تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عوارض تکان دهنده کم خوابیدن برای سلامتی بدن

بیماری‌های بالقوه مرگبار که با کمبود خواب پیوند خورده‌اند

فشارخون بالا

بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه Archives of Internal Medicine منتشر شد، کمبود خواب می تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را به میزان ۲۰ درصد افزایش دهد. همچنین، در مطالعه ای دیگر مشاهده شد که یک شب خواب ناکافی (حدود چهار ساعت) به افزایش چشمگیر فشارخون در مردانی سالم منجر شد.

اختلال DNA

نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ توسط دانشگاه سوری در انگلیس انجام شد، نشان داد که کمبود خواب به واسطه اختلال قابل توجه و محدود کردن فعالیت ژن سالم در ژن های مسئول عملکردهای بیولوژیکی ضروری مانند سلامت سیستم ایمنی، استرس، سوخت و ساز بر DNA اثر منفی میگذارد.

تکفارس آی آر

بیماری دیابت

کمبود خواب حتی برای چند روز می تواند به طور قابل توجهی حساسیت بدن به انسولین را کاهش دهد و این شرایط می تواند در نهایت به دیابت نوع ۲ منجر شود.

دانشمندان در دانشگاه شیکاگو گروهی از افراد بزرگسال سالم را طی یک جریان سرکوب خواب زیر نظر گرفته و دریافتند تنها پس از سه شب خواب ناکافی، شرکت کنندگان قادر به تنظیم سطح قند خون خود به طور موثر نبوده که این شرایط خطر کلی ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

سلامت قلب و عروق

یک شب خواب کوتاه – مدت زمان خواب ۶ ساعت یا کمتر در نظر گرفته می شود – می تواند آثار فاجعه باری بر قلب داشته باشد. چندین مطالعه که در نشریه European Heart Journal منتشر شدند، افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی در نتیجه کمبود خواب را نشان دادند.

www.takfars.ir

کمبود خواب نه تنها شانس ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد، بلکه احتمال مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب را نیز تقریبا دو برابر بیشتر میکند.

چاقی

چاقی یکی دیگر از مشکلاتی محسوب می شود که با کمبود خواب پیوند خورده است. چندین مطالعه آزمایشگاهی و اپیدمیولوژیک به ارتباط بین کمبود خواب مزمن و اختلال در سوخت و ساز گلوکز و تنظیم اشتها – عوامل شناخته شده دیابت و افزایش وزن – اشاره داشته اند.

پیری پوست

مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که خواب شبانه کافی از بهترین دوستان پوست انسان است. آزمایش های بالینی پیوندهای روشن بین کیفیت خواب و عملکرد پوست و پیری را مشخص کرده اند.

سکته مغزی

پژوهشگران دانشگاه آلاباما طی یک مطالعه دریافتند که ۳۰ درصد از بزرگسالان شاغل که به طور مداوم کمتر از شش ساعت در شب می خوابند با خطر افزایش یافته سکته مغزی مواجه هستند. به گفته مگان رویتر، پژوهشگر ارشد این مطالعه، مردم کمتر از اثر منفی خواب ناکافی بر بدن آگاه هستند و هنگامی که به میزان کافی نمی خوابید، بدن به شدت دچار استرس می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر