تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۱۰۳۰م:مورخان انگلیسی که درباره گسترش اسلام در قرن ۱۱ میلادی در شبه قاره هند تحقیق کرده اند؛ درگذشت سلطان محمود غزنوی را ۳۰ آوریل ۱۰۳۰ نوشته اند. سلطان محمود به نام گسترش اسلام، چند حمله نظامی به هند برد و از سوی خلیفه عباسی وقت مورد تقدیر قرار گرفت. وی با این اقدام خود نخستین سنگ بنای کشوری را گذارد که ۹ قرن پس از او به نام پاکستان مرکب از مسلمانان هند پا به عرصه وجود گذارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۱۲۹۲ش:دهم اردیبهشت سال ۱۲۹۵ هجری خورشیدی روزتاریک دیگری در تاریخ وطن ماست .در این روز دولت ضعیف تهران به مداخله انگلستان و روسیه در امور مالی و نظامی ایران تن داد . به اراده انگلستان و روسیه ، مالیه و امور نظامی ایران به کمیسیونی سپرده شد که سه عضو غیر ایرانی آن را این دو دولت خارجی که طبق عهدنامه سن پترزبورگ ایران را به مناطق نفوذ خود قسمت کرده بودند تعیین می کردند.

۱۳۰۰ش:ژنرال انگلیسی «آیرونساید» پس از اطمینان از این که دولت کودتا شکست نخواهد خورد دهم اردیبهشت ۱۳۰۰ ( دو ماه و یک هفته پس از کودتا ) ایران را ترک کرد. وی موفق نشد به بلشویکهای روسیه از داخل ایران مستقیما آسیب بزند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

تکفارس آی آر

۱۳۱۲ش:در این روز در سال ۱۳۱۲ پس از یک رشته بازی های سیاسی و قهر و آشتی تقریبا دوساله ! قرارداد انحصار نفت با انگلستان که سی سال از آن باقی مانده بود برای شصت سال تمدید شد!. قرارداد تازه که جای امتیاز « دارسی » را گرفت در جلسه هفتم خرداد ۱۳۱۲ مجلس به تصویب رسید و این همان قراردادی است که در اسفند ۱۳۲۹ لغو گردید و….

۱۳۲۸ش:در این روز در سال ۱۳۲۸ اعلام شد که سازمان قضایی ارتش برای سران حزب کمونیست ایران ( توده ) که پس از رویداد تیراندازی به شاه در ۱۵ بهمن سال ۱۳۲۷ در دانشگاه تهران غیر قانونی اعلام شده بود کیفرخواست اعدام صادر کرده است. پاره ای از این متهمین قبلا وزیر و نماینده مجلس بودند و یکی از آنان فرماندار تهران هم شده بود.

۱۶۴۹م:آوریل ۱۶۴۹ آغاز سرکوبی جنبش خودجوش « له ولر ها Levellers» یا همتزار انگاشتن مردم( عمدتا در امور حکومتی ، سیاست و آزادی های اجتماعی ) که در همین دهه در انگلستان بپا خاسته بود و جان لیبورن ، «اورتن» و «والوین» عملا رهبری آن را برعهده داشتند به حساب آورده شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۲۰۰۹م:Arlen Specterارلن سپکتر ۷۹ ساله از اعضای برجسته حزب جمهوریخواه آمریکا که ۲۹ سال (از سال ۱۹۸۰) با کمک این حزب و به نام آن به عنوان سناتور ایالت پنسیلوانیا بر کرسی مربوط در کنگره آمریکا تکیه زده بود و در این مدت ریاست کمیسیون های مختلف را در سنا بر عهده داشت ۲۸ آوریل ۲۰۰۹ ناگهان اعلام داشت که حزب خود را تغییر داده و از این پس عضو حزب دمکرات (حزب اکثریت) خواهد بود. این تغییر ناگهانی تعجب برانگیز بوده است.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۱۷۹۵م:ژان ژاک بارتلمی Jean – Jacques Barthelemy محقق فرانسوی قرن۱۸ که تاریخ یونان قدیم را نوشت سی ام آوریل ۱۷۹۵در ۷۹ سالگی درگذشت . وی برای نوشتن تاریخ یونان قدیم به ایتالیا و یونان سفر کرده بود و اسناد و مدارک بسیار خوانده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۱۳۴۶ش:امروز زادروز «حسین انتظامی» روزنامه نگار معاصر وطن است. وی که ریاست شورای سیاستگزاری روزنامه "خبر" را برعهده دارد دهم اردیبهشت ۱۳۴۶ هجری به دنیا آمده است. حسین انتظامی قبلا مدیریت و سردبیری روزنامه پرفروش «همشهری» را برعهده داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۱۹۳۱م:سی ام آوریل ۱۹۳۱ شبکه ان. بی. سی (نشنال برادکستینگ کامپنی) متعلق به کمپانی آر. سی. آ (رادیو کورپوریشن آو امریکا) کار پخش منظم برنامه های تلویزیونی را آغاز کرد و نخستین برنامه ای که پخش شد جریان بازدید روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا از یک نمایشگاه بین المللی در نیویورک بود.

۷۱۱م:طارق ابن زیاد ۳۰ آوریل سال ۷۱۱ میلادی با هدق تصرف اسپانیا، با سپاهی از مسلمانان از تنگه ۱۳ کیلومتری میان آفریقا و اروپا که به نام او جبل طارق (جیبرالتار) خوانده می شود گذشت و پا به خاک اروپا گذارد. طارق که یک ژنرال از مردم «بربرBerber» آفریقای شمالی بود و معاونت موسی ابن نصیر حکمران اموی آفریقیه (سرزمین های مسلمان نشین شمال آفریقا) را برعهده داشت به تصمیم دمشق (ولید ابن عبدالملک از بنی امیه) عزم تصرف اروپا و به اسلام دعوت کردن مردم این منطقه را کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۱۸۷۱م:ساختمان رایشستاگ (پارلمان همه آلمان )که در۱۸۷۱ استفاده از آن آغاز شد و در جریان جنگ جهانی دوم به ویرانه تبدیل گردیده بود. عکس دیگر یک سرباز ارتش سرخ را هنگام برافراشتن پرچم شوروی بر فراز رایشستاگ بمباران شده و ویران نشان می دهد. ارتش سرخ بود که برلن را تصرف کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

تک فارس

سی ام آوریل ۱۹۴۵ روزی است که فصل دیگری از تاریخ عمومی به صفحات نتیجه گیری خود رسید و بسته شد. در این روز واحدهای ارتش سرخ که به برلین وارد شده بودند بر پایتخت رایش سوم مسلط شدند، یک سرباز روس به گونه ای که در عکس دیده می شود پرچم شوروی را برفراز رایشستاگ (رایخستاگ) ــ عمارت معروف پارلمان کل آلمان که به ویرانه تبدیل شده بود برافراشت و چند سرباز دیگر شوروی اجساد نیمسوخته هیتلر و اوا براون را به دست آوردند. جنگ جهانی دوم در اروپا از سال ۱۹۳۹ آغاز شده بود.

۱۹۷۴م:سه ویت کنگ سی ام آوریل ۱۹۷۵ از پشت یک بام یک ساختمان ورود تانکهایشان را به شهر سایگون نگاه می کنند ، شهر آرام است و قتل و جرح و غارت هم در کار نیست درست سی سال پس از خودکشی هیتلر و سقوط برلین ، در همین روز در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ شهر سایگون پس از سالها جنگ خونین به تصرف نیروهای ویت کنگ و وحدت طلب ویتنامی در آمد و کشور ویتنام یکپارچه شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۲۰۰۲م:۲۸ آوریل ۲۰۰۲ چند کارشناس علم حکومت، جامعه شناس، اقتصاددان، استاد ارتباطات و اینترنت در یک میز گرد گفت و شنید که در پایان یک نشست ترتیب داده شده بود اعلام کردند که به نظر اکثریت شرکت کنندگان در نشست، جهان درگیر یک جنگ است ـ جنگی که برخلاف جنگهای جهانی سابق ـ نقطه ای در سطح کره زمین نخواهد بود که از آن در امان باشد، جنگ اینترنتی و بنابراین باید نامش را «سایبر ورلد وار» گذارد و هر دولت و بویژه قدرت های سیاسی ـ اقتصادی باید دارای «سایبر استراتژی» باشند تا از این جنگ گزند کمتری بینند. طبق این اعلامیه که در آن زمان، توجه کافی به آن نشد «سایبر سکیوریتی» باید در سرلوحه برنامه های هردولت قرار داشته باشد.

۲۰۰۷م:تا سی ام اپریل ۲۰۰۷ از هشت فردی که تا آن زمان خود را نامزد پست ریاست جمهوری آمریکا از حزب دمکرات این کشور کرده بودند، در نخستین مناظره، تنها «اوباما» متقاضی نامزدی این حزب، در قبال ایران همان حرفی را زده بود که جورج بوش، همکاران او و بیشتر نامزدهای حزب جمهوریخواه به ویژه «مک کین» می زدند. اوباما (که از پدر کنیایی و از مادر آمریکایی است) در مناظره دمکراتهای داوطلب نامزدی که ۲۶ آوریل۲۰۰۷ در تالار دانشگاه دولتی کارولینای جنوبی در شهر «آرنجبورگ» برگذار شده بود و مستقیما از شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش شد گفت: اگر انتخاب شوم، در قبال اتمی شدن ایران همه آپشن ها از جمله گزینه نظامی روی میز خواهد بود. وی افزوده بود: برای من تردید نیست که ایران اتمی تهدید بزرگی برای قدرت آمریکا و (با کمی مکث) برای متحدین آمریکا در منطقه (اسرائیل) خواهد بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چهارم نوامبر ۲۰۰۸ (۱۸ ماه پس از مناظره ۲۶ آوریل ۲۰۰۷) انجام شد و اوباما که مورد توجه خاص شبکه های تلویزیونی این کشور بود به پیروزی رسید.

۲۰۰۷م: Randal L. Tobiasمعاون وقت وزیر امور خارجه آمریکا در امور کمک های این کشور به سایر نقاط از سمت خود کناره گیری کرد. ۲۸ آوریل ۲۰۰۷ «راس» خبرنگار اینوستیگیتیو شبکه تلویزیونی «ای بی سی» آمریکا تلفنی با "راندال" تماس گرفت و گفت که نام او به عنوان «مشتری!» در دفتر تلفن «دبورا پالفری (معروف به مادام منطقه واشنگتن)» دیده شده است، در این باره چه پاسخی دارد که بدهد؟. راندال گفت که مشتری ماساژ بوده و از موسسه ای به نام «پاملا مارتین و شرکاء» درخواست فرستادن زنان ماساژگر به آپارتمانش کرده بود، نه سکس!. رسانه های آمریکا نوشته بودند که راندال در زمینه کمک های خارجی مورد مشورت مستقیم کاخ سفید (جورج بوش) نیز قرار می گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۲۰۰۷م:از گزارش هایی که پس از ۴۰۰ ساله شدن مهاجرت انگلیسی ها (آوریل ۲۰۰۷) درباره مهاجرت های تازه منتشر شد چنین برمی آمد که در دو سه دهه آخر قرن ۲۰ و دهه نخست قرن ۲۱ مهاجرت ها به تقلب آلوده شده است. مهاجران اروپایی در قرون گذشته برای کار و آبادسازی به آمریکای شمالی آمده و مردمانی عاری از آلودگی بودند ولی مهاجران تازه و عمدتا غیر اروپایی برای پرکردن جیب به هر طریق.

T A K F A R S

۳۱۳: ماکسیموس امپراتور درگذشت.

۱۴۹۲: پادشاه اسپانیا در این روز به کریستوفر کلمبوس (متولد ایتالیا) ماموریت داد که از طریق دریاهای غرب، راه هند را بیابد که وی در جریان همین سفر به قاره آمریکا رسید. پرتغالی ها قبلا راه دریایی به هند از طریق دریاهای شرق (دماغه جنوبی آفریقا) را کشف کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۱۷۸۹: سی آوریل این سال، ژنرال جورج واشنگتن در بالکن ساختمان فدرال در خیابان «وال استریت» شهر نیویورک به گونه ای که مردم او را ببینند سوگند وفاداری به قانون اساسی و ملت یاد کرد و نخستین رئیس جمهور فدراسیون (ایالات متحده) شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ اردیبهشت

۱۸۷۱: در زد وخورد سفید پوستان مهاجر و سرخ پوستان آپاچی در آریزونای آمریکا ۱۴۴ سرخپوست کشته شدند.

۱۹۰۰: هاوایی ضمیمه آمریکا شد.

۱۹۶۷: کار ساختن بزرگترین دکل جهان به ارتفاع ۵۳۷ متر در شوروی به پایان رسید.

۱۹۷۰: آمریکا حمله نظامی به کامبوج را آغاز کرد.

۱۹۹۱: اعلام شد که توفان دریایی در بنگلادش باعث مرگ ۱۳۱ هزار تن شذه است.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۷۸: مهندس مهدی بازرگان در یک مصاحبه رادیویی که در این روز در اروپا پخش شد اظهار داشت که شاه با مداخله درهمه امور کشور که قانونا از اختیارات او نیست مردم را برضد خود برانگیخته و برای جبران ، دیگر فرصتی ندارد.

۲۰۰۲: ژنرال پرویز مشرف از طریق یک انتخابات شبیه رفراندم (یک نامزده = رای بله یا نه) برای یک دوره دیگر رئیس جمهوری پاکستان شد. وی قبلا با کودتای نظامی روی کار آمده بود. ریاست بر پاکستان از طریق کودتای نظامی، تقریبا امری عادی شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر