تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن خود را بشناسید

image غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن خود را بشناسید

سیستم ایمنی بدن قدرتی باورنکردنی دارد. در واقع، باکتری‌های درون روده یک ارتش قدرتمند هستند که اگر به درستی به آن‌ها غذا بدهید، برای شما مبارزه می‌کنند. اگر شما بیمار باشید، برخی غذاها می‌توانند به شما کمک کنند تا سریع‌تر بهبود یابید. آنچه که امروز می‌خورید، می‌تواند تعیین کند که شما فردا بیمار می‌شوید یا نه.

سیستم ایمنی بدن بهترین خط دفاعی است. پس وقت آن است که دفاع خود را تقویت کنیم. سیستم ایمنی بدن این‌گونه کار می‌کند: در آغاز کار، نبرد اولیه از دهان شروع می‌شود. بزاق دهان حاوی آنتی‌بیوتیک‌های قدرتمند مانند لیزوزیم، آلفا-آمیلاز و لاکتوفرین است.

هر میکروبی که بخواهد از دهان رد شود، با اسید هیدروکلریک معده مواجه خواهد شد. سپس اگر باز هم زنده ماند، پروتئین‌ها و ترکیبات شیمیایی سیستم گوارشی این میکروب‌ها را از بین می‌برند.

در نهایت باکتری‌های خوب بدن دست‌به‌کار می‌شوند و از ورود باکتری‌های بد به جریان خون یا ریشه کردن در روده کوچک و بزرگ جلوگیری می‌کنند. این باکتری‌های خوب پروبیوتیک نامیده می‌شوند که مثل یک ارتش در برابر بیماری‌ها عمل می‌کنند.

تکفارس آی آر

به ارتش باکتری‌های خود غذاهای مناسب بدهید

دستگاه گوارش بیش از ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد و خانه‌ای برای باکتری‌های خوب روده است که با بسیاری از بیماری‌ها مبارزه می‌کنند.

اگر می‌خواهید این باکتری‌ها برای شما کار کنند، باید به آن‌ها غذا بدهید. آن‌ها عاشق خوردن غذاهای مغذی و غذاهای کامل غنی از فیبر هستند؛ اما مواد غذایی فرآوری شده، چربی و قند را زیاد دوست ندارند. به همین دلیل یک رژیم غذایی متعادل و کامل، بهترین بیمه در برابر انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها است.

به عبارت دیگر، اگر رژیم غذایی شما بی‌ارزش باشد، اغلب بیمار می‌شوید و بیماری شما برای مدت طولانی باقی می‌ماند. خوردن غذاهای بی‌ارزش و فاقد مواد مغذی، نه تنها بیماری شما را رفع نمی‌کند، بلکه آن را تشدید می‌کند. در حالی که تغذیه خوب به مانند یک ضربه قوی از طرف سیستم دفاعی شما به مهاجمان است.

پروبیوتیک

www.takfars.ir

پروبیوتیک (با نام مستعار غذای باکتری) به تغذیه باکتری‌های خوب کمک می‌کند. اساساً، پروبیوتیک‌ها به صورت فیبر نیمه هضم هستند. شما باید حداقل در روز دو تا سه وعده غذاهای غنی از پروبیوتیک مصرف کنید (اگر بیمار هستید، می‌توانید بیشتر مصرف کنید)

برخی مواد غذایی غنی از پروبیوتیک‌ها عبارتند از:

سبزیجات: مارچوبه، سیر، کنگر فرنگی، تره‌فرنگی و پیاز

کربوهیدرات: جو، لوبیا، گندم، سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین

میوه‌ها: سیب، موز، انواع توت، مرکبات، کیوی

چربی‌ها: دانه کتان و تخم چیا

فراورده‌های لبنی: ماست، پنیر حاوی باکتری‌های فعال

سبزیجات تخمیری: خیارشور، ترشی کلم

سویای تخمیری: میسو، تمپه، سس سویا

همچنین می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید. توجه داشته باشید که این‌ها مکمل هستند، نه جایگزین؛ بنابراین مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک ضروری است و حتی اگر سالم هستید، در روز یک تا دو وعده غذاهای غنی از پروبیوتیک مصرف کنید.

تک فارس

هزاران بار به ما گفته شده است که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد و باید بگذارید تا دوره‌اش تمام شود؛ اما آیا راهی برای بهبودی سریع‌تر وجود دارد؟ در واقع بله وجود دارد. برخی مواد غذایی می‌توانند به ما کمک کنند تا سریع‌تر از شر احساس بد سرماخوردگی خلاص شویم. برای مثال:

سیر: سیر به عنوان یک آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و شدت سرماخوردگی و عفونت‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

سوپ مرغ: سوپ مرغ مایعات و الکترولیت بدن را مهیا می‌کند و خواص ضدالتهابی دارد که باعث کاهش علائم سرماخوردگی می‌شود. منظور از سوپ مرغ در واقع سوپ به‌دست‌آمده از خود مرغ است، نه پودر یا کنسروی که از بیرون خریداری می‌کنید.

چای سبز: چای سبز به افزایش تولید آنتی‌بادی سلول B کمک می‌کند.

عسل: عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی و همچنین سرکوب‌کننده سرفه است. به هنگام سرماخوردگی، تنها به چند قاشق چای‌خوری عسل در یک فنجان چای سبز نیاز دارید.

مصرف چربی باید به چه شکلی باشد؟

خوردن زیاد چربی (مخصوصاً چربی‌های اشباع‌شده و اسید‌های چرب امگا ۶) می‌تواند به روده صدمه بزند و سیستم ایمنی را ضعیف کند. از طرف دیگر مصرف متعادل چربی‌های سالم مانند مغزها، روغن‌زیتون و آووکادو که منبع خوبی از ویتامین ای است، به کاهش احتمال ابتلا به آنفولانزا و عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند.

همچنین مصرف غذاهای با قند بالا ممکن است عملکرد گلبول‌های سفید خون را کاهش بدهد و باعث التهاب و آسیب به سیستم ایمنی بدن شود.

همچنین کمبود پروتئین، آهن و روی سیستم ایمنی کلی بدن را مختل می‌سازد. به طور کلی باید در هر وعده غذایی به اندازه یک کف دست پروتئین برای زنان و دو کف دست برای مردان گنجانده شود.

همچنین بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز سیستم ایمنی بدن لازم هستند. میوه و سبزیجات می‌توانند حاوی آهن، روی، منیزیم، منگنز، سلنیوم، مس، اسیدفولیک و ویتامین‌های آ، سی، دی، ای، ب ۶ و ب ۱۲ باشند؛ بنابراین از خوردن آن‌ها غافل نشوید.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر