تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شب امتحان چه کنیم درس را خوب حفظ شویم

image شب امتحان چه کنیم درس را خوب حفظ شویم

خوردنی نیست، اما رفتاری است

بعضی رفتارها باعث می شود غذای خورده شده بخوبی هضم و جذب شود؛ بنابراین باید به این نکته ها دقت کنید:

ورزش: لازم نیست ورزش باستانی انجام دهید، زیرا وقت انجام این کار را ندارید. کافی است روزی چند دقیقه ورزش کنید. روزانه ده دقیقه پیاده روی کنید. این مساله باعث بهبود کیفیت متابولیسم و هضم غذا و جذب بدن می شود. از طرفی پیاده روی یکی از راهکارهای کنترل اضطراب است.

خواب کافی: درست است که همه درس ها را برای دقیقه ۹۰ گذاشته اید، اما سعی کنید تا آنجا که می توانید از خواب تان کم نکنید. کم خوابی باعث عصبانیت،تشدید اضطراب و به هم خوردن تعادل ترشح هورمون ها می شود.

تکفارس آی آر

مناسب بخورید: از پرخوری، بدخوری و خوردن خوراکی های نامناسب با یکدیگر بپرهیزید. مشکلات گوارش باعث به تعویق افتادن روند درس خواندن شما می شود.

با هوش بخورید

شب امتحان باید خوراکی های سبک، مقوی و اثرگذار را انتخاب کنید. این خوراکی های سبک هم خواب آور نیستند و هم اینکه نیاز بدن به منابع غذایی را تامین میکنند. آهن و خانواده ویتامین B در اولویت قرار دارند. این دو ترکیب نیاز بدن به فعالیت ذهنی و بدنی را فراهم میکنند. از طرفی آهن به خون رسانی بهتر به مغز کمک کرده و باعث می شود میزان فراگیری افزایش یابد. مواد غذایی حاوی ویتامین B نیز به کاهش و کنترل اضطراب و استرس که از مشکلات شب امتحان است، کمک میکنند.

منابع آهن: گوشت قرمز بدون چربی، جگر، عدس، انواع آجیل های خام بویژه پسته، انواع غلات پخته و ماهی.

منابع ویتامین B: انواع نان سبوس دار، حبوبات بویژه انواع لوبیاها، تخم مرغ و سویا.

www.takfars.ir

ویتامین ترش

طعم ترش و خاص قرص های جوشان هرچند دلپذیر است، اما مصرف آنها به دلیل تحرک ترشح اسید معده، باعث بروز مشکلاتی مانند معده درد می شود. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C در اولویت قرار دارد. حداقل از یک هفته مانده به امتحانات، مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین را آغاز کنید. این ویتامین به جذب بهتر و بیشتر آهن نیز کمک میکند. به این ترتیب خون رسانی به مغز نیز افزایش یافته و خستگی دیرتر سراغ تان می آید.

منابع ویتامین C: گوجه سبز، توت فرنگی، لیموترش، سیب زمینی بخارپز، موز، سیب، هویج و گل کلم.

موز؛ خوب یا بد؟

این میوه غذای کاملی بوده و کالری بالایی هم دارد. بنابراین خوردن یک عدد موز می تواند تا ساعت ها انرژی بدن را تامین کند، اما درباره این میوه یک نکته کلیدی هم وجود دارد. این میوه سرشار از قند طبیعی است. این ماده یکی از نیازهای ضروری مغز است؛ بنابراین خوردن موز نیاز بدن به قند را برطرف میکند. علاوه بر این، موز پتاسیم دارد. این ماده معدنی نیز یکی از مواد ضروری برای تنظیم عملکرد اعصاب است.

موز سرشار از فیبر است؛ بنابراین مانع بروز یبوست استرسی در زمان امتحان می شود. پس می بینید که خوردن یک عدد موز معجزه میکند. بهترین زمان خوردن موز، در وعده صبحانه همراه با شیر یا به عنوان میان وعده است.

سبزی های سوپرمن

شما دوست عزیز که علاقه ای به خوردن سبزی ندارید، می دانید که بعضی سبزی ها معجزه میکنند؟ اما هر سبزی، شما را برای مبارزه با سوالات سخت امتحان آماده نمیکند. بهترین سبزی ها، انواع پهن برگ و تیره آنها هستند. به این دلیل که میزان املاح معدنی آنها بالا بوده و همین باعث می شود ذهن شما فعال تر شود. در کنار اینها بعضی خوراکی های دیگر هم حاضرند تا ذهن شما را فعال کنند. این خوراکی ها انواع حاوی آنتی اکسیدان هستند.

منابع سبز: اسفناج، خانواده کلم ها، کاهو وکلم بروکلی

منابع آنتی اکسیدانی: فلفل دلمه ای به ویژه نوع قرمز، سیب زمینی شیرین و لوبیا سبز.

تک فارس

سیرآب شوید

اگر بدن آب کافی دریافت نکند، تنظیم آب و الکترولیت های آن به هم میخورد؛ بنابراین واکنش های مناسب نیز در این شرایط انجام نشده و مغز نمی تواند آن طور که باید عمل کند. بهترین نوشیدنی ها عبارتند از: آب، نوشیدنی شیرین مانند آب توت فرنگی، آب لیموشیرین و نوشیدنی های ملس مانند مخلوط آب لیموترش و آب لیموشیرین. شیر و چای سبز نیز از دیگر نوشیدنی های مناسب است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر