تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شستن دهان و دندان با آب نمک چه تاثیری دارد

image شستن دهان و دندان با آب نمک چه تاثیری دارد

آب نمک، PH دهان را تغییر می دهد که مانع تکثیر بسیاری از میکروارگانیسم ها می شود اما فرمهای مختلف آنها را کاملا از بین نمی برد. آب نمک باعث تسکین غشاهای مخاطی دهان شما خواهد شد اما نباید به مقدار زیاد بلعیده شود. در مورد فواید شستشوی دهان با آب نمک، با دندانپزشکتان صحبت کنید.

مسواک زدن دندانها و شستشوی دهان در اعصار یونانی و رومی، نسبتا شایع شد و گفته می شود که بقراط، مخلوطی از آب چاه، نمک دریا و سرکه را توصیه کرده است. به دانه ها و گیاهان مختلفی نیز به خاطر توانایی شان در تازه کردن نفس، اشاره شده است. این روزها، بسیاری از دهانشویه های داروخانه ای بر پایه الکل بوده و حاوی انواع ترکیبات ضدمیکروبی هستند.

نمک خام که عمدتا کلرید سدیم است، رشد باکتریها در بسیاری از غذاها را محدود کرده و از فاسد شدنشان جلوگیری می نماید، چون مولکول های آب را جذب میکند. باکتریها بمنظور رشد و تکثیر به رطوبت نیاز دارند، بنابراین بدون آب کافی نمیتوانند بخوبی رشد کنند. آب نمک بعنوان یک آنتی بیوتیک در نظر گرفته نمی شود، چون آب مورد نیاز باکتریها را فراهم میکند و آنها را به محض تماس از بین نمی برد.

با اینحال با توجه به مقاله ای که در سال ۲۰۰۳ در مجله دندانپزشکی بریتاینیا منتشر شد، شستشو با آبنمک مفید است زیرا آب نمک، دهان را بطور موقت قلیایی میکند یا PH آن را افزایش می دهد که مانع تکثیر باکتری می شود، چون تقریبا تمام گونه های باکتری، محیط اسیدی را ترجیح می دهند. بعلاوه، آب نمک ایزوتونیک است و غشاهای مخاطی را تحریک نمیکند. به همین دلیل است که بسیاری از دندانپزشکان پس از روشهای دندانپزشکی، از آب نمک گرم برای شستشوی دهان استفاده میکنند.

تکفارس آی آر

سایر افزودنی ها

آب نمک گاهی اوقات با جوش شیرین به نسبت ۵۰/۵۰ ترکیب می شود تا اثر قلیایی کننده آن افزایش یابد. نصف قاشق چایخوری از هر یک از آنها در یک فنجان آب گرم، دوز معمول است. سایر موادی که میتوانند به آب نمک اضافه شوند یا به تنهایی برای شستشوی دهان مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند از پراکسید هیدروژن، شهد نارگیل، آب آلوئه ورا، روغن کنجد و روغن آفتابگردان. پراکسید هیدروژن، یک ماده ضدمیکروبی وسیع الطیف است و در تماس با باکتریها، آنها را از بین می برد.

احتیاط

شستن دهانتان با آب نمک و تف کردن آن، بی ضرر است اما بلعیدن آن به مقادیر زیاد می تواند مضر باشد. با توجه به بیوشیمی پزشکی «سوخت و ساز بشر در سلامت و بیماری» مصرف بیش از حد آب نمک به کم آبی بدن منجر می شود و اگر آب، بیش از حد شور باشد، ممکن است باعث استفراغ شود. قورت دادن مقداری آب نمک، مشکل بزرگی نیست و گاهی اوقات برای شستشوی روده و شکم توصیه می شود اما مصرف نمک بیش از حد می تواند به ابتلا به بیماری فشارخون بالا، منجر شود.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر