image, شکم بزرگ خطرناک ترین دشمن برای سلامتی شما

هورمون کورتیزول در زمانی که فرد دچار استرس می شود، بیشتر ترشح می شود. یکی از عملکردهای کورتیزول آزاد کردن چربی انباشته شده به جریان خون برای انتقال است.

دارید پیر می شوید

همینطور که سنتان بالا می رود، بدن شما نحوه اضافه کردن وزن و کاهش وزن را عوض می کند. هم خانم ها و هم آقایان کاهش سرعت سوخت و ساز (تعداد کالری هایی که بدن برای کارکرد نرمال به آنها نیاز دارد) را تجربه می کنند.

این چربی‌ها می توانند بعنوان سوخت عضلات در سوخت و ساز هوازی مورد استفاده قرار بگیرند اما امکان آن وجود دارد که کورتیزول سبب ذخیره مجدد چربی‌های آزاد شده شود، اما اینبار به شکل چربی شکمی به دور اندام های داخلی است. امروزه به دلیل اینکه سبک زندگی افراد به سمت کم تحرکی گرایش دارد، نمی‌توان به استرس واکنش فیزیکی داد و این امر سبب انتقال چربی‌های نواحی دیگر بدن به شکم می‌شود.

شما آنچه که ترازو نشان می دهد نیستید

از طریق شاخص BMI ، روشی برای محاسبه‌ی چربی بدن مردان و زنان است. این شاخص بیانگر وزن فرد برحسب کیلوگرم،‌تقسیم بر مجذور قد آن است. هنگامیکه فردی در وضعیت نرمال قرار دارد، بدین معنی که شاخص توده بدنی یا BMI آن در وضعیت حدود ۱۸٫۵ تا ۲۵ قرار دارد. اما شاخص بین ۲۵ تا ۳۰ بیانگر این است که فرد کمی اضافه وزن دارد و باید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کند. این فرد مقدار کمی شکم و پهلو نیز دارد.

هنگامی فرد دچار اضافه وزن می‌شود که شاخص BMI از ۲۵ بیشتر باشد و این فرد دچار چاقی در سایر قسمت های بدن خواهد شد.

شکم آخر از همه جا آب می شود

اگر شاخص BMI فرد در محدوده نرمال به بالا باشد، این فرد دارای مقداری شکم و پهلو است و برای رفع چربی ‌های این نواحی حتما باید رژیم کاهش وزن داشته باشد البته در ابتدا تمامی چربی‌های اضافی بدن آب می‌شوند و در انتها چربی‌های شکم و پهلو فرد از بین می‌روند، زیرا اولین نقطه تجمع چربی در بدن شکم می‌باشد.

فردی که تمایل به آب کردن چربی‌های شکمی خود دارد ، نباید در هیچ کجای دیگر بدن خود چربی داشته باشد و به همین علت است که به نظر افراد این چربی‌ها با وجود اینکه از نظر نوع چربی با چربی‌های سایر اعضای بدن مانندشکم، پهلو،‌ران ، باسن، سینه و یا بازو هیچ فرقی ندارند، اما دیرتر آب می‌شوند.

چربی ها را به آتش بکشید

برای آب کردن چربی‌ها فرد می‌تواند دریافت غذا را کاهش دهد و یا فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهد، بدین معنی که فرد روزانه به مدت ۱ الی ۲ ساعت فعالیت ورزشی نظیر: پیاده‌روی تند، تردمیل،‌اسکی فضایی، شنا کردن ، ایروبیک داشته باشد. این موارد سبب افزایش خروجی فردمی‌شود و اضافه وزن و چربی‌های آن تا حدودی کاهش می‌یابد.

نوع غذای فرد نیز بسیار حائز اهمیت است،‌ بدین معنی که باید تناسب بین دریافت کربوهیدرات یا مواد قندی ، چربی‌ها و پروتئین‌ها برقرار باشد و شخص از اصول درست خوردن استفاده کند، البته در کنار پیروی از اصول درست خوردن فرد، سایز (مقدار) غذاها را کاهش دهد تا وزن و چربی او کاهش یابند.

رژیم و ورزش در کنار هم

اگر فرد اصول و برنامه غذایی را رعایت نکند، تنها از طریق ورزش نمی‌تواند نتیجه مطلوبی حاصل کند. مشکلی که به شدت در جامعه شاهد آن هستیم این مطلب است که ، فرد شروع به انجام ورزش می کند اما بجای اینکه این ورزش تاثیر مثبتی داشته باشد، سبب از بین رفتن عضلات فرد می‌شود زیرا این ورزش با یک برنامه غذایی خوب همراه نبوده است.

توصیه‌ ما بر این است که فردی که شروع به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌کند، در کنار آن به یک متخصص تغذیه مراجعه کنند تا یک برنامه غذایی خوب و مناسب برای او تجویز شود.

افرادی که به باشگاه می روند ، متاسفانه توسط مربی‌های باشگاه که تخصصی در این امر ندارند، یک برنامه غذایی دریافت می کنند و پس از گذشت چند ماه نه تنها نتیجه مطلوبی نمی‌گیرند بلکه با ریزش مو، بد فرم شدن پوست و ایجاد چین و چروک در خودشان مواجه می‌شوند.

لاغری زیر پوست شکم

رژیمی که متخصصین تغذیه به مراجعه کننده می دهند، براساس نخوردن مواد غذایی نیست و فرد از تمامی مواد با میزان کم می‌تواند میل کند تا وزن وی کاهش یابد. به افرادی که دارای مشکلات معده هستند توصیه می شود،‌تا حتما ۶ وعده مواد غذایی با حجم کم و تعداد وعده‌ی بیشتر توسط فرد میل شود.

میان‌برهای اشتباه لاغری

برای تخلیه چربی‌های شکم، پهلو و سایر قسمت‌های بدن روش های مختلفی وجود دارد. می ‌توان گفت که لیپوساکشن قدیمی‌ترین روش برای این منظور بوده است، در این روش با استفاده از دستگاه‌هایی چربی شکم ساکشن می شد و به مرور این ساکشن‌ها پیشرفته‌‌تر شد و لیزر لیپوفیز و پس از آن لیپوماتیک و روش‌های مدرن‌تر بر روی کار آمد. این روش‌ها در واقع مکانیسم‌هایی هستند که از طریق ابزار خاصی چربی را تخریب می‌کنند و سپس این چربی‌ها کشیده می‌شوند.

سیستم این دستگاه ها به نحوی پیشرفت کرده است تا بتواند میزان کشیدن چربی بالا برود و عواقب آن کم شود، البته هیچ یک از این روش ها قطعی نیستند و اگر فرد رژیم غذایی مناسب و درست و همچنین ورزش و فعالیت فیزیکی مناسبی نداشته باشد، این چربی‌ها برگشت پذیر هستند و فرد تنها تحت عمل جراحی هزینه بر و دردسرساز قرارگرفته، اما اگر فرد به همراه این نوع عمل ورزش و رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، احتمال بازگشت این چربی‌ها کمتر می‌شود اما به صفر نمی‌رسد.

افراد مختلف می توانند از طریق رعایت رژیم غذایی مناسب،تحرک کافی و رعایت اصول غذایی در کوتاه ترین زمان ممکن به وزن ایده آل خود دست یابند.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید