تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۰ خرداد

۷۱۴م:چند ماه پس از مرگ «حجاج» حاکم اموی کرمان و فارس که ماموریت پشتیبانی از حمله نظامی به مازندران و تصرف این منطقه از ایران را داشت که هنوز به تسخیر اعراب در نیامده بود، یزید ابن مهلب که از سوی دمشق مامور این کار شده بود ۳۱ ماه مه سال ۷۱۴ میلادی به تنهایی دست به حمله زد که از مازندرانی ها شکست خورد و عقب نشینی کرد. ابن مهلب دو سال بعد دو واحد کوهستانی بر نیروی خود اضافه کرد و از سه نطقه به مازندران حمله برد که بازهم شکست خورد و با دادن تلفات سنگین عقب نشینی کرد و با این دو تجربه در صدد جمع آوری نیرو برای حمله نظامی دیگری بود که در جریان یک توطئه داخلی به قتل رسید.

۱۳۴۲ش:در اجرای آیین نامه دولت وقت که بر پایه و استنتاج از قانون مطبوعات تدوین شده بود، از خردادماه سال ۱۳۴۲ در شهر تهران، روزنامه هایی که کمتر از ۵ هزار نسخه فروش داشتند تعطیل شدند. طبق این آیین نامه، به انتشار هفته نامه ها و مجله های کمتر از ۳ هزار تیراژ نیز پایان داده شد. این آیین نامه «تیراژ» را نسخه های به فروش رسیده تعیین کرده بود نه نسخه های به چاپ رسیده؛ درست به صورتی که در استاندارد جهانی تعیین شده است. جمعیت تهران اینک (دهه نخست سده ۲۱) بیش از شش برابر آن سال است؛ لذا طبق این معیار نباید روزنامه کمتر از ۳۰ هزار تیراژ و مجله زیر ۱۸ هزار «نسخه فروش» داشته باشد، حال آنکه گفته شده است که شمار فروش برخی از چهل روزنامه فعلی تهران (سال ۲۰۰۸) کمتر از این معیار است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۰ خرداد

۱۹۲۱م:امروز (۳۱ مه) سالگشت خونین ترین رویداد ناشی از اختلاف نژادی در آمریکاست که در سال ۱۹۲۱ اتفاق افتاد و ضمن آن بیش از ۳۰۰ تن از ساکنان شهر تالساTulsa (دومین شهر بزرگ ایالت اکلاهما) کشته شدند و یکهزار و ۲۵۶ خانه و ساختمان دیگر ویران شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۰ خرداد

تکفارس آی آر

۱۹۴۱م: ۳۱ماه مه سال ۱۹۴۱ کمپانی ادونس پابلیکیشن نخستین شماره مجله «پارید» که توزیع آن در هر شهر آمریکا به ضمیمه روزنامه محلی (به صورت پری پرینت) انجام می شود انتشار یافت. این مجله که یکشنبه ها به همراه (داخل) صدها روزنامه آمریکایی انتشار می یابد ۱۱ تا ۲۰ میلیون خواننده دارد. برخی از مخاطبان، روزنامه را تنها به خاطر این مجله که در داخل آن قرار داده می شود خریداری می کنند. درآمد مجله تنها از آگهی های آن است. مجله سبک خاص خود را دارد و دارای چند صفحه پاسخ به پرسش های مخاطبان است.

۲۰۰۴م:فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران سی ام ماه مه سال ۲۰۰۴ به جلسات بیست و پنجمین کنگره خود در آتن پایان داد و از روزنامه نگاران سراسر جهان خواست که همبستگی حرفه ای بیشتری میان خود ایجاد کنند و از ناشران تقاضا کرد که با توجه به پیشرفتهای فنی و تکنولوژیک، در تکمیل آموزش اعضای تحریریه خود همت بگمارند و انتصابات تحریریه ها را دمکراتیک تر (انتخابی) کنند و پیش از حذف یک صفحه و یا یک ستون روزنامه و برنامه تلویزیونی و تغییر ساعت پخش قبلا نظر مخاطب را استعلام کنند و به آن احترام بگذارند. باید بدانند که یک رسانه بدون مخاطب و آن هم مخاطب راضی و وفادار برابر است با «هیچ».

۲۰۰۴م:سی ام مه ۲۰۰۴ « دانیل اوکرنت » دبیر عمومی روزنامه قدیمی و پرفروش نیویورک تایمز در برنامه « انتقاد از خود » گفت که نیویورک تایمز در انتشار اظهارات یکطرفه عراقی های تبعیدی درباره وجود اسلحه کشتار جمعی در عراق خود را مقصر می داند و اعتراف می کند که کوتاهی شده بود . او گفت : این مطالب در آستانه حمله نظامی آمریکا به عراق منتشر شده بود که برخی از مخاطبان، ما را متهم کرده اند که با این مطالب راه را بر این حمله نظامی باز کرده بودیم. خبرنگاران ما اظهارات این عراقی های دور از وطن را بدون تحقیق از منابع دیگر به دبیران مربوط داده بودند و این دبیران اینک قبول کرده اند که جملات را به صورت « ادعا » ، « تردید » و « رفع مسئلیت از روزنامه » درنیاورده بودند که کاری مغایر حرفه روزنامه نگاری بود و ما اعتراف می کنیم که این بار دقت لازم را بکار نبرده بودیم و به ژورنالیسم حرفه ای که فنون و زبان خاص دارد و اصول مشخصی را دنبال می کند لطمه وارد شده است. ما اعتراف می کنیم که این تبعیدیان از جمله احمد چلبی اطلاعات نادرست داده بودند و ما با انتشار آنها اعتماد مخاطبان را متزلزل کرده ایم . ما به خبرنگاران تاکید کرده ایم به حرف کسانی که منافع دارند اعتماد نکنند ، مگر این که از چند منبع دیگر تایید شوند و دبیران تحریریه هم دقت بیشتر خواهند کرد.

۱۸۸۹م:۳۱ ماه مه سال ۱۸۸۹ در پی چند روز بارندگی شدید، سد «ساوت فورک» در ایالت پنسیلوانیای آمریکا شکسته شد و آب به ارتفاع ۱۸ متر شهر جانزتاون از مراکز تولید فولاد آمریکا را فرا گرفت که ویرانی فراوان ببار آورد و بیش از ۲ هزار و دویست تن نیز جان دادند. این شهر در دامنه کوههای الگینی قرار دارد و ساکنان آن عمدتا مهاجران آلمانی هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۰ خرداد

www.takfars.ir

۱۹۰۸م:تولید آخرین فورد سواری مدل (T) پس از ۱۹ سال متوقف شد. از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ پانزده میلیون و ۷۰۰۳ دستگاه اتومبیل از این نوع ساخته شده بود. فورد مدل «تی» اتومبیلی غیر لوکس و ویژه رفتن سر کار و عمدتا انفرادی بود. عکس، یکی از آخرین فوردهای مدل تی را نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۰ خرداد

۲۰۰۴م:برخی از رسانه ها رویداد تروریستی سی ام مه ۲۰۰۴ در منطقه نفتی «خبرKhobar» کشور سعودی را که منجر به مرگ بیش از ۲۰ تن شد که بیشتر آنان خارجی بودند نتیجه خشم بعضی اتباع آن کشور از توزیع نابرابر درآمد نفت نوشته بودند.

طبق این نوشته ها، کشور نسبتا کم جمعیت سعودی روزانه نزدیک به ده میلیون بشکه نفت صادر می کند و توزیع نابرابر این درآمد و سرمایه گذاری متزلزل بیشتر این پول در خارج باعث خشم و از جان دست شستن بعضی اتباع می شود که وسیله ای دیگر برای ابراز اعتراض خود ندارند.

این رسانه ها ابراز عقیده کرده بودند که عاملان رویداد تروریستی «خبر» صرف نظر از وابستگی به کدام دسته، در اوج خشم و سیر شدن از زندگی بودند که به چنین کاری که نتیجه ای برایشان جز مرگ و نیستی نداشت دست زده بودند.

۲۰۰۵م:طرح پیشنهادی قانون اساسی واحد اتحادیه اروپا در رفراندم ۲۹ مه ۲۰۰۵ از سوی ۵۵ درصد فرانسویانی که در آن شرکت کرده بودند رد شد. در این رفراندم ۷۰ درصد رای دهندگان فرانسوی مشارکت کرده بودند.

قریب به اتفاق مفسران تصمیم فرانسویان را موضوعی جدی و چرخشی تازه دانسته اند که بر نظر اروپاییان دیگر تاثیر خواهد گذارد. این مفسران عموما اظهارات وزیر امور خارجه انگلستان را در این زمینه سند قرار داده و از آن در نتیجه گیری خود استفاده کرده بودند که گفته بود: اقدام فرانسویان همه ما در قبال آینده اروپا در برابر یک سئوال بزرگ، پیچیده و عمیق قرار داده است.

۷۰: باروی اول بیت المقدس (اورشلیم) به دست رومی ها افتاد و هشتم سپتامبر تمامی شهر تسخیر و کاملا ویران شد و باقیمانده یهودیان آن به اکناف جهان پراکنده شدند. یهودیان از چهار سال پیش از آن برضد سلطه رومیان دست به شورش زده بودند.

۴۵۵: پترونیوس ماکزیموس (‍petronius maxisimus ) امپراتور روم غربی (ایتالیا و سرزمین های اطراف آن) به دست مردم شهر رم اعدام شد. وی به جای ایستادگی در برابر حمله وندالها به شهر، قصد فرار داشت که به دست مردم افتاد. ماکزیموس که با دادن رشوه به سمت امپراتور تعیین شده بود تنها ۱۱ هفته حکومت کرده بود.

۱۷۷۹: آمریکا دارای قانون " کاپی رایت " شد.

تک فارس

۱۹۰۵: ویلهلم دوم قیصر وقت آلمان در چارچوب رقابتهای استعماری اروپاییان وارد طنجه (مراکش) شد.

۱۹۳۵: یک زمین لرزه شدید بیش از ۵۰ هزار تن را در کویته (در آن زمان شهری مرکزی بلوچستان انگلستان) کشت.

۱۹۰۶: از داخل خانه ای در مادرید به سوی کالسکه آلفونسو ۱۳ پادشاه وقت اسپانیا که همان روز ازدواج کرده بود و پس از شرکت در مراسم کلیسایی نکاح با همسر خود عازم کاخ سلطنتی بود بمب پرتاب شد که ۱۸ تن را کشت ولی پادشاه و ملکه زنده ماندند. این بمب در داخل یک سبد گل جاسازی شده بود.

۱۹۰۷: نخستین تاکسی (خودرو سواری مسافربر) به مفهوم امروز در شهر نیویورک بکار افتاد.

۱۹۴۷: حکومت مجارستان به دست حزب کمونیست این کشور افتاد.

۱۹۶۱: در پی جنگ «بوئر» ها با انگلیسی ها، کشور فدرال آفریقای جنوبی مرکب از چهار منطقه خود مختار (کیپ، ناتال، اورنج، و ترانسوال) که دولت مرکزی آن دارای چهار پایتخت بود (یک پایتخت برای قوه اجرایی، دیگری مقننه، سومی قضائیه و چهارمی امور مالی) تاسیس شد که در همین روز در سال ۱۹۶۱ به جمهوری فدرال و حق رای در دست سفید پوستان مهاجر تبدیل شد که به تدریج مورد تحریم قرار گرفت و ….

۱۹۶۲: آدولف آیشمن ( adolf eichman) افسر سابق اس اس آلمان که قبلا از آرژانتین ربوده شده و به اسرائیل انتقال یافته بود به جرم کشتن گروهی از یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم ، پس از محاکمه (نخستین ساعت بامداد اول ژوئن) اعدام شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر