا با فوزیه خواهر ملک فاروق پادشاه مصر ازدواج کند. وی پنجم اسفند ( ۲۴ فوریه ۱۹۳۹ ) در زمانی که ابرسیاه جنگ آسمان اروپا را می پوشانید عازم مصر شده بود. وزیران امور خارجه و دادگستری و رئیس مجلس شورای ملی همراه او بودند. یک هیات مطبوعاتی نیز عازم مصر شده بود تا جریان ازدواج را پوشش خبری دهد. عباس مسعودی ناشر روزنامه اطلاعات که با این هیات به مصر رفته بود گزارشهای مفصل و متعدد از این رویداد را به قلم خود در این روزنامه منتشر ساخت. عقد نکاح، ۲۴ اسفند انجام شد و داماد و همراهان ۲۴ فروردین با کشتی به ایران باز گشتند. این نخستین ازدواج شاه بود که دیری نپایید. به باور عوام الناس، انگلیسی ها عامل این وصلت بودند!. پس از اشغال نظامی ایران، از برخی از رجال ایرانی هوادار آلمان که بازداشت و تبعید شده بودند نقل شده است که گفته بودند: لندن از آن بیم داشت که اگر ولیعهد وقت با یک شاهزاده خانم افغان ازدواج کند، دو کشور متحد و به گونه ای باردیگر یکپارچه شوند که خلاف سیاست قدیمی انگلستان بود و چنانچه با دختر یکی از بزرگان ایران پیوند مزاوجت می بست، بعدا قدرت و مدیریت ادارات از دست عوامل قدیمی انگلستان خارج و به این خانواده سپرده می شد که این هم به زیان انگلستان بود که می خواست ایران را در چنگ داشته باشد. ازدواج ولیعهد وقت با یک شاهزاده خانم اروپایی و یا دختر یکی از معاریف آن قاره نیز به مدرنیزه شدن ایران کمک می کرد که لندن خواهان آن هم نبود؛ لذا عوامل لندن موضوع ازدواج با فوزیه را مطرح کردند که خاندان او در دست انگلستان بودند. خانواده آلبانیایی تبار فوزیه از آغاز قرن نوزدهم (زمان محمدعلی پاشا) تا کودتای ژنرال نجیب (اوایل دهه ۱۹۵۰) در مصر سلطنت داشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اسفند

۲۰۰۸م:ارزش برابری «یورو» پول واحد ۱۶ کشور اروپایی [از ۲۷ کشور] برای نخستین بار در عمر کوتاه خود، در ۲۸ فوریه سال ۲۰۰۸ برابر با ۵۱/۱ دلار آمریکا شد. ارزش یورو سه سال پیش از آن، کمتر از دلار آمریکا بود و در فوریه ۲۰۱۰ به دلیل بحران بودجه در یونان (از اعضای گروه یورو) به ۳۶/۱ دلار تنزل کرده است.

www.takfars.ir

کارشناسان امور مالی، بدهی سنگین آمریکا (۱۲ تریلیون و ۴۴۲ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار در ۲۸ فوریه ۲۰۱۰ و به عبارت دیگر سهم هریک از ۳۰۷ میلیون و ۹۰۰ هزار آمریکایی از این بدهی می شود ۴۰ هزار و ۴۱۰ دلار) و تداوم کسر بودجه این دولت در سالهای اخیر را از عوامل کاهش بی سابقه ارزش دلار می دانند. بدهی آمریکا در آخرین روز فوریه ۲۰۱۰ به چین ۹۲۹ میلیارد با بهره سالانه ۴۰ میلیارد دلار و به ژاپن ۷۶۶ میلیارد دلار بود. بدهی آمریکاییان به صادرکنندگان کردیت کارت ها جمعا به دو تریلیون دلار نزدیک شده است (خرید با کارت اعتباری) و این، دلیل کاهش درآمد و افزایش بیکاری و نیز گسترش فرهنگ استفاده از کردیت کارت است که در مورد پاره ای که بی احتیاطی کنند؛ اعلام ورشکستگی و افلاس به دادگاه. معاملات مستغلات در آمریکا راکد شده و بهای آنها همچنان رو به کاهش است و این تنزل بها، درآمد دولت از «کپیتال گین» را هم کاهش داده و به علاوه، بانکها و موسسات مالی را با مشکل دریافت اقساط بدهی های رهنی رو به رو ساخته است.

در آخرین روز فوریه ۲۰۰۸، سقوط بهای سهام ذخایر بازنشستگی کارکنان برخی از موسسات را که در سهام سرمایه گذاری شده است به نصف کاهش داده بود.

عکس زیر که یکم مارس ۲۰۰۸ گرفته شده بود بهای بنزین در برخی از جایگاههای فروش را، هرگالن بیش از چهار دلار نشان می داد، متوسط بهای بنزین در آمریکا در این روز سه دلار و نیم بود. بهای نفت خام که با بورس بازی روی آن بالا رفته بود از نیمه دوم سال ۲۰۰۸ به تدریج پایین آمد و در آخرین روز فوریه ۲۰۰۹ به یک سوم ژوئیه ۲۰۰۸ کاهش یافته بود و متوسط بهای بنزین در جایگاههای فروش در آمریکا زیر دو دلار برای هر گالن بود که بعدا دوباره و این بار به سبب کاهش ارزش برابری دلار بالا رفت:

۱۸۶۸م:«سوزان انتونی» بانوی آمریکایی که از اول ژانویه ۱۸۶۸ (۱۴۲ سال پیش) نشریه «انقلاب» را منتشر کرده بود پس از دو ماه، از اول مارس این سال با دعوت از نویسندگان مبارزی چون «الیزابت ستانتون» نشریه خود را که در نیویورک انتشار می یافت به «منادی حق» تغییر نام داد . این نشریه که کاررا با دفاع از «خواست حق رای در انتخابات برای زنان» آغاز کرده بود سپس به سایر حقوق درخواستی بانوان گسترش داد.

این نشریه که در ۱۶ صفحه و با هزینه ای برابر ۶۰۰ دلار برای هر شماره انتشار می یافت سپس خواستار دستمزد برابر برای کار برابر (صرف نظر از مرد و یا زن بودن) و دادن اهمیت به اتحادیه های کارگران و اصناف به عنوان مدافعان حقوق اعضای خود شد. آنگاه خواستار قانونی شدن طلاق شد که در مذهب کاتولیک ممنوع اعلام شده است.

این نشریه در جریان مبارزات خود تا به آنجا پیش رفت که خواستار انتصاب زنان به کشیشی در کلیساهای کاتولیک شد. هنگامی که نشریه دچار مسائل پولی شد و سوزان جریان را نوشت؛ برخلاف تصور، مردی به نام «جورج ترین» پرداخت همه هزینه نشریه را بر عهده گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اسفند

۱۷۵۲م:رومیان عهد باستان بر ماه جاری (تقویم میلادی) که از دهه سوم آن فصل بهار آغاز می شود نام مارتیوس خدای جنگ ( Martius) را گذاردند زیرا که از این ماه از برودت هوا کاسته و لشکرکشی امکانپذیر می شود. رومیان به نام خدای جنگ، در این ماه در اجرای برنامه های تعرضی خود به گونه ای نیرو به منطقه مورد نظر روانه می کردند که نبرد در اواخر بهار و یا فصل تابستان که مشکل سرما نیست و روزها بلندتر است صورت گیرد و بازگردانیدن نیروها در صورت ناکامی تا پائیز انجام می شد. از همان زمان و سالها پیش از میلاد مسیح است که این ماه؛ مارتیوس، مارس و مارچ خوانده شده است. انگلیسی زبانها آن را «مارچ = March» می گویند زیرا که نه تنها تلفظ تغییریافته همان مارس و مارتیوس است بلکه معنای قدم روی سربازان به پیش (پیش به سوی نبردگاه و خط حمله ـ لشکرکشی)را هم می رساند. رومیان به اقتباس از ایرانیان سال نو را از بهار (بیستم و یا بیست و یکم) مارس آغاز می کردند که این وضعیت تا قرن شانزدهم و در انگلستان تا سال ۱۷۵۲ ادامه داشت و از آن پس اول ژانویه آغاز سال میلادی (یونیورسال) قرارگرفته است.

۷۱۴م:یکم مارس در سال ۷۱۴ میلادی اعراب مسلمان کار تصرف اسپانیای جنوبی (اندلس) را تکمیل کردند. سپاهیان عرب به فرماندهی طارق بن زیاد در ژوئیه سال ۷۱۱ از تنگه هرکول که از آن پس به نام وی «جبل طارق» خوانده می شود گذشته، قدم به اسپانیا گذارده بودند و واحدهای ارتش «رودریک» پادشاه ویزوگت (ژرمن تبار) اسپانیا را شکست داده بودند. نزدیک به سه سال طول کشید تا اسپانیای جنوبی به تصرف عرب آمد که آن را «اندلس» نامیدند.

اعراب مسلمان سالها بعد از اسپانیا وارد فرانسه شدند و تا «پواتیه» در مرکز فرانسه پیش رفتند و در آنجا از «شارل مارتل» سردار فرانکها شکست خوردند و به اسپانیا بازگشتند.

تک فارس

۲۰۰۳م:یکم مارس ۲۰۰۳ با سوگند هجده قاضی از چند کشور عضو، دادگاه کیفری بین المللی در شهر لاهه آغاز بکارکرد. این دادگاه در اجرای مصوبه سال ۱۹۹۸ مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد شده و عنوان دائمی دارد. این میثاق هنوز به تصویب پارلمانهای ۳۸ کشور از ۱۵۳ کشوری که مصوبه را امضاء کرده اند نرسیده است. شمار پارلمانهای مصوب میثاق در یکم ژوئیه ۲۰۰۲ از نصاب (نصف کشورهای عضو سازمان ملل به علاوه یک) گذشت و تاسیس دادگاه کیفری بین المللی قطعی شد. هنوز دولتهای ایالات متحده، روسیه، چین و هند این میثاق را تصویب نکرده اند. اهم اختیارات و ماموریت این دادگاه از این قرار است: محاکمه و مجازات مرتکبین جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی، کشتار انسان، تعرض و پرونده های ارجاعی از سوی شورای امنیت. این دادگاه تنها به پرونده هایی رسیدگی خواهد کرد که ارتکاب جرم از زمان تاسیس دادگاه روی داده باشد (نه قبلا) و این موضوع در میثاق درج شده است. این دادگاه که از زمان تاسیس تا یکم مارس ۲۰۱۰ چهارده اعلام جرم دریافت داشته و چهار مقام سابق را در زندان خود دارد تنها هنگامی رسیدگی به یک اعلام جرم را آغاز میکند که مطمئن شود دادگاه ملی نتوانسته و یا نخواسته که به آن رسیدگی کند. پلیس بین الملل ضابط این دادگاه است.

طرح ایجاد چنین دادگاهی برای نخستین بار در کنفرانس صلح ورسای در سال ۱۹۱۹ به میان آمد و جامعه ملل در سال ۱۹۳۷ در این باره مذاکرات مفصل انجام داد و طرحهای متعدد را بررسی و حتی پیشنویس میثاق تهیه کرد که آغاز جنگ جهانی دوم به فعالیت آن سازمان پایان داد. کمیسیون قوانین بین المللی در سال ۱۹۵۰ پرونده ایجاد دادگاه کیفری جهانی را از بایگانی خارج و مطرح ساخت و سپس مجمع عمومی سازمان ملل کار رسیدگی به آن را برغم اکراه چند دولت آغاز کرد تا در سال ۱۹۹۸ به نتیجه رسید.

۲۰۰۸م:رسانه های کشورهای انگلیسی زبان پنجشنبه، ۲۸ فوریه ۲۰۰۸، با انتشار عکس هایی که به صورت ادغام در زیر آمده است خبر داده بودند که پرینس «هری» پسر ولیعهد انگلستان و نفر ردیف سوم در صف پادشاهی این کشور از ماه دسامبر۲۰۰۷ به عنوان یک نظامی انگلیسی به افغانستان رفته بود و ااضافه کرده بودند که قرار نبود رفتن او به افغانستان افشاء شود که یک خبرنگار استرالیایی آن را گزارش کرده! و آفتابی شده بود و چون قضیه برملاء شده بود، منابع انگلیسی تعدادی از عکس هایی را که ازاو در افغانستان گرفته شده بود در اختیار رسانه ها قرارداده بودند تا منتشر شوند!. برخی از این رسانه ها بمانند اینکه «شق القمر» شده باشد، این گزارش را درصدر اخبار خود پخش کرده بودند. کشورهای انگلیسی زبان که عمدتا مهاجرنشینان پیشین انگلستان هستند هنوز به خانواده سلطنتی آلمانی تبار آن کشور علاقه نشان می دهند. در پی انتشار این عکسها و مخصوصا ویدیوی که او را در حال تیراندازی با مسلل نشان می داد (به سوی چه کسانی؟) و هر عمل آدمکشی (جز جنگ دفاعی) کار یک شاهزاده نمی تواند باشد، «هری» از افغانستان فراخوانده شد.

اگر پرینس هری تاریخ افغانستان و بلایی را که انگلستان در دو قرن گذشته بر سر آن آورده است خوانده بود از آغاز کار هم داوطلب رفتن به آنجا و استقرار نمی شد و ….

۲۰۰۸م:دمیتری مدودیفDmitry A. Medvedev یکی از چهار نامزد انتخابات(یکشنبه دوم مارس ۲۰۰۸) ریاست جمهوری روسیه، ۴۸ ساعت پیش از رای گیری وعده داده بود که تلاش خواهد کرد مصرف الکل در روسیه شدیدا کاهش یابد. وی بسیاری از مشکلات اجتماعی ـ اقتصادی روسیه را درمصرف الکل اعلام کرده بود که در این کار روسها عادت به افراط دارند. مدودیف متولد ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۵قول داده بود که بیش از پیش ثبات را در روسیه برقرار کند و برنامه های هشت سال گذشته "پوتین" را ادامه دهد، مبارزه با فساد را تا پاک کردن سازمانها و افراد دنبال کند، به سازمانهای تولیدی استقلال عمل بیشتری دهد و به اصحاب دانش و ابتکار کمک کند تا وابستگی اقتصاد روسیه به درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز کاهش یابد.

مدودیف گفته بود که روسیه را به گونه ای نیرومند خواهد کرد که هیچ قدرتی نتواند به آن آسیب وارد سازد و خواهد کوشید که رفتار روسیه در دوران ریاست جمهوری او به گونه ای باشد که قدرتهای دیگر با روسیه دوستی کنند نه اینکه به آن زیان برسانند. وعده اصلی مدودیف این بود که تلاش کند ولادیمیر پوتین سمت ریاست دولت (نخست وزیری ـ ریاست شورای وزیران) را بپذیرد تا از اندیشه و تجربه او همچنان استفاده شود.

در آن روز نظر سنج ها پیش بینی کرده بودند که مدودیف برنده انتخابات ریاست جمهوری روسیه خواهد بود که چنین شد.

مدودیف در آستانه انتخابات روسیه به صربستان رفت و با اسلاوهای جنوبی در قبال استقلال کوزوو که پیدابود کار آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلستان بوده است همدردی کرد که سفر او دورنمایی از سیاست های روسیه در آینده تلقی شده بود.

همزمان با سفر مدودیف، پوتین (بعدا نخست وزیر) نیز با برخی از سران کشورهای مشترک المنافع روسیه که متمایل به غرب هستند در مسکو ملاقات کرد که این ملاقاتها هم حساس توصیف شده بودند.

اصحاب نظر گفته بودند که که بعداز انتخاب رئیس جمهور تازه هم، پوتین قدرت اصلی روسیه خواهدبود و ترتیبی خواهدداد که پس از دوره پیش رو، باردیگر و برای دو دوره رئیس جمهور شود و لذا ریاست جمهوری مدودیف تنها برای یک دوره خواهد بود.

T A K F A R S

مدودیف تحصیلات خود در رشته حقوق را در سال ۱۹۹۰ (سال پیش از فروپاشی شوروی) به پایان برده، والدینش مدرّس دانشگاه بودند و لذا با سختی های زندگی آشنا نبوده و در طول حکومت سوسیالیستی شوروی سمتی نداشته تا دراین زمینه تجربه و حتی علائق داشته باشد. نیمی از عمر کاری او در تدریس و نیم دیگر به صورت همکاری با شهردار زادگاه خود ـ سن پترزبورگ، معاونت دفتر کاخ کرملین، ریاست دفتر ولادیمیر پوتین و معاونت نخست وزیری گذرانیده شده است. وی مدتی هم وکیل قضایی در امور شرکتها و رئیس شورای کمپانی دولتی نفت روسیه (گازپروم) بود. مدودیف همچنین از طرّاحان و مجریان بهبود امور مسکن و درمان روسیه بشمار می رود. از گذشته او چنین استنباط می شود که علاقه مند به نوعی اقتصاد آزاد، رفاه ملت و اقتدار جهانی هرچه بیشتر روسیه است.

طبق نظر سنجی های پیش از روز رای گیری، هفتاد و پنج درصد ۱۰۹ میلیون رای دهندگان روس به مدودیف ابراز تمایل کرده بودند. معمولا کمتر از هفتاد درصد روسها در انتخابات شرکت می کنند. انتخابات دوم مارس ۲۰۰۸ روسیه دارای چهار نامزد بود: مدودیفMedvedev (حزب وطن)، زیوگانوفZyuganov (حزب کمونیست)، ژیرینوفسکیZhirinovsky (ناسیونالیست) و بوگدانوف Boganov(حزب دمکرات).

لیمونوفLimonov (حزب بلشویکهای ملی) برای نامزد شدن دو میلیون امضاء جمع آوری کرده بود، و دیگر معلوم نشد که چرا در میان نامزدها نبود. هرچهار نامزد و همچنین رای دهندگان در مصاحبه با رسانه ها و عوامل نظرسنجی ها گفته بودند که خواهان اقتدار روسیه و به حساب آمدن وطن آنان به عنوان یک قدرت بزرگ همانند سابق هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اسفند

۲۰۰۹م:«توماس ریکس Thomas Ricks» مولف کتاب با سوژه های نظامی و مقاله نگار واشنگتن پست، در فوریه ۲۰۰۹ دومین کتاب خود درباره اشغال نظامی عراق، علل و پیش بینی نتایج را تحت عنوان «قمار = Gamble» به توزیع داد که رسانه های آمریکا در سه روز منتهی به یکم مارس ضمن نقل بخش هایی از کتاب، با ریکس مصاحبه کرده بودند. «گمبل» در حقیقت دنباله کتاب قبلی ریکس تحت عنوان «Fiasco» است.

ریکس ۲۷ و ۲۸ فوریه ۲۰۰۹ در شبکه های تلویزیونی آمریکا درباره کتاب تازه خود توضیح داد و درعین حال به پرسش گزارشگران که نظر اورا پیرامون اعلامیه «باراک اوباما» که تا تابستان ۲۰۱۰ نظامیان رزمی آمریکا ـ جز شماری کم از آنان [۳۵ هزار] را از عراق خارج خواهد ساخت سخن گفت و اظهارداشت که وضعیت کنونی عراق (و ازجمله حضور نظامی آمریکا) ادامه خواهد یافت و پایان آن قابل پیش بینی نیست زیرا که در اصل ـ قرار هم نبوده است پایان یابد بنابراین به نظر او، این وضعیت بعد از انقضای ریاست جمهوری «اوباما» هم ادامه خواهد داشت. تخلیه عراق از نظامیان آمریکایی حرف است. وضعیت عراق در سطح جهان به سیاست ها شکل دیگری داده و محاسبات تازه در خاورمیانه به وجود آورده است و بنابراین ختم آن به آسانی گفتنش و بیان یکی ـ دو جمله نیست. طبیعت استقرار نظامی آمریکا در عراق چیز دیگری است. این یک برنامه قدیمی آمریکا بود که در عراق استقرار یابد و کلید آسیای غربی را به دست داشته باشد و کلید آسیای غربی یعنی کلید جهان. آمریکا می داند که اگر از عراق بیرون برود، دولت دیگری جایش را خواهد گرفت. آمریکا برای ورود بدون مجوّز شورای امنیت به عراق انتقاد جهانی را برخود هموار ساخت. وی گفت باید بدانیم که اگر یک واحد غیر رزمی هزار نفری هم در عراق داشته باشیم به معنای تداوم استقرار است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اسفند

۲۰۰۳م:در تفسیر مطالب ریکس گفته شده بود که عملیات آمریکا در عراق در حقیقت ۴۵ سال پیش از تعرض بهار سال ۲۰۰۳ و از زمان کودتای قاسم که ماهیت ضد غرب داشت آغاز شده بود؛ کودتاهای بغداد، عملیات نظامی کردها علیه دولت بغداد با تحریک و کمک آمریکا و اسرائیل و همکاری ایران با این دو دولت در آن زمینه، تداوم برخوردهای مرزی عراق با ایران با هدف درحالت خصومت نگهداشتن تهران و بغداد، جنگ هشت ساله (عراق با ایران)، تصرف کویت، تحریم طولانی عراق و … به خاطر استقرار در این سرزمین کلیدی جهان بود. بنابراین تخلیه کامل صورت نخواهد گرفت و ایرانیان که در اندیشه امنیت مرزهای خود و تجدید احتمالی برخوردهای دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ هستند این را می دانند. ماهیت و ساختار داخلی عراق بگونه ای نیست که یکپارچه و با یک کلام خواهان تخلیه کامل شود. همیشه در آنجا مسئله قومی ـ مذهبی و تقسیم منافع (نفت) و ترکیب و انتخاب مقامات دولتی بوده و بازهم خواهد بود. ایرانیان نمی خواهند که بحران مرزی دیگری به صورت آنچه را که در سالهای میان ۱۹۵۸ و ۲۰۰۳ مشاهده شد داشته باشند و با توجه به تلفاتی که در دهه ۱۹۸۰ تحمل کردند و زیانهایی را که دادند همه تدابیر را بکار خواهند برد که آن وضعیت بازگشت نکند.

۲۰۰۸م:ازآنجا که ماه فوریه، هرچهار سال یک بار دارای روز بیست و نهم است (سال ۳۶۶ روزی ـ کبیسه ـ لیپ یرLeap Year) زیرا که زمین هر ۳۶۵ روز و شش ساعت و … دقیقه دور زدن خورشید را تکمیل می کند، عادت روزشمارنگاران (کرونیکلرها) شده است که رویدادهای ۲۹ فوریه را در یکم مارس تکرار، و یا همه را موکول به یکم مارس (مارچ) کنند و سال جاری میلادی (سال ۲۰۰۸) یکی از همین سالهای کبیسه است.

بیست و نهم فوریه زادروز «دی براون Dee Brown» یک نویسنده، پژوهشگر و تاریخنگار پرکار است که در سال ۱۹۰۸ در آمریکا به دنیا آمد و در طول عمر ۹۴ ساله خود با شجاعت تمام در دفاع از بومیان آمریکا نوشت. ده کتاب تاریخ، هفت داستان و چهار اثر پژوهشی از او به یادگار مانده است. وی ضمن گزارش جنگ آمریکاییان با بومیان، هموطنان خود را «Expansionism

تک فارس www.takfars.ir

» خوانده است. او نوشته است: قلب مرا در «ووندد نی (محل قتل عام سرخپوستان در داکوتای جنوبی)» دفن کنید. دی براون اشعار بومیان آمریکایی را هم جمع آوری کرده است.

همچنین در این روز در سال ۱۹۶۰ یک زلزله شدید شهر اقادیر مراکش را ویران و بیش از سه هزار تن را بیجان کرد.

از رویدادهای این روز تولد زنی به نام «آیلین پیتمنAileen Carol Pittman» در سال ۱۹۵۶ از مادری ۱۵ ـ ۱۶ ساله در ایالت میشیگان آمریکاست که بعدا مردان متعددی را کشت و نهم اکتبر ۲۰۰۲ اعدام شد. تنها اجساد هفت مرد از قربانیان وی به دست آمده است. چون در کودکی، مادرش اورا رها ساخته بود؛ بعدا کار او به خودفروشی انجامیده بود و پس از مدتی عقده مردها را به دل گرفته بود و در هرجا که توانسته بود به کشتن آنان اقدام کرده بود تا این که درفلوریدا در جریان یکی از این قتلها به دام افتاده بود و …. درباره کارهای این زن فیلم سینمایی و چندین کتاب نوشته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اسفند

۱۸۱۵: ناپلئون بناپارت که از سوی فاتحان به جزیره «Elb» در مدیترانه تبعید شده بود مخفیانه به فرانسه بازگشت. وی دوباره قدرت را به دست گرفت و به جنگ کشورهای مخالف خود که برضد او اتحادیه تشکیل داده بودند شتافت.

۱۸۱۱: محمدعلی پاشا خدیو مقدونیایی مصر با هدف خلاص کردن خود از اشراف مصری بازمانده از دوران «مملوک» ها سران آنان را به کاخ خود برای شرکت در ضیافت پسرش دعوت کرد و به نظامیانش دستور داد که همه آنان را که نزدیک به پانصد تن بودند بکشند. وی سپس به تخریب دژها و تصاحب اموال اشراف دوران حکومت «مملوک» دست زد و به کار آنان پایان داد.

۱۹۱۰: یک توده برف (بهمن) که در "کینک کاونتی" ایالت واشنگتن از کوه ریزش کرده بود بر یک قطار مسافربر که از آنجا می گذشت فرود امد و ۹۶ تن را کشت.

۱۹۱۲: سروان «البرت بری Albert Berry» افسر ارتش امریکا، برفراز ایالت میسوری از یک هواپیما با چتر از ارتفاع پانصد متری بیرون پرید و پس از ۱۵۰ متر سقوط آزاد چتر خودرا که ۱۱ متر قطر آن بود بازکرد و برزمین فرود آمد. طبق برخی نوشته ها، وی نخستین چترباز بشمار آمده است و نوشته های دیگر «گرانت مورتون Grant Morton » را نخستین چترباز معرفی کرده و افزوده اند که وی در سال ۱۹۱۱ درآسمان کالیفزنیا از هواپیما بیرون پریده و با چتر فرود آمده بود. با این دو فرود با چتر، فن چتربازی پا به عرصه گذارد.

۱۹۱۹: در اجرای دستور لنین تا چنین روزی همه نظامیان روس به استثنای آنان که مخالف انقلاب بلشویکی بودند و به دولت ایران درخواست پناهندگی داده بودند، از ایران خارج شدند تا بهانه دیگری در دست انگلستان برای تخلیه ایران نباشد.

۱۹۴۱: یک فرستنده رادیو FM در آمریکا کار خودرا آغاز کرد که نخستین فرستنده غیر آزمایشی از این دست بود.

تکفارس

۱۹۴۴: دولت ایران به صورت سمبولیک به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد.

۱۹۵۰: کلاز فوکس Claus Emil Fuchs فیزیکدان آلمانی در انگلستان به جرم جاسوسی اتمی به ۱۴ سال زندان محکوم شد. وی داوطلبانه اسرار فعالیتهای اتمی مشترک انگلستان، کانادا و آمریکا را در اختیار شوروی گذارده بود تا سلاح اتمی از انحصار خارج شود و صلح جهانی برقرار بماند. وی در سال ۱۹۸۸ در کشور زادگاه خود، آلمان درگذشت.

۱۹۶۶: حزب سوسیالیستی بعث حکومت سوریه را به دست گرفت. یک شاخه دیگر حزب سوسیالیستی بعث بعدا حکومت عراق را به دست گرفت.

۱۹۸۲: ونرا Venera- 14 سفینه شوروی در ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات از این ستاره مظهر زیبایی پرداخت.

۱۹۹۲: بوسنی ـ هرزگوینا از اعضای کنفدراسیون یوگوسلاوی اعلام استقلال کرد و زد و خوردهای خونین نژادی در آنجا آغاز شد که مدتها ادامه داشت. تحریک و دست دولتهای عضو «ناتو» در این ماجرا مشهود بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر