تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست تداخلات دارویی کشنده برای انسان ها

image فهرست تداخلات دارویی کشنده برای انسان ها

سایت women’s Health در این مقاله به معرفی چهار نمونه از کشنده‌ترین انواع تداخلات دارویی پرداخته که به شرح زیر است:

ترکیب داروهای افسردگی با مُسکن‌ها

برخی داروهای افسردگی میزان ترشح ماده شیمیایی شادی‌زا موسوم به سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. همزمان نیز برخی مُسکن‌ها تاثیری مشابه دارند و در نتیجه افزایش شدید این ترکیب شیمیایی در مغز موجب آشفتگی و تشویش، بالا رفتن دمای بدن و افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود.

ترکیب مُسکن‌ها با داروهای ضداضطراب

تکفارس آی آر

هر دوی این داروها به عنوان ترکیبات کُندکننده عملکردهای بدن عمل می‌کنند که در مواقع احساس درد یا در هنگام اضطراب موجب آرامش فرد می‌شوند اما این داروها از آنجا که می‌توانند ضربان قلب و تنفس را نیز به شدت پایین بیاورند مصرف همزمان آنها ممکن است عواقب مرگباری داشته باشد.

ترکیب داروهای کاهنده‌کلسترول با داروهای ضدقارچ

افرادی که سابقه ابتلا به عفونت مخمر را داشته‌اند با داروی «فلوکونازول» که نوعی داروی ضدقارچ است آشنا هستند. همچنین استاتین‌ها از داروهای کاهنده کلسترول و جزو پرمصرف‌ترین انواع داروهای تجویزی در جهان هستند که در صورت مصرف همزمان با داروهای ضدقارچ به ضعف شدید ماهیچه‌ای یا آسیب کلیوی منجر می‌شوند.

ترکیب سه‌گانه مُسکن‌ها با داروهای ضداضطراب و داروهای شل‌کننده عضلات

پزشکان می‌دانند ترکیب این سه دارو کشنده است اما این امکان وجود دارد که برخی بیماران به دلیل مراجعه به پزشک‌های مختلف و تجویز همزمان این داروها، آنها را به طور ناخواسته و تصادفی با هم مصرف کنند که در این صورت جان خود را به طور جدی به خطر می‌اندازند.

www.takfars.ir

بنابراین، اطلاع‌رسانی صحیح و جامع به بیماران از طریق داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و مطب پزشکان درباره خطرات احتمالی تداخل دارویی اقدامی ضروری برای پیشگیری از وقوع حوادث ناخواسته و پیامدهای مرگبار مصرف همزمان داروهایی است که قرار است ما را از عواقب ناخوشایند بیماری‌ها نجات دهند نه اینکه قاتل جانمان شوند!

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر