تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۷ خرداد

۵۸۵پیش ازمیلاد:خورشید گرفتگی ۲۸ ماه مه سال ۵۸۵ پیش از میلاد باعث شد که جنگ طولانی ایران و کشوری لیدی (قسمتی از آناتولی مرکزی و غربی تا اژه و مدیترانه به پایتخی سارد = سارت) پایان یابد و یک ماه بعد به فیصله اختلافات بیانجامد. طالس دانشمند یونان قدیم وقوع این خورشید گرفتگی را پیش بینی و تاریخ دقیق آن را به دست داده بود که یک ماه پیش از رویداد به اطلاع پادشاه لیدی رسیده و وی بر پایه این پیش بینی به ایرانیان اخطار کرده بود که ادامه جنگ باعث خشم خدایان خواهد شد و انسان را از نور خورشید محروم خواهند کرد.

۲۳۵پیش ازمیلاد:مولفان تاریخ های نظامی «ماه مه سال ۲۳۵ پیش از میلاد» را زمان آغاز تاکتیک نظامی تازه ای نوشته اند که ارتش دولت نوپای اشکانی ایران آن را بر ضد سلوکی ها (جانشینان اسکندر مقدونی) بکار گرفت. از این تاکتیک قرنها استفاده شد. برپایه این تاکتیک، دسته های سوار سبک اسلحه، نیروی دشمن را با جنگ و گریز به میدانی که از پیش تعیین شده بود و واحدهای اصلی ارتش ایران در آنجا کمین کرده و آماده جنگ بودند می کشاندند و به دست آنان می سپردند تا درهم بکوبند. این تاکتیک در نخستین آزمایش پیروز شد و تیرداد ، شاه وقت تا پایان مه این سال بر سلوکیها غالب آمد.

۸۱م:به نوشته مورخان رومی، برکناری اردوان چهارم در جلسه ۲۸ مه سال ۸۱ میلادی مهستان (سنای ایران) از سوی تنی چند از بزرگان کشور پیشنهاد شد. بحث درباره این پیشنهاد مدتها طول کشید و بالاخره به رای گیری گذاشته شد و مهستان رای به برکناری اردوان چهارم از شاهی ایران داد.

در زمان اشکانیان انتخاب و برکناری شاه از اختیارات مهستان بود که اردشیر بنیادگذار دودمان ساسانی این قاعده را موقوف ساخت.

۱۸۶۸م:کمپانی آلمانی زیمنس ۲۸ مه ۱۸۶۸ اعلام کردکار کشیدن خط تلگرافی را که از برلین آغاز می شود تا تهران ادامه خواهد داد. این خط قرار بود از روسیه و گرجستان بگذرد، و از طریق تبریز به تهران برسد.

تکفارس آی آر

۱۳۱۲م:هفتم خرداد ۱۳۱۲ (۲۸ مه ۱۹۳۳) مجلس تنها با هشت رای مخالف و ممتنع پیشنهاد تمدید قرارداد نفت را که امتیاز آن در انحصار انگلستان بود تصویب کرد و به این ترتیب، این قرارداد استعماری برای ۶۰ سال دیگر اعتبار یافت. هجده سال بعد در همین روز (۷ خرداد ۱۳۳۰) به مناسبت سالروز تصویب این قرارداد، ایران شاهد بزرگترین تظاهرات تاریخ خود تا آن زمان بود و تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن این اقدام مجلس خواستار محاکمه و مصادره اموال آن دسته از نمایندگان ــ چه مرده و چه زنده ــ شدند که به این قرارداد رای موافق داده بودند. مردم شعار می دادند: سالروز «تصویب خیانت».

۱۹۷۹م:۲۸ مه ۱۹۷۹ لئونید برژنف رهبر وقت شوروی در مسکو اعلام کرد که از ایران ضد امپریالیست، در قبال هرگونه تعرض غرب، حمایت بی چون و چرا خواهد کرد و پشتیبان حاکمیت و استقلال و آزادی ایران خواهد بود. برژنف این مطلب را یکصد و ده روز پس از پیروزی انقلاب و در زمان دولت موقت (بازرگان) که چپها آزادی عمل داشتند بیان داشته بود. اعلام همین حمایت باعث شد که بسیاری از نقشه ها نقش بر آب شود و در جریان گروگانگیری، ناوگان اعزامی غرب از جمله کشتی های آمریکا، انگلستان و استرالیا به خلیج فارس نتوانند دست به تعرض بزنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۷ خرداد

۱۳۵۹ش:مجلس شورای اسلامی که ششم خرداد ۱۳۵۹ جلسه افتتاحیه داشت ، پس از بررسی و تصویب اعتبارنامه ها که چندان آرام نبود و انتخاب هیات رئیسه ، از اواخر دهه اول خرداد ۱۳۵۹ بر جای شورای انقلاب نشست و کار خود را آغاز کرد.

قضاوت تاریخی درباره یک پارلمان برپایه جامعیت و به دور از تبعیض بودن قوانینی است که به تصویب می رساند و نیز نظارت دائمی بر اجرا و رعایت کامل آنها و رسیدگی به شکایات مردم و اعلام نتایج این رسیدگی در رسانه های همگانی است. به پاره ای از مصوبات گذشته این مجلس می توان ایراد وارد آورد از جمله قانون مطبوعات و قانون انطباق مهر زوجه ها با نرخ تورم که سایر بدهی های اشخاص در آن منظور نشده است. شورای انقلاب در عمر خود قوانین مهم و جالبی به تصویب رساند از جمله قانون اراضی موات که صاحبان یک خانه و یک آپارتمان را از دریافت پروانه ساختمان برای زمین دیگر ممنوع می ساخت و در قانون مطبوعات مصوب خود تصریح کرده بود که اگر هیات نظارت ظرف سه ماه به تقاضاهای وارده ترتیب اثر ندهد متقاضی می تواند به دادگاه دادخواست دهد و حکم دادگاه قطعی است.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۷ خرداد

۱۹۸۴م:در این روز در سال ۱۹۸۴ دولت ایران به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس اخطار کرد که خود را از جنگ عراق و ایران دور نگهدارند و گرنه باید منتظر عواقب مداخله خود باشند.

در طول جنگ عراق با ایران، کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که یک شورای همکاری تاسیس کرده بودند کمکهای همه جانبه به عراق می دادند و کویت با حرکت دادن کشتی های نفتکش خود با پرچم آمریکا، زیر پای این دولت را در خلیج فارس محکم کرد. «تاریخ» نشان داد که همان کمکهای عرب های منطقه خلیج فارس به عراق در جریان جنگ خود با ایران، بعدا سبب نفاق طرفین و تصرف موقت کویت از سوی عراق شد؛ رشته ای که سر دراز دارد.

۱۳۷۳ش:دکتر مهدی آذر ملی گرای برجسته قرن ۲۰ ایران هفتم خرداد ۱۳۷۳ در خانه پسرش دکتر هرمز آذر در آمریکا درگذشت. وی که ۹۴ سال عمر کرد در کابینه دکتر مصدق وزیر فرهنگ بود. دکتر آذر که از نخستین دسته محصلان اعزامی به فرنگ است در اروپا (فرانسه و انگلستان) درس پزشکی خواند و طرح ادغام وزارت بهداری، سازمانهای بهداشتی و دانشکده های پزشکی و پرستاری از اوست که پس از انقلاب به اجرا درآمده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۷ خرداد

۱۹۱۹م:اصل «جاستیفی کیشن فور دمکراسی = توجیه دمکراسی» ۲۸ مه ۱۹۱۹ اعلام شد. استادان علم حکومت و اندیشمندان علاقه مند به دمکراسی در گردهمایی ماه مه ۱۹۱۹ خود در پاریس، پس از بحث بسیار و شنیدن نظرات به این نتیجه رسیدند که «توجیه دمکراسی» قسمتی از دمکراسی است که بنیادهای دمکراتیک، نشریات عمومی و معلمان باید این رسالت را به انجام برسانند، و تا مردم روشن نشوند و ندانند که دمکراسی چیست و چگونه باید باشد، دارای چه اهمیتی برایشان است و به چه ترتیب باید آن را تمرین کنند .

۲۰۰۳م:عادت بر این شده است که سران تازه کشورهای آمریکای لاتین بدون حضور فیدل کاسترو کار خود را آغاز نکنند و حضور کاسترو سبب می شود که توجه مردم به جای رئیس جمهوری تازه خود به اوجلب شود . این وضعیت در مراسم آغاز کار «نستور کرشنر» رئیس جمهور چپگرای آرژانتین ( ۲۵ ماه مه ۲۰۰۳) نیز مشاهده شد و استقبال از کاسترو به قدری زیاد بود که او مجبور شد در سرمای سخت (در آرژانتین که در نیمکره جنوبی واقع است در آن تاریخ دو مانده به آغاز زمستان بود) از تالار مراسم بیرون آید و ۱۵۰ دقیقه برای صدها هزار تن دوستداران خود نطق کند و بگوید که کوبا بهترین نظام آموزشی و درمانی عمومی و رایگان جهان را داراست و به جای بمب به سایر کشورها دکتر می فرستد.

۱۶۳۲م:۲۸ مه ۱۶۳۲ میلادی، مراد چهارم سلطان وقت عثمانی در جریان پاکسازی سازمانهای عمومی این کشور«رجب پاشا» وزیر اعظم خود را اعدام کرد و ظرف چند روز صدها مقام دولتی و کارمند را به جرم ارتشاء، سوء استفاده از مقام و منزلت، دزدی از اموال عمومی و… به چوبه دار سپرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۷ خرداد

۱۹۱۹م:ارمنستان ــ نخستین کشور مسیحی جهان، کشوری که از عهد باستان همواره دوست باوفای ایران بوده است ــ ۲۸ مه ۱۹۱۹ در باقیمانده از سرزمین ارمنستان بزرگ اعلام استقلال کرد. ارمنیان ساکن مناطق شرقی عثمانی در دو ـ سه دهه قبل از اعلام استقلال چند بار به دست ترکان عثمانی قتل عام شده و آواره و تبعید گردیده بودند. ارمنیان با استفاده از فرصتی که شکست نظامی عثمانی در جریان جنگ جهانی اول و نیز از هم پاشیدگی امپراتوری روسیه برایشان فراهم ساخته بود در منطقه کوچکی از ارمنستان بزرگتر اعلام استقلال کردند.

تک فارس

۱۴۵۳م:فردا، ۲۹ مه، سالگرد ورود جهان به دوران «عهد جدید»و پایان دوران تاریخی قرون وسطا است. ۲۹ مه سال ۱۴۵۳ محمد دوم معروف به«فاتح» شهر قسطنطنیه را تصرف کرد، آن را اسلامبول نامید و به این ترتیب؛ دست غرب «موقتا!» از سلطه مستقیم بر شرق کوتاه شد و تاریخنگاران این روز را پایان قرون وسطا قرار داده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۷ خرداد

۱۳۳۱ش:در این روز در سال ۱۳۳۱ دکتر مصدق نخست وزیر وقت عازم لاهه شد تا از حقانیت ایران در ملی کردن نفت خود دفاع کند. دکتر مصدق که استاد حقوق در دانشگاه بود قبلا رسیدگی دادگاه لاهه به شکایت انگلستان از ایران را مغایر حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل خوانده بود، ولی گفته بود که به لاهه خواهد رفت تا صدای ایران را که قریب یک قرن و نیم تحت نفوذ و سلطه اجانب بوده به گوش جهانیان برساند و تاکید کرده بود که دفاع او در لاهه در عین حال دفاع از کشورهای ضعیف و استعمارزده در برابر قدرتهای جهانی خواهد بود. اظهارات آن روز دکتر مصدق در رسانه های جهان به این گونه تفسیر شده بود که رئیس دولت ایران حتی مخالف چند قطبی بودن جهان است و معتقد به وجود یک قانون بین المللی حاکم بر روابط ملت ها است، نه وجود قدرت جهانی دیکته گر؛ همین حرفی که امروز پس از گذشت ۵۵ سال از آن روز، از دهان قاطبه جهانیان بیرون می آید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۷ خرداد

۱۵۸۸: اسپانیا با سیصد کشتی جنگی و ۳۰ هزار تفنگدار عازم تصرف انگلستان شد. خروج این نیرو از بندر لیسبون (در پرتغال) که در آن زمان در تصرف اسپانیا بود سه روز طول کشید.

۱۷۳۱: به دستور پاپ وقت، کتب مذهبی یهودیان را در قلمرو پاپها آتش زدند.

۱۷۳۸: دکتر ژوزف گیوتین پزشک فرانسوی که دستگاه اعدام بدون درد «گیوتین» را اختراع کرد به دنیا آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۷ خرداد

۱۷۵۴: در منطقه «فایت» پنسیلوانیا، میان بومیان آمریکایی (سرخپوستان) و فرانسویان متحد آنان از یک طرف، و نیروهای استعماری انگلستان و افراد مسلح مهاجر نشین های انگلیسی از سوی دیگر جنگ بزرگی آغاز شد.

۱۹۳۷: پل «گلدن گیت» که بر روی گوشه ای از خلیج سانفرانسیسکو کشیده شده است به روی ترافیک باز شد.

T A K F A R S

۱۹۶۱: با انتشار مقاله «پتر بننسون» در روزنامه های مختلف تحت عنوان «زندانیان فراموش شده» زیر بنای بنیاد حقوق بشری امنستی اینترنشنال (عفو بین المللی) گذارده شد.

۱۹۸۱: در سال ۱۳۶۰ هجری خورشیدی آیت الله خمینی بانی جمهوری اسلامی در مورد تجاوز از حدود قانون به مسئولان چنین اخطار کرد: بترسید از آن روز که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل شود. متن این اخطار، همان وقت در روزنامه های تهران انتشار یافته بود.

۱۹۶۴: سازمان آزادی فلسطین (پی. ال. او) تاسیس شد.

۱۹۶۴: جسد جواهر لعل نهرو نحست وزیر متوفای هند را به رسم هندوان سوزاندند.

۱۹۷۹: یونان به عضویت بازار مشترک اروپا (که بعدا اتحادیه اروپا شد) درآمد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر