تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

علت کمردرد های روزانه و راه های پیشگیری از آن

image علت کمردرد های روزانه و راه های پیشگیری از آن

کمردرد می‌تواند شدید یا خفیف، کوتاه مدت یا مزمن و دائم یا گاهگاه باشد. با این حال در اکثر اوقات به‌طور خودبه‌خود بعد از چند هفته خوب می‌شود.

کمردرد از علل عمده مرخصی‌های درمانی و غیبت از کار و بروز آن در قشر فعال جامعه است و اولین حمله درد به ناحیه تحتانی کمر معمولا برای افرادی بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کمردرد با بالارفتن سن، شایع‌تر می‌شود. این عارضه بین افراد بسیار شایع است و از هر۱۰ نفر تقریبا هشت نفر با آن دست به گریبان هستند.

کمردرد در بین افرادی که به لحاظ جسمی متناسب نیستند، شایع‌تر است. کمر و ماهیچه‌های شکمی ضعیف ممکن است نتوانند به‌خوبی ستون فقرات را حمایت کنند. اگر شما یک الگوی زندگی بدون تحرک یا کم تحرک دارید یعنی بیشتر روز در یک وضعیت می‌نشینید در مقایسه با کسی که تقریبا هر روز ورزش می‌کند، بیشتر در معرض آسیب به کمر خود هستید. همچنین اگر شکم بزرگی دارید این وضعیت فشار اضافی را به ماهیچه‌های شما در قسمت تحتانی کمر وارد می‌کند و شرایط را برای بروز کمردرد فراهم می‌سازد. از سوی دیگر، برخی کمردردها شامل بیماری دیسک کمر، ممکن است زائیده ژن‌های شما باشد.

ارتباط مستقیم چاقی با کمردرد

تکفارس آی آر

همه ما می‌دانیم که چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی، دیابت، افزایش فشارخون و سرطان‌های دستگاه گوارش دارد ولی در مورد ارتباط چاقی و کمردرد کمتر بحث شده است. امروزه مشخص شده که چاقی می‌تواند به‌طور نزدیکی با علائم بیماری‌های پوکی استخوان، آرتروز، روماتیسم مفصلی، تنگی کانال نخاعی و اسپوندیلولیستزی ارتباط داشته باشد و این بیماری‌ها همگی می‌توانند موجب کمردرد شوند.

یکی از وظایف ستون مهره‌ها انتقال وزن تنه از طریق لگن به اندام تحتانی و سپس زمین است و این طبیعی است که با افزایش وزن تنه نیروهای بزرگتری از این ساختمان عبور کند. این نیروها می‌توانند بتدریج سبب اختلال در کارکرد آن و بعد از مدتی بروز آسیب‌های ماندگار و تخریب در ساختارهای تشکیل‌دهنده ستون مهره شود.

چاقی و افزایش وزن می‌تواند با مکانیسم‌های مختلفی موجب کمردرد شود، بر همین اساس نیز افراد چاق فعالیت‌های فیزیکی کمتری دارند. این کم‌تحرکی بتدریج می‌تواند موجب ضعف عضلات ستون مهره‌ها و شکم شود. ضعیف شدن این عضلات از مهم‌ترین علل شناخته شده در بروز کمردرد است.

درمان کمردرد با تغذیه مناسب

نوشیدن آب برای ستون فقرات و کمر مهم است. به طور مثال بیشتر حجم دیسک‌های بین مهره‌ای یعنی درحدود ۸۰ درصد از حجم آنها را آب تشکیل می‌دهد.

www.takfars.ir

با افزایش سن میزان آب درون دیسک‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین نوشیدن منظم آب جهت تغذیه دیسک‌های ستون فقرات و حفظ سلامتی آنها ضروری است.

معمولا توصیه می‌شود که در حدود ۸ لیوان آب در روز نوشیده شود. نه‌تنها هنگامی که تشنه هستید بلکه باید در طول روز آب بنوشید. نوشیدن آب علاوه بر تغذیه ارگان‌های بدن سبب متناسب ماندن وزن بدن و رسیدن به وزن مطلوب می‌شود.

رفتارها در مقابل کمردرد

آرام فشار دادن استخوان‌های کمر، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها که در جایگاه راحتی قرار نگرفته‌اند تقریباً کاری ندارد. بسیاری از خانم‌ها در دهه ۲۰ یا ۳۰ سالگی خود هستند و به‌خاطر نداشتن تمرین با انجام ورزش شدید و ناگهانی از کمردرد می‌نالند.

بدن ما برای کار بیش از حدی که ما به آن می‌دهیم طراحی نشده است. هنگامی‌که درد سراغ شما می‌آید شاید اولین عکس‌العمل در مقابل آن استراحت باشد. ولی گاهی مواقع بی‌حرکت ماندن حتی به صدمه بیشتر و خارج شدن از شرایط عادی منجر می‌شود. فعال بودن کمک می‌کند تا عضلات و تاندون‌ها شل و قوی بمانند.

چند راهکار ساده برای خداحافظی با کمر درد

اولین و مهم‌ترین قدم برای جلوگیری از کمردرد، اجتناب از نشستن‌های طولانی مدت است. بیشترین مدت زمان نشستن حدود ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده است.

هنگام نشستن قوز نکنید و سعی کنید سر و گردن با ستون فقرات در یک راستا قرار داشته باشد. پس از هر ۴۵ دقیقه نشستن، بلند شده و راه روید تا جریان خون کافی در اختیار عضلات و استخوان‌ها قرار گیرد.

قرار دادن بالش زیر زانو هنگام خواب؛ بالا آمدن زانو سبب کاهش فشار و درد در ستون فقرات می‌شود.

برنامه ورزشی منظم؛ تمرین‌های ناحیه مرکزی بدن که سبب تقویت فیله‌های پشت و ماهیچه‌های شکم می‌شوند، کمر و ستون فقرات را محافظت کرده و از اسپاسم و درد عضلات جلوگیری می‌کند.

تک فارس

تقویت استخوان‌ها؛ تا می‌توانید مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید.

در انتخاب کفش دقت کنید؛ کفش مناسب فشار وارد روی کمر را کاهش می‌دهد. پاشنه حدود سه سانتی‌متر، مناسب‌ترین ارتفاع پاشنه است.

هنگام ایستادن و راه رفتن بدن را در بهترین وضعیت قرار دهید؛ برای کاهش کمر درد و گردن درد، هنگام راه رفتن و ایستادن عضلات شکم را منقبض نگه دارید و سعی کنید سر و ستون فقرات در یک راستا قرار داشته باشند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر