تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فصل امتحانات چه برنامه غذایی داشته باشید تا نمره های خوب بگیرید

image فصل امتحانات چه برنامه غذایی داشته باشید تا نمره های خوب بگیرید

در روزهای امتحان که مغز به صورت فشرده فعالیت میکنه رژیم غذایی غنی و کامل از ضروریاته باید بدونیم موقع امتحانات چی بخوریم که به خودمون کمک کنیم. مغز ما همیشه در حال فعالیته اما اگر دو ماده‌ی اصلی ( اکسیژن و گلوکز) به اندازه‌ی کافی در بدن وجود نداشته باشن عملکردی ضعیف از خودش نشون میده. احتمالاً وقتی حرف گلوکز وسط میاد، شکر، شکلات، و هر ماده‌ی شیرینی دیگری در ذهن مجسم میشه. اما جالبه بدونین که بهترین گلوکز رو از طریق کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای مثل برنج، نون، ماکارونی، عدس، نخود و… میشه پیدا کرد.

از اونجایی‌ که کمبود منابع مورد نیاز مغز کارکردش روکند می‌کنه و ما باید به‌طور مداوم مواد مورد نیاز مغز رو در اختیارش قرار بدیم برای بهبود بخشیدن به وضعیت عملکرد مغز هیچ‌کدوم از وعده‌های غذایی (صبحانه، ناهار، عصرانه و شام) رو از رژیم غذایی خودتون حذف نکنین. علاوه بر این بهتره که برای جبران این مواد ریزه‌خواری نکنین. اگر امتحانتون در اولین ساعت روز برگزار می‌شه حتما سوخت‌گیری کنین. بخاطر داشته باشین که صبحانهاز مرور مطالب مهم تره و در اون زمان اندک به شما کمک میکنه، پس بدون صبحانه سر جلسه امتحان نرید. برای دونستن جزییات بیشتر اینکه موقع امتحانات چی بخوریم یا نه با ما باشید.

پیشنهادای مهم

برای تغذیه مناسب زمان امتحانات مواد غذایی متنوع مصرف کنین. پر واضحه که تمام چهل ماده‌ی مورد نیاز مغز رو در یه غذا نمیشه پیدا کرد.

تکفارس آی آر

صبحونه‌ نیمرو بخورین. صبحونه‌ای سرشار از ویتامین B (وجود ویتامین B برایسوخت و ساز سریع گلوکز به انرژی حیاتی ) گزینه‌ی خوبی برای تقویت حافظه اس. این ویتامین رو با زرده‌ی تخم مرغ، تخم آفتابگردان و غلات میشه تامین کرد.

لیست لغات خودتون رو با راه رفتن حفظ کنین. ورزش‌های فشرده و کوتاه مدت تاثیر به سزایی در یادگیری شما دارن. ورزش‌های کوتاه و سریع ( سه دقیقه دویدن قبل از درس خواندن) انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با یادگیری رو فعال می‌کنن. بنابراین تحرک داشته باشین و روزانه پیاده‌روی کنین.

دسرهای شیرین به هیچ وجه انتخاب های خوبی نیستن. قندهای ساده به سرعت جذب می‌شن و کاهش تمرکز، توجه و عملکرد ذهنی رو در پی دارن . این مواد انرژی ما رو برای مدت خیلی کوتاهی تامین میکنن.

در وعده‌ی ناهار از خوردن کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده مثل نان سفید خودداری کنین و جای این مواد رو به پروتئین( مرغ و ماهی و…) و سبزیجات بدین.

چشم هاتون رو تقویت کنین. بتاکاروتن موجود در سبزیجات زرد و نارنجی به قدرت بینایی شما کمک میکنه. پس خوردن هویج، فلفل دلمه ای زرد، انبه، نارنگی و خرمالو رو فراموش نکنین.

www.takfars.ir

خواب آروم برای تثبیت یادگیری شما ضروریه. با خوردن شام سبک (دسرهای شیرین در وعده شام به دلیل جذب سریع مجازه) و یک دمنوش آرام بخش( مانند دمنوش گل گاو زبان یا اسطوخدوس) خواب خوبی رو به شما هدیه میدن.

موقع امتحانات چی بخوریم .

آب: کم آبی بدن باعث عدم تمرکز و کاهش کیفیت عملکرد مغز میشه.

سبزیجات: بدون در نظر گرفتن سن و ج.ن.س.یت، سبزیجات هم مثل میوه‌ها ایفا کننده‌ ی نقش مهمی برای بهبود عملکرد مغز هستن. تمرکز کردن رو ساده و تا حد زیادی سلامت شما رو در اینروزها تضمین می‌کنن. همچنین خوردن سبزیجات به دلیل فیبر بالا باعث میشه مغز سرتونین بیشتری تولید کنه که این هورمون سبب آرامش و کاهش استرس شما مشه.

میوه: سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین هایی هست که با استقامت بخشیدن به مغز عملکردش رو بهبود میده و از خستگی شما جلوگیری می‌کنه.

غلات: موادی مثل گندم یا مشتقاتش (نان ، ماکارانی، پاستا) و برنج مغز رو تقویت و برای بهبود عملکرد اون روتحریک می‌کنن.

ماهی: منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ که بدن به شدت بهشون نیاز داره. ماهی، نقش به سزایی در رشد مغز و عملکرد صحیح اون ایفا می‌کنه.

مواد غذایی حاوی آهن: عواقب جبران ناپذیر کمبود آهن همچون حافظه‌ی ضعیف در اینروزها بسیار مشهوده. همون‌طور که گفتیم اکسیژن نیز مانند گلوکز ماده‌ی مورد علاقه‌ی مغزه که همراه با همتای خودش یعنی آهن در خون منتقل می‌شه. پس در ایام دشوار امتحانات این مواد بسیار ضرورین. عدس، گوشت قرمز، جگر، اسفناج و گل کلم از جمله مواد حاوی آهن هستن.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر