تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شش آزمایش ضروری برای آدم ها در دهه پنجم زندگی

image شش آزمایش ضروری برای آدم ها در دهه پنجم زندگی

آزمایش کلسترول

میزان بالای کلسترول می تواند سلامت قلب و عروق را به شدت تهدید کند. بنابراین انجام آزمایش می تواند در جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی بسیار موثر باشد.

آزمایش دیابت

آیا به طور مداوم احساس خستگی ،تشنگی و نیاز به دفع ادرار به ویژه هنگام شب دارید؟ اگر چنین است احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد.

تکفارس آی آر

اضافه وزن، مصرف سیگار و نداشتن تحرک احتمال این بیماری را افزایش می دهد . این بیماری احتمال سکته یا حمله قلبی را ۵ برابر افزایش می دهد و می تواند باعث آسیب دیدگی اعصاب و رگ های خونی و اندام های بدن شود.اگر در معرض خطر بروز دیابت ۲ قرار دارید ، برای کنترل میزان قند باید دفعات آزمایش خود را افزایش دهید .در صورت بالا بودن قند خون برای مشخص شدن بیماری دیابت بایدآزمایش های دیگری نیز انجام داد.

آزمایش نقرس

نقرس به دلیل تراکم اسید اوریک در خون به وجود می آید و مبتلایان دچار حملات شدید درد و ورم مفاصل می شوند. در صورت درمان نشدن ،نقرس ممکن است به مفصل ها آسیب برساند و در موارد جدی شاید نیاز به عمل جراحی باشد. درد و ورم مفاصل به ویژه در اطراف شست بزرگ پا نشانه نقرس است.نقرس در افراد بالای ۳۰ سال و زنان بعد از یائسگی دیده می شود. در صورت داشتن این علائم، پزشک آزمایش اسید اوریک سرم خون را می دهد.در صورت داشتن نقرس دارو های غیر استروئیدی و ضد التهابی برای کاهش درد و التهاب تجویز می شود.

آزمایش ویتامین D

حدود نیمی از بزرگسالان در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند.پایین بودن این ویتامین می تواند باعث پوکی استخوان و شکستگی شود.برخی از مطالعات نیز نشان می دهد که کمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال ابتلا به دمانس می شود .

www.takfars.ir

عوامل خطر شامل داشتن شاخص توده بدن ۳۰ یا بیش از آن است. سنگ کلیه و بیماری کولیک نیز زمینه ساز است.در صورت پایین بودن این ویتامین ،مصرف روزی ۱۰میکروگرم ویتامین D به فرد توصیه می شود.منابع دیگر این ویتامین شامل ماهی چرب،تخم مرغ و غلات غنی شده است.

آزمایش تیروئید

زنان در دهه پنجم و ششم زندگی بیشتر به کم کاری تیروئید مستعد هستند و علائم این بیماری شامل خستگی، کاهش وزن و احساس افسردگی است.از آن جا که این مشکل در زنان شایع است به محض اینکه یک زن با علائم خستگی بدون دلیل به پزشک مراجعه میکند، اولین کاری که پزشک انجام می دهد، بررسی عملکرد تیروئید است.آزمایش خون که میزان هورمون ها را اندازه گیری میکند تنها راه دقیق مشخص شدن بیماری است.

آزمایش ویتامین B12

ویتامین B12 در تولید گلبول قرمز که اکسیژن را به اطراف بدن حمل میکند و همچنین حفظ سلامت مغز نقش موثری دارد.اما با بالا رفتن سن، قدرت بدن در جذب این ویتامین کمتر می شود. شایع‌ترین علت نقص ویتامین B12 کم‌خونی پرنیشیوز است که نوعی بیماری خود ایمنی است و به علت نبود پروتئین لازم برای جذب ویتامین از غذا به وجود می آید. این حالت اغلب در زنان بالای ۶۰ سال شایع است.همانند آزمایش تیروئید در زنان یائسه که احساس خستگی میکنند باید برای تشخیص میزان این نوع ویتامین نیز آزمایش انجام داد.کمبود این نوع ویتامین با تزریق آمپول های B12 بر طرف می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر