تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شانزده راهکار مفید عملگرا شدن برای غلبه بر تنبلی

۱- اهل حرف زدن نباشید. انسان هر چه بیشتر سخن بگوید، کمتر ذهن را به عمل متمرکز می­کند. کسی که کاری انجام نمی­دهد، غالبا اهل انتقاد است. اهل حرف بودن آسان است ولی اهل عمل بودن مستلزم تلاش، مخاطره و تغییر است. افرادی که در جهان اهل عمل هستند، وقتی برای انتقاد دیگران ندارند. آنها سرگرم کار خود هستند.

۲- تصمیم بگیرید که کاری را در همین لحظه انجام دهید. زندگی ارزش آن را ندارد که اوقات خود را صرف نگرانی از کارهایی که می­باید انجام دهید، کنید. تعلل شما را وا می­دارد که لحظات فعلی را صرف نگرانی از آینده کنید. اگر کاری در زمان حاضر انجام گیرد، روشن است که دیگر اثری از اضطراب بجا نمی­ماند. کل عمر شما ذره­ای بیش نیست. تاخیر در هر کاری بی­معنی است. برای انجام کاری که از آن اجتناب می­کنید، شجاعت به خرج دهید.

۳- اگر شما بخواهید که دنیا تغییر کند، از آن گلایه نکنید، کاری صورت دهید. به عوض اینکه فردی آرزومند، امیدوار یا ایرادگیر باشید، مرد عمل باشید. از کلمات کاری ساخته نیست، تنها به عمل و اقدام تکیه کنید. اقدام، بزرگترین آموزگار روی زمین است. یک حرکت به جا و مناسب معادل میلیون­ها کلمه سنجیده شده ارزشمند است. اقدام مرکبی است که توانایی­ها به توسط آن در جهان مادی متظاهر می­شود. عمل موثرترین نوشداروی غلبه بر اضطراب و افسردگی و سایر احساسات منفی است. افسردگی مولود عدم تحرک و رکود است و نه مولد آن. هرچه بکنید و از هر کجا که آغاز کنید بهتر و موثرتر از فرو رفتن در باتلاق عدم تحرک است.

۴- قدرت و توانایی تنها به مدد آزمون و خطا دست یافتنی است. ممکن است به بیراهه برویم و از جاده اصلی منحرف شویم ولی می­توانیم با نگرش مثبت بر اشتباه خود، از آن تجربه پند بیآموزیم و به مسیر خویش بازگردیم. به پا خیزید، دست به عمل بزنید، شکست بخورید و با نگرش بر جنبه مثبت اشتباه خود، از آن تجربه پند بیآموزید و عاقبت اهریمن ترس را نیست و نابود کنید. یادتان باشد که: شکست یعنی رسیدن به جایی که کار از آن جا آغاز شده است.

۵- برای آفرینش تغییر عمده و اساسی، باید متکی به ارزش­هایی باشید که به دست خود آنها را انتخاب و درونی ساخته­اید. ارزش­هایی که از ژرفای وجودتان می­جوشد ودر اعمال و رفتارتان متبلور می­شود. اگر با جدیت در جهت آرمان و ایده­آل خود پیش بروید، خواه با خواسته­ها و تمایلات دیگران موافق باشید و خواه مخالف، به لحاظ استقامت و عزم راسخ خویش، احترام و تحسین دیگران را به سوی خود جلب خواهید کرد. عنوان انسان نیرومند تنها شایسته افرادی است که در ستیز با موانع و مسایل، به تواناییهای خود ایمان آورده و با قاطعیت به پیش می­تازند.

تکفارس آی آر

۶- به خود نگویید که باید کاری را خوب انجام دهید. فقط این را به خود گوشزد کنید که انجام کار به مراتب مهمتر از هر چیزی است.

۷- به خود اجازه ندهید که از خستگی یا بیماری به عنوان یک مفر استفاده کنید یا کاری را به بعد موکول کنید.

۸- کلماتی نظیر امیدوارم، کاشکی و شاید را از واژگان خود خارج کنید.

۹- از صحبت کردن راجع به ترس­های خود شجاعت بخرج دهید و ببینید که علت تاخیر در کارها به خودتان مربوط می­شود یا نه.

۱۰- به جای اینکه لحظات فعلی خود را صرف نگرانی از تعلل­های خود کنید، مسوولیت این نقطه ضعف نامطلوب را به گردن بگیرید و در این لحظه زندگی کنید.

www.takfars.ir

۱۱- نحوه مقابله با مشکلات زندگی بستگی به باورهای شما دارد. مادام که ترس و تردید را از ذهن دور کنید و مرارتهای انجام یک کار را بپذیرید و وارد عرصه عمل شوید، طرح و نقشه خود را تحقق خواهید بخشید و به رضایت باطنی دست خواهید یافت.

۱۲-بکوشید این احساس را در خود ایجاد کنید که خواسته شما امکان ­پذیر است و بگونه­ای تصورش کنید که گویی پیشاپیش رخ داده و راههای مختلف را آزمایش کنید. در آنصورت، خواسته شما نمی­تواند از تحقق باز ایستد.

۱۳- برای حفظ استقامت و قاطعیت اجازه ندهید که کمترین تردید و تزلزل در آگاهی شما رسوخ پیدا کند.

۱۴- پشتکار داشته باشید. اما یکدنده نباشید. زیرا پشتکار از تمایل و شدن نشئت می­گیرد و یکدندگی از عدم تمایل و نشدن. اگر فکر می­کنید که نسبت به دیگران کم استعدادتر هستید، به یاد داشته باشید که با استعداد معمول و پشتکار غیر معمول می­توان به هر هدفی دست یافت.

۱۵- خود را نسبت به دیگران دست کم نگیرید.

۱۶- پیروزی هیچگاه آسان و سهل الوصول نیست. پیروزی آسان فقط در فیلم­ها یافت می­شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر