تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

طرز تهیه ترشی تمبرهندی بادمجان مجلسی

image طرز تهیه ترشی تمبرهندی بادمجان مجلسی

بادمجان طبعی سرد و خشک دارد و ترشی آن هم بالطبع سرد و خشک تر از سایر ترشی‌هاست و به همین خاطر است که معمولا ترشی بادمجان همراه سیر زیاد و ادویه‌ها و سبزی‌های تند تهیه می‌شود. اما با این حال افرادی که طبع سرد و خشک دارند، باید در استفاده از این ترشی‌ها تعادل را رعایت کنند.

هشت قاشق سبزی معطر را ساطوری کرده و یک بوته کوچک سیر را پوست کنده، رنده کنید. حالا یک عدد فلفل تند را ریز خرد کنید و این مواد را با هم مخلوط کنید.

سپس حدود ۳۰۰ گرم بادمجان ریز را شسته، پوست‌کنده و خرد کنید. یک بسته تمبر هندی ۱۵۰ گرمی را با دو لیوان آب و یک قاشق غذاخوری نمک مخلوط کرده و از صافی رد کنید تا هسته‌های آن جدا شود. سبزی و فلفل خردشده، موسیر رنده شده، بادمجان خردشده و موسیر خشک را لا به لای ظرف ترشی ریخته و روی آن را با آب تمبر هندی و دو لیوان سرکه پر کنید.

در ترشی را بسته و ۳ تا ۴ هفته در دمای اتاق نگه دارید تا ترشی «بادمجان و تمبرهندی» آماده شود. برخلاف معمول که بادمجان در همه ترشی‌ها با پوست مصرف می‌شود، اما به توصیه متخصص تغذیه، بهتر است بادمجان پوستش به‌طور کامل گرفته شود یا اصلا به جای آن از میادین میوه و تره بار بادمجان‌های سفید تهیه کنید، چون در پوست سیاه بادمجان ماده‌ای به نام سولانین موجود است و این ماده برای افراد مبتلا به تالاسمی مینور، کم‌خونی همولیتیک یا کسانی که مشکل کلیوی داشته باشند و میزان فیلتراسیون کلیه‌های‌شان کاهش یافته باشد، مضر است. البته بادمجان حاوی هیستامین هم هست و برخی افراد در واکنش به این ماده کهیر می‌زنند، پس مصرف ترشی‌های حاوی بادمجان باید با دقت بیشتری صورت گیرد.

تکفارس آی آر

محصولات معتبر
محصولات معتبر