تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شب امتحان خوردن چه خوراکی هایی به تمرکز و سلامتی کمک میکند

image شب امتحان خوردن چه خوراکی هایی به تمرکز و سلامتی کمک میکند

ترفندهایی مثل استفاده از غذاها و خوراکی‌های حاوی چربی و قند زیاد (پیتزا، شکلات‌های خاص و…) در شب پیش از امتحان، فوق‌العاده مخرب و زیان‌بار هستند.

به‌جای این کارهای نادرست، ا‌نتخاب مواد غذایی مناسب می‌تواند از چند منظر برای دانش‌آموزان مفید باشد: تقویت گردش خون در مغز، تقویت حافظه و افزایش تمرکز در روز امتحان. غلات سبوس‌دار شب قبل از امتحان، دانش‌آموزان باید از یک شام سالم استفاده کنند که هم آن‌ها را به‌اندازه کافی سیر نگه دارد و هم قدرت مغزی آن‌ها را تقویت کند. البته نکته مهم این است که دانش‌آموزان در شب قبل از امتحان،‌ نباید کمتر یا بیشتر از روال همیشگی غذا بخورند. بنابراین، براساس روال روزمره پیش بروید تا از هر گونه اختلال در بدن یا ذهن جلوگیری کنید. به نظر متخصصان، شام دانش‌آموزان باید از غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و چربی‌های سالم تشکیل شده باشد. غلات سبوس‌دار، گردش خون در مغز را تقویت می‌کنند و کیفیت حافظه را بهبود می‌بخشند. سبزی‌ها و ماهی‌ها انواع سبزی‌ها نیز به تقویت مغز و حافظه کمک می‌کنند. بنابراین، دانش‌آموزان شب قبل از امتحان باید از سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی، اسفناج، کلم‌پیچ، کلم بروکسل، فلفل دلمه‌ای، فلفل قرمز، هویج و مارچوبه استفاده کنند. انواع ماهی‌ها نیز اهمیت خاصی در این موقعیت زمانی دارند. ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند و این فواید را به دانش‌آموزان می‌رسانند: بالا بردن سطح انرژی، تقویت توانایی برای یادگیری و حفظ کردن اطلاعات درسی، ‌تقویت مهارت‌های فکری و تقویت عملکردهای مختلف مغز. خوراکی‌های سالم دانش‌آموزان به‌جای استفاده از خوراکی‌های شیرین و پُرچرب درحین مطالعه، باید از انواع میوه‌های تازه و رنگارنگ استفاده کنند. طالبی، آلو، هندوانه، آناناس، پرتقال، سیب، هلو، انگور و کیوی می‌توانند بازیابی اطلاعات درسی را تقویت کنند و یکی از عناصر حیاتی برای موفقیت در امتحان باشند. انواع توت‌ها نیز ظرفیت کلی یادگیری را بیشتر می‌کنند و نقش موثری در تقویت قوای مغز بر عهده می‌گیرند. توت‌فرنگی، تمشک و بلوبری، بهترین گزینه‌ها برای مصرف هستند. مغزها و دانه‌های خام، گروه دیگری از خوراکی‌های مفید محسوب می‌شوند که مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا-۳ را برای مغز فراهم می‌کنند. در صورت مواجه شدن با استرس نیز، مقداری شیر یا شکلات تلخ می‌تواند مشکل را برطرف کند. محرک‌های طبیعی شکلات تلخ می‌توانند به دانش‌آموزان آرامش بدهند و خلق‌وخوی آنان را تقویت کنند، درحالی که برای این موارد نیز مفید هستند: تمرکز، حافظ، قوه شناخت و گردش خون در مغز. ممنوعیت‌های غذایی دانش‌آموزان در روز امتحان باید احساس سلامتی و آرامش داشته باشند. هرگونه ناراحتی فیزیکی (مثل نفخ، سوء هاضمه، سوزش سر معده یا یبوست) می‌تواند حواس دانش‌آموزان را از امتحان پرت کند. برای جلوگیری از این مشکل، آنان باید از خوردن مواد غذایی حاوی چربی، قند، سدیم و کربوهیدرات سفید در شب قبل از امتحان خودداری کنند. نکته دیگر این‌که برای خواب راحت در شب قبل از امتحان، دانش‌آموزان نباید سراغ نوشیدنی‌های کافئین‌دار (مثل چای و قهوه) بروند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر