image, راه های طبیعی برای افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری

برخی از علل سوخت‌وساز آرام عبارت‌اند از روزه‌داری، الگوی غذایی ضعیف، رژیم غذایی ناسالم یا کم‌کالری، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف مواد غذایی شکری، نوشیدن نوشیدنی‌های سرشار از شکر، خواب بی‌کیفیت یا ناکافی، استرس بیش‌ازاندازه و انباشتگی مواد سمی در بدن. دیابت و کم‌کاری غده تیروئید نیز از جمله عوامل مؤثر در کاهش سوخت‌وساز بدن هستند.

از علائم رایج سوخت‌وساز آهسته عبارت‌اند از فشارخون پایین، نبض آهسته، خستگی، ضعف، یبوست، پوست خشک، چربی بالا و حساسیت بالا نسبت به سرما. مردان معمولاً سوخت‌وساز سریع‌تری نسبت به زنان دارند.

اگر سوخت‌وسازتان آهسته است، می‌توانید با اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی سرعت آن را افزایش دهید.

زمانی که بدن در حالت استراحت نیز قرار دارد، به انرژی حاصل از سوخت‌وساز نیاز دارد تا تنفس کند، خون را در سراسر بدن به گردش بیندازد و سلول‌ها را مرمت کند.

روند سوخت‌وساز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ از جمله ژن‌ها، جنسیت، سن، سطح هورمون‌ها، اندازه و ترکیب بدن و سطح فعالیت. سوخت‌وساز آرام بر روی سطح انرژی، وزن بدن و سلامت کلی تأثیر زیادی دارد.

در ادامه ۱۰ روش برای افزایش سرعت سوخت‌وساز معرفی شده است.

۱. چای سبز

روزانه ۲ الی ۴ فنجان چای سبز بنوشید.

۲. مسمومیت زدایی با روغن

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک یا روغن کنجد را داخل دهان بریزید. این روغن را به مدت ۲۰ دقیقه در دهان خود بچرخانید. سپس دهان خود را خالی کرده و بشویید. این کار را صبح‌ها و به صورت ناشتا انجام دهید.

۳. فلفل هندی

کمی فلفل هندی یا پودر آن را به سوپ، سالاد یا غذای موردعلاقه خود اضافه کنید.

۴. سرکه سیب

۱ الی ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب خالص را با یک لیوان آب ترکیب کنید. صبح‌ها قبل از صبحانه این نوشیدنی را بنوشید. شما می‌توانید به تدریج میزان سرکه را تا ۲ قاشق غذاخوری افزایش دهید.

۵. آب لیمو ولرم

آب ۱/۲ لیمو را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. ۱ قاشق چای‌خوری عسل و ۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه به آن اضافه کنید. صبح‌ها به صورت ناشتا این نوشیدنی را میل کنید.

۶. زنجبیل

یک قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه خردشده را به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس از صافی رده کرده با عسل ترکیب کنید. روزانه ۲ الی ۳ بار یک فنجان از این چای را بنوشید.

۷. مایعات

مصرف آب و مایعات سالم دیگر به بهبود سوخت‌وساز کمک کرده و باعث می‌شوند بدن چربی‌ها را سریع‌تر بسوزاند.

۸. ویتامین دی

ویتامین دی نیز سرعت سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند وزن خود را کاهش دهید.

۹. الگوی غذایی سالم

روز خود را با یک صبحانه سالم شروع کنید. در طول روز وعده‌های غذایی کوچک میل کنید. از میان‌وعده‌های سالم بهره ببرید. حداقل ۲ ساعت قبل از خواب شام بخورید.

۱۰. ورزش روزانه

هر روز ۳۰ دقیقه ورزش‌های ایروبیک انجام دهید. هر هفته دو تمرین قدرتی انجام دهید. هر روز ۳۰ دقیقه تمرین‌هایی مانند پیاده‌روی، دو، شنا و دوچرخه‌سواری انجام دهید.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید