تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راه های تشخیص سالم و خالص بودن شیر نوشیدنی

برای تشخیص اینکه آیا شیر خالص است یا مواد دیگری از قبیل آب، نشاسته و غیره قاطی دارد، می‌توان آزمایش‌های بیان شده را انجام داد:
یک سوزن بزرگ خیاطی پاکیزه را که از هرگونه چربی و دیگر آلودگی‌ها پاک شده است به طور عمودی در شیر فرو برده سپس بیرون بکشید. اگر نقطه‌ای یا قطره‌ای از شیر در نوک سوزن باقی ماند، شیر خالص است. در غیر این صورت، اگر چیزی باقی نماند آب قاطی دارد.

یا اینکه مقداری از شیر را بگذارید تا سرشیر ببندد. همین که سرشیر گرفت، سرشیر را از روی شیر بردارید. اگر سرشیر به شیر چسبیده باشد، شیر خالص است. ولی اگر به آرامیکنده شود، شیر آب دارد.

علامت شیر طبیعی چیست؟
شیر طبیعی دارای طعم و شیرینی خاصی است. بدیهی است شیرهای ترش‌مزه یا شور، طبیعی یا سالم نیستند. شیر خوب از لحاظ رنگ سفید مایل به زرد است نه مایل به آبی.
در اندک مدتی، لایه‌ای از خامه روی آن تشکیل می‌شود و هرگاه ظرف حاوی شیر را تکان بدهید، رنگ سفیدی در اطراف ظرف از خود باقی می‌گذارد که پس از اندک مدتی دوباره جذب شیر می‌گردد. شیر خوب، هنگام جوشاندن ته نمی‌گیرد. پس اگر ته گرفت علامت آن است که نشاسته قاطی دارد. البته منظور ما از ته گرفتن، حالت طبیعی آن نیست. زیرا اگر شیر را بجوشانیم، ته ظرف یک لایه‌ی نازک تشکیل می‌شود که سفید رنگ بوده و دانه دانه است و این بیشتر به خاطر وجود کلسیم در شیر است.

چنین لایه‌ای هیچ اشکالی ندارد ولی اگر شیر را جوشاندیم و به موقع از روی اجاق برداشتیم و مشاهده کردیم که ته ظرف، لایه‌ای زرد رنگ مایل به قهوه‌ای تشکیل شده، در این صورت شیر، خالص نیست و احتمالاً نشاسته به آن افزوده‌اند.

تکفارس آی آر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر