image, غذاهایی که می توانیم به جای گوشت مصرف کنیم

عدس

گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و این ترکیب مغذی باعث سیری طولانی مدت می شود. اگر به دنبال یک ماده غذایی دیگر هستید که به خوبی سیرتان کند اما گوشت نباشد می توانید به تخم مرغ اعتماد کنید

بیشترین فایده گوشت به دلیل دارا بودن پروتئین، زینک و آهن است. بیشترین نگرانی در افرادی که از مصرف گوشت خودداری می کنند محروم شدن از پروتئین آن است. باید بدانید که حدود ۳۰ درصد پروتئین ما از پروتئین گیاهی تأمین می شود. لازم است که تنوع ایجاد کرده و دیگر مواد غذایی مغذی مانند حبوبات را نیز در برنامه غذایی گنجاند. باید بدانید که هر ۱۰۰ گرم عدس معادل یک عدد استیک است. در واقع ۱۰۰ گرم عدس پخته شده می تواند جایگزین مناسبی برای یک استیک ۱۰۰ گرمی باشد. علاوه بر عدس، نخود، لوبیا و سویا نیز از دیگر جایگزین های مناسب گوشت قرمز هستند.

برنج

به عقیده متخصصان تغذیه، در رژیم غذایی گیاهخواری و حذف گوشت با حفظ اصولی کمبودی در فرد ایجاد نمی کند. چون همان طور که گفته شد ۳۰ درصد نیاز بدن ما به پروتئین از طریق منابع گیاهی تأمین می شود. برای جایگزین کردن گوشت می توانید مواد غذایی مناسبی از گروه غذایی دیگر مانند غلات را که حاوی پروتئین بیشتری است دریابید. توجه داشته باشید که گندم، برنج، ذرت، جو و گندم سیاه می توانند جایگزین های مناسبی برای گوشت باشند. می توانید در هر وعده غذایی بین ۳۰ تا ۴۵ گرم از این مواد غذایی میل کنید.

گردو

گردو و دیگر مغزها و دانه ها برای عضلات مفید هستند. البته این مواد غذایی برای سلامت موها، ناخن ها و غیره نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. یادتان باشد که پروتئین برای عملکرد خوب ارگان های بدن لازم و ضروری است. اگر می خواهید گوشت قرمز را از برنامه غذایی تان حذف کنید لازم است که منابع دیگری را جایگزین کنید تا انرژی مورد نیاز بدنتان تأمین شود. خوشبختانه مغزها و دانه های روغنی مانند گردو، فندق، بادام و تخم کتان و غیره جزو مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند. هر ۱۰۰ گرم از این مواد غذایی ۲۱ گرم پروتئین به بدن می رسانند.

تخم مرغ

هر ۱۰۰ گرم عدس معادل یک عدد استیک است. در واقع ۱۰۰ گرم عدس پخته شده می تواند جایگزین مناسبی برای یک استیک ۱۰۰ گرمی باشد. علاوه بر عدس، نخود، لوبیا و سویا نیز از دیگر جایگزین های مناسب گوشت قرمز هستند

گوشتخوارهای قهار به خوبی می دانند که گوشت قرمز نه تنها حاوی پروتئین، زینک و آهن است بلکه همچنین می تواند به خوبی گرسنگی آن ها را کنترل کند. حتماً می دانید که گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و این ترکیب مغذی باعث سیری طولانی مدت می شود. اگر به دنبال یک ماده غذایی دیگر هستید که به خوبی سیرتان کند اما گوشت نباشد می توانید به تخم مرغ اعتماد کنید. هر ۱۰۰ گرم تخم مرغ ۱۳ گرم پروتئین دارد. علاوه بر این شیوه پخت آن بسیار ساده تر از گوشت قرمز است. بهتر است بدانید که پروتئین موجود در دو عدد تخم مرغ یعنی ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی با یک عدد استیک برابر است.

گوشت های گیاهی

اگر سری به رستوران های غذاهای گیاهی بزنید خواهید دید کباب گیاهی نیز سرو می شود. در واقع از زمانی که رژیم های گیاهی رواج بیشتری یافته است رستوران ها نیز دست به تهیه محصولاتی مشابه گوشت زده اند که از ترکیبات گیاهی تهیه شده است. بنابراین با وجود مصرف این قبیل گوشت های گیاهی نگرانی بروز کمبود پروتئین کم رنگ تر می شود. می توانید به توفو، استیک سویا و سیتان وگان (گوشت گندم) اعتماد کنید. ۱۰۰ گرم از این مواد غذایی برای هر وعده می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد.

سبزیجات حاوی آهن

گوشت ها و بخصوص گوشت قرمز شهرت زیادی برای دارا بودن آهن و زینک (روی)دارند. افرادی که دچار کمبود آهن هستند و یا از کم خونی رنج می برند و نمی خواهند گوشت زیادی مصرف کنند باید نسبت به تأمین انرژی مورد نیاز بدنشان دقت بیشتری داشته باشند. همه و بخصوص این افراد باید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند. در واقع این افراد باید بیشتر همه به قانون ۵ واحد میوه و سبزیجات در روز پایبند باشند. آهن و زینک نیز در منابع گیاهی به میزان منابع حیوانی وجود دارد. از بین سبزیجات حاوی می توان به اسفناج، چغندر، لوبیا سبز، کاهو، جوانه ماش و غیره اشاره کرد.

توجه داشته باشید که نباید بدون اجازه پزشک در کودکان دیگر مواد غذایی را جایگزین گوشت کنید.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید