تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

طور به بچه های کوچک خواندن یاد بدهیم

تمرین تلفظ و هجاهای کلمات

نخستین گام کمک به بچه‌ها برای فراگرفتن عنوان و آوای کلمات حروف الفباست. پس از آن نوبت به آموختن ترکیب حروف (مانند: با، تا، ما و…) و شناخت کلمات هماهنگ (مانند: پاک، خاک و…) می‌رسد. یقینا باید کاری کنید که خردسالان به ادامه این روند علاقه‌مند شوند.

در مقابل هر پاسخ درست کودک، با جایزه و پاداشی کوچک مثل شکلات یا شیرینی، او را به خواندن و ترکیب حروف تشویق کنید. با حداقل هفته‌ای دو بار و در جلساتی کوتاه و مفید، بچه‌ها کلمات ساده و معمولی را می‌آموزند.

به این ترتیب، آنها در عرض چند ماه با راز واژه‌ها آشنا می‌شوند؛ همان کلمات و حروفی که روزی با تعجب به شکل و تصویر آنها خیره می‌شدند.

به خاطر سپردن کلمات

تکفارس آی آر

ترسیم کلمات به شکل جداگانه و نصب آنها در اتاق کودک باعث می‌شود که او این کلمات ساده را به خاطر بسپارد. تهیه فلش‌کارت‌های موجود در نوشت افزارها که دارای تصاویر گویا و اشکال واژه‌ها هستند، به یادگیری بچه‌ها کمک فراوانی می‌کند. باید از کودک بخواهید که همراه با شما، حروف را بخواند و در مرحله‌ای دیگر پس از شما، آن حروف را تکرار کند.

حتی خود می‌توانید برچسب‌های دست‌نویس را بسازید و روی وسایل و اشیایی که در معرض دید خردسال است‌، نصب کنید. او به‌طور مکرر این کلمات را می‌بیند و بازگو می‌کند. در کنار این کار، توضیح و شرح اشکال و همچنین تمرین در نوشتن حروف و کلمات مانوس و آشنا، دایره واژگان فرزند شما را افزایش می‌دهد.

کوشش برای به خاطر سپردن کلمات، تلفظ صحیح و ترکیب واژه‌ها‌، باید به‌تدریج و بدون فشار بر کودک انجام شود. در این صورت بیشترین فایده و بهترین نتیجه به دست خواهد آمد.

زمان مناسبی را به تعلیم فرزند خردسال اختصاص دهید. اوقاتی که او آماده پذیرش آموزش‌های شما باشد.

از کتابفروشی‌ها‌، کتب جذاب و دلچسب را تهیه کنید. کتاب‌هایی که محتوی تصاویر زیاد و کلمات ساده باشند. هنگام خواندن کتاب، کلمه‌های تازه را به بچه نشان داده و بخوانید، سپس از او بخواهید این واژه‌ها را تکرار کند.

www.takfars.ir

هنگامی که در حال نوشتن فهرست خرید روزانه هستید، کودک را کنار خود بنشانید تا حروف و کلمات را ببیند. وقتی که غذای خاصی را از روی دستور آشپزی آماده می‌کنید، کلمات و جمله‌ها را با صدای بلند برایش بخوانید. کلمات چاپی را که روی جعبه موادخوراکی (مانند ماکارونی، برنج، کنسروها و…) نوشته شده است، با صدای بلند و شمرده، شمرده بخوانید و به او نشان دهید.

کلمه‌ها در سراسر محیط زندگی فرزند خردسال شما وجود دارند و شما همیشه باید در جست‌وجوی روشی خلاق باشید تا به کودک خود کمک کنید‌، این واژه‌ها و کلمات گوناگون را بشناسد.

ابتکار و خلاقیت

آموزش فن خواندن به خردسالان، همواره باید مراحلی سرگرم‌کننده و هیجان انگیز داشته باشد. در محیط زندگی ما امکانات خواندن فراوان است. کلیدهای والدین در انجام موفق این آموزش عبارتند از: یادآوری و تکرار، تشویق مداوم و جایزه دادن.

اما همیشه به یاد داشته باشید که باید در مسیر خلاقیت و یافتن روش‌های نو حرکت کنید. همچنان‌که کودک؛ در حال تمرین و تکرار است‌، شما نیز باید برای موفقیت بیشتر، در پی دستورالعمل‌های تازه‌تری باشید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر