تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

روز نهم ذیالحجه روز نو شدن پرده خانه خدای مهربان و بخشنده

image روز نهم ذیالحجه روز نو شدن پرده خانه خدای مهربان و بخشنده

این پرده از جنس حریر طبیعی خالص و به رنگ مشکی، منقش به آیات قرآن‌ کریم است که با خط زیبا، با نخ‌های طلا و نقره بافته‌ می‌شود و ده‌ها کیلو طلا و نقره در ساخت آن به‌کار می‌رود. ارتفاع این پرده، ۱۴متر و نوار دور آن به عرض ۹۵ سانتی‌متر است که از ۱۶ قطعه به‌شکل مربع تشکیل‌ شده‌ است.

هر سال روز نهم ذی‌الحجه مطابق رسمی همیشگی، هنگامی که زائران، مکه را به قصد وقوف در سرزمین‌های عرفات، مشعر و منا، ترک می‌کنند، خانه‌ی خدا با گلاب ناب کاشان شست‌وشو داده و سپس پرده‌ نو آویخته می‌شود تا از روز عید قربان، آماده‌ی استقبال از زائران شود.

در مراسم تعویض پرده‌ی کعبه، مقامات عربستان و همچنین شماری از سران کشورهای اسلامی حضور داشتند. عربستان طی رسمی دیرینه، هر سال قطعه‌ای از پرده‌ی قدیمی را به سران کشورها اهدا می‌کند.

نوار اطراف این پرده منقش به آیات قرآن‌ کریم است که در فواصل معین، عبارات «یا حی و یا قیوم»، «یا رحمن و یا رحیم» و «الحمدالله رب‌العامین» با رنگ طلایی دوخته‌ شده‌ است.

تکفارس آی آر

پرده‌ خانه‌ی خدا از پنج قطعه تشکیل‌ شده‌ است که هر قسمت، یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه‌ی پنجم «در بیت عتیق» را دربرمی‌گیرد. هنگام نصب، وزن این پرده به حدود دو تُن می‌رسد.

کناره‌های پرده‌ی کعبه قبل از آغاز مناسک حج و پیش از تعویض، بالا برده می‌شود و لایه‌ی سفید رنگ زیرین آن نمایان می‌شود، این به منزله‌ی احرام بستن خانه‌ی خدا است؛ اما پس از تعویض، پرده‌ی سیاه کاملا آویخته می‌شود و این به معنی خروج خانه‌ی خدا از احرام است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر