تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عکس نقشه اولین هواپیمای ساخته شده توسط انسان

image عکس نقشه اولین هواپیمای ساخته شده توسط انسان

قبل از پیدا شدن این سند، حدس و گمان های زیادی در خصوص نحوه گم شدن این پتنت زده می شد و برخی بر این عقیده بودند که ارزش بالای این پتنت، سارقان را وسوسه کرده و به تبع، آن را دزدیده اند. در همین رابطه، میشل یاکلسون، افسر تحقیق بایگانی عنوان کرد:"حدس ما بر این است که احتمالاً یک اشتباه در بایگانی فایل ها منجر به گم شدن این پتنت شده است. به طوری که اگر فردی، برگه ای را اشتباهی در جای دیگر بگذارد، دیگر به راحتی نمی توان آن را پیدا کرد و گم می شود."

البته این پتنت تنها سند گم شده این اداره نبود و در فهرست اسناد گم شده این اداره، نامه های ژنرال های جنگ های داخلی و نقشه های بمباران در خلال جنگ جهانی دوم نیز دیده می شود.

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که نام برادران رایت را حداقل برای یک بار هم که شده نشنیده باشد. برادرانی که برای اولین بار در دسامبر سال ۱۹۰۳ میلادی به خاطر اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار، به شهرتی جهانی رسیدند و نام خود را در تاریخ ثبت کردند.

اما متاسفانه پتنت مربوط به این هواپیما چیزی حدود ۳۶ سال ناپدید شده بود تا اینکه به تازگی، این پتنت با شماره ۸۲۱۳۹۳ که امضای برادران رایت به نام های ویلبر و ارویل در زیر آن درج شده است، توسط یکی از کارمندان بخش بایگانی اداره National Archives شهر لنکسا کانزاس واقع در ایالت کانزاس آمریکا پیدا شد.

تکفارس آی آر

به گزارش واشنگتن پست، ویلیام جی. بوسانکو، مدیر اداره نام برده عنوان کرد که قدمت این پتنت به بیش از ۱۱۳ سال می رسد و آن ها از سال ۲۰۰۰ میلادی متوجه گم شدن این پتنت شدند که تلاش ها برای پیدا کردن آن تا به امروز ادامه داشت و خوشبختانه موفق به یافتن آن شدیم. وی در ادامه افزود:"این سند در میان میلیاردها سندی که روزانه جابه جا می شود، به جایی رفت که نباید می رفت."

image عکس نقشه اولین هواپیمای ساخته شده توسط انسان

گفتنی است این پتنت در تاریخ ۲۳ مارس ۱۹۰۳ میلادی به ثبت رسید و هواپیمای این دو برادر، از پارچه و چوب ساخته شد. سپس در تاریخ ۱۷ دسامبر همان سال، اولین هواپیمای سنگین تر از هوا و قابل کنترل آنها در تپه های Kill Devil به پرواز درآمد. این هواپیما به مدت ۱۲ ثانیه و در ارتفاع ۳۶ متری سطح زمین پرواز کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر