تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در خرداد

۱۳۳۱ش:در این روز در خرداد سال ۱۳۳۱ خورشیدی روزنامه های تهران ضمن چاپ گزارش طولانی بانک جهانی درباره مناقشه ایران و انگلستان بر سر نفت، شدیدا از این بانک انتقاد کرده و نوشته بودند که بانک جهانی با این گزارش ماهیت سیاسی خود را به جهانیان نشان داد و ثابت کرد که صرفا یک موسسه پولی بی طرف نیست و در پشت چهره آرام و ظاهر الصلاح خود به سود برخی قدرتها سیاسی کاری می کند و یک ابزار اعمال سلطه گری است .

۱۹۵۳م:‎سوم ژوئن سال ۱۹۵۳ (دو ماه و نیم پیش از براندازی ۲۸ مرداد۱۳۳۲ ) جان فاستر دالس وزیر امور خارجه وقت آمریکا (از حزب جمهوریخواه که از ژانویه همین سال حکومت را به دست گرفته بود) پس از یک دیدار طولانی با «لوی هندرسون» سفیر این کشور در تهران اعلام کرد که دولت آمریکا نمی گذارد ایران به دست کمونیستها و مخالفان آمریکا افتد. وی که در واشنگتن سخن می گفت اظهار داشت که با افتادن ایران به دامان مسکو، خاور میانه استراتژیک و نفتدار از دست خواهد رفت و چراغ اقتصاد اروپا و ژاپن خاموش خواهد شد. وی دولت حزب دمکرات (حکومت ترومن) را متهم کرد که سیاست روشن و درستی در قبال تحولات جاری ایران نداشت. دالس گفت: برای ما ایران غیر کمونیست و متحد غرب به مراتب مهمتر از نفت است. دولت ایران، صرف نظر از چه کسی نخست وزیر آن باشد، باید در کنار ما، دوست و متحد اطمینان بخش ما باشد.

۱۳۵۸ش:۱۴ خرداد سال ۱۳۵۸ – چهار ماه پس از انقلاب – طرح قانون مطبوعات که برای بررسی و تصویب در شورای انقلاب تنظیم شده بود برای اظهار نظر علاقه مندان،در روزنامه های تهران انتشار یافت. این طرح که بعدا تصویب و تا سال ۱۳۶۴ ( زمان وزارت محمد خاتمی) اجرا می شد که قانون سخت تازه جای آن را گرفت، از بهترین قوانین مطبوعات ایران بشمار می آمد.

۱۳۶۸ش:آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ وفات یافت. از وصایای او یکی این بود که روحانیون از قبول کارهای اجرایی خودداری ورزند.

۱۷۸۰م:ویلیام هون William Hone روزنامه نگار رادیکال و طنز نویس انگلیسی سوم ژوئن سال ۱۷۸۰ به دنیا آمد و ۶۲ سال عمر کرد.

تکفارس آی آر

دولت و کلیسا از زخم طنز های هون در آمان نماندند. وی برای تامین آزادی مطبوعات انگلستان تلاش بسیار کرد. معروفترین تالیف او « اوری دی بوکEvery – Day Book » است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در  خرداد

۱۰۹۸م:صلیبون در لشکرکشی اول خود به خاور میانه، سوم ژوئن سال ۱۰۹۸ شهر انتاکیه ( آنتیوخ Antioch) را در سوریه تصرف و ویران کردند. آنان در سر راه خود به فلسطین و تصرف بیت المقدس به انتاکیه رسیده بودند. انتاکیه که اینک بیش از ۳۰ هزار جمعیت ندارد در آن زمان شهری چند صد هزار نفری بود. این شهر در قرن سوم پیش از میلاد توسط سلوکوس اول جانشین اسکندر در بهترین نقطه شرق مدیترانه ساخته شده بود و بیشتر ساکنان اولیه آن مقدونی و یونانی تبار و یا یهودیان بودند.

۱۵۳۹م:هرناندو دو سوتو Hernando De Soto اسپانیایی سوم ژوئن ۱۵۳۹ وارد فلوریدا شد و بلافاصله آن را ملک دولت اسپانیا اعلام کرد!. هنر وی این بود که گام به آنجا گذارده بود. در آن زمان بلعیدن سرزمین ها به همین آسانی بود که بازماندگان این غارتگران اروپایی اینک هر متر مربع این اراضی مفت خور شده را به گزاف می فروشند و ثروت بادآورده خود را به رخ ملل دیگر می کشند. سه قرن بعد دولت اسپانیا فلوریدا را به دولت واشنگتن فروخت که یک ایالت آمریکا را تشکیل می دهد.

۱۹۵۲م:سوم ژوئن سال ۱۹۵۲ طلال ابن عبدالله پادشاه ۵۳ ساله اردن ناگهان در پاریس به سفارت انگلستان رفت و در برابر کارکنان سفارت و مراجعان فریاد زد: مرگ بر استعمار،مرگ بر انگلستان، زنده اردن و … و از آنجا خارج شد. در پی این اقدام، پارلمان اردن که تعطیلات خود را می گذرانید به دعوت ابوالهدی پاشا نخست وزیر وقت تشکیل جلسه داد و اعلام کرد که ملک طلال به بیماری روانی مبتلا شده و قادر به انجام وظایف خود نیست . سپس با تصویب پارلمان ،حسین پسر خردسال طلال بر جای پدر نشست و تا مدتی نایب السلطنه داشت. طلال که در ۱۹۰۹ در مکه به دنیا آمده بود و از دانشکده نظامی سند هرست انگلستان فارغ التحصیل شده بود پس از قتل پدرش ملک عبدالله در بیت المقدس به دست یک فلسطینی از ۲۰ ژوئیه ۱۹۵۱ بر جای او نشسته بود. ملک طلال در طول سلطنت کوتاه خود مناسبات این کشور ساخت انگلستان را با دولت سعودی و مصر بهبود بخشیده بود و با اصلاح قانون اساسی اردن آزادی بیشتری به ملت داده بود ولی با ژنرال کلوب پاشا فرمانده انگلیسی ارتش اردن مناسبات حسنه نداشت و راهی جز خواست لندن می پیمود. توطئه برکناری طلال،پیش از سفر او به پاریس از سوی انگلستان طرح شده بود زیرا که در همین زمان نایب السلطنه عراق که دست نشانده انگلستان خوانده می شد به طور غیر منتظره به اردن رفته بود. ملک طلال ۲۰ سال پس از خلع از سلطنت در سال ۱۹۷۲ درگذشت.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در  خرداد

۱۸۰۳م:ژنرال انگلیسی هنری شرپنل Henry Shrapnel که در ۱۸۰۳ گلوله شرپنل را اختراع کرد که به نام او باقی مانده است سوم ژوئن سال ۱۷۶۱ به دنیا آمد. وی یک افسر توپخانه بود که این گلوله را ساخت. شرپنل یک گلوله مجوف است که داخل آن گلوله های متعدد منفجره قرار می دهند و گلوله اصلی پس از شلیک ، در مسیر خود و نزدیک به هدف منفجر می شود و گلوله های داخل خود را آزاد می کند که در منطقه بزرگی فرو می ریزنند و باعث تلفات فراوان می شوند. از این گلوله ها در جنگ ۱۸۰۴ بر ضد ارتش ناپلئون استفاده شد و هنری شرپنل ارتقاء درجه یافت. دولت انگلستان به خاطر این اختراع تصویب کرد که مادام العمر به ژنرال شرپنل هر ماه ۱۲۰۰ لیره استرلینگ بدهند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در  خرداد

۲۰۰۴م:سوم ژوئن ۲۰۰۴ جورج تنتTenet مدیر ۵۱ ساله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا « سیا » از سمت خود کناری گیری کرد و جورج بوش استعفای او را پذیرفت و مراتب را پیش از این که عازم اروپا شود اعلام داشت. سازمانهای اطلاعاتی آمریکا به ویژه سیا در پی رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تحت فشار و انتقاد بودند و بالاخره یک نفر باید کنار می رفت . انتقاد از « سیا » پس از این که در عراق اسلحه کشتار جمعی به دست نیامد افزایش یافته بود و ژنرال پاول وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا به صراحت این سازمان را متهم کرده بود که گزارش های نادرست آن باعث شده بود که به استناد آنها در شورای امنیت بگوید که عراق دارای اسلحه کشتار جمعی است و حمله نظامی به آن کشور را توجیه کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در  خرداد

۱۶۲۱: دولت هلند به سبک انگلستان فرمان تاسیس کمپانی هند غربی هلند را برای تصرف و اسثتمار قسمتهایی از قاره امریکا صادر کرد. قبلا آن دولت کمپانی هند شرقی هلند را برای بلعیدن اندونزی تاسیس کرده بود، به همان گونه که انگلستان کمپانی هند شرقی را برای تصاحب هندوستان به وجود آورده بود.

۱۸۰۸: جفرسون دیویس که از ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ رئیس کنفدراسیون آمریکا (ایالات جنوبی ) بود متولد شد. هنوز ایالت جنوبی لوئی زیانا مراسم زادروز او را برگذار می کند.

۱۸۶۴: رنسوم الی الدز Ransom Eli Olds موسس کارخانه اتومبیلسازی ازموبیل و کامیون ریوREO ( سه حرف اسم رنسوم) آمریکا به دنیا آمد.

۱۹۸۹: نظامیان چین تظاهرات کنندگان این کشور را که متهم شده بودند به ابزار دست خارجی مبدل گردیده اند در میدان تیانانمنTiananmen پکن سرکوب کردند که ضمن آن گروهی کشته شدند. مقامات حزب کمونیست چین گفته بودند که این تظاهر کنندگان به تشویق خارجی می خواستند چین را به همان بلایی که به دست گورباچف برسر شوروی آمد دچار سازند.

۱۹۹۹: اسلوبودان میلوشویچ Slobodan Milosevicرئیس جمهوری یوگوسلاوی پس از ۱۱ هفته که کشوری زیر حملات هوایی شدید ناتو قرار داشت و آسیب فراوان دید حاضر شد راه حل دولتهای عضو این پیمان را برای مسئله کوزوو بپذیرد.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر