تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ضررهای کشیدن یک پاکت کامل سیگار در طول روز

کشیدن سیگار در طول سال‌ها آسیب‌های جدی را متوجه سلامت افراد سیگاری می‌کند که علائم آن با سرفه و تنگی نفس شروع می‌شود اما تحقیقی تازه مشخص کرده است که فقط کشیدن یک پاکت سیگار در هر روز می‌تواند ۱۵۰ جهش اضافی در ریه‌های فرد را طی یک سال پدید آورد و به بسیاری از جهش‌های دیگر نیر در اندام‌های مهم سراسر بدن منجر شود؛ حتی اگر فرد سیگاری احساس کند هنوز خوب و سالم است.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از مدیکال‌دیلی، محققان گفته‌اند ارتباط مستقیمی بین تعداد سیگارهایی که در طول عمر فرد سیگاری استعمال می‌شود با تعداد جهش‌هایی وجود دارد که در DNA او پدید می‌آید.

گروهی از دانشمندان مکانسیم متفاوتی را که ناشی از اثرات دود سیگار بر جهش سلولی می‌شود بررسی کردند و علاوه بر آن‌که متوجه این ۱۵۰ جهش شدند، دریافتند استعمال یک بسته یا ۲۰ نخ سیگار به مدت یک سال می‌تواند همچنین ۹۷ جهش سلولی در حنجره و ناحیه صدا، ۳۹ جهش در حلق یا قسمت بالای گلو، ۲۳ جهش در دهان، ۱۸ جهش در مثانه و ۶ جهش نیز در کبد ایجاد کند.

«لودمیل الکساندروف» از آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس گفت: قبل از این، ما شواهد اپیدمیولوژیک درباره ارتباط سیگار کشیدن با سرطان یافته بودیم اما اکنون توانسته‌ایم تغییرات مولکولی در DNA را نیز به دلیل مصرف سیگار مشاهده کنیم.

در این پژوهش محققان بیش از ۵ هزار تومور و سرطان افراد سیگاری را با افرادی مقایسه کردند که هرگز سیگار نکشیده اما به سرطان مبتلا شده بودند. آنها نشانه‌های خاصی از آسیب را فقط در DNA افراد سیگاری مشاهده کردند و با شمارش هر یک از جهش‌های رخ‌داده در انواع مخلف تومورهای سرطانی به این یافته‌ها دست پیدا کردند.

تکفارس آی آر

به گفته محققان، بیشترین آسیب در اندام‌هایی مانند ریه دیده می‌شد که با استعمال دخانیات تماسی مستقیم داشتند؛ اما مناطق دیگر بدن نیز به واسیه کشیدن سیگار دچار آسیب‌های غیر مستقیم شده بود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر