تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای مراقب از خانم های تازه سزارین شده

مراقبت ساعت اول پس از زایمان

– بلافاصله بعد از زایمان، شما تحت مراقبت خواهید بود و علائم بدن از جمله خونریزی، فشارخون و دما بررسی می شوند. سرم به شما مایعات لازم را می رساند و ادرار شما نیز جمع آوری می شود بنابراین نیازی به بلند شدن نیست.

– در این زمان به خاطر داروی بیهوشی درد بدن را احساس نمیکنید. ممکن است احساس کسالت و لرزش کنید که بخاطر مورفین موجود در سرم برای کاهش درد است.

– خبر خوب این است که بلافاصله می توانید به نوزاد خود شیر بدهید. علت این برقراری زود  تماس مادر و نوزاد را بدانید تا راحتر مایل به دادن شیر به نوزاد باشید.

مراقبت روز اول پس از زایمان

تکفارس آی آر

– اگر مشکلی وجود نداشته باشد بعد از چند ساعت شما را به اتاق پس از زایمان منتقل میکنند. پیش از آمدن پزشک و تعیین رژیم غذایی فقط مایعات مجاز است.

– بعد از عمل جراحی پرستارها رحم شما را ماساژ می دهند تا منقبض شده و به اندازه نرمال برگردد.

– شما می توانید بعد از چند ساعت از تخت خود پایین بیایید. در واقع فعالیت های بعد از زایمان به شما کمک کرد بعد از عمل جراحی شکم بهبود یابید.

مراقبت روز دوم پس از زایمان

– در روز دوم شما می توانید راه بروید و تا دستشویی یا دورتر پیاده روی کنید.

www.takfars.ir

– دکتر آرون عضو انجمن مامایی: بعد از روز اول توصیه می کنیم فعالیت های خود را افزایش دهید اما فعالیت ها با درد همراه است. بنابراین فعالیت ها را هرچه سریع تر انجام دهید به گونه ای که باعث درد نشود. افزایش فعالیت باعث می شود عملکرد شکم بهبود یابد بنابراین زودتر به زندگی عادی بر میگردید.

– نگران نباشید آب و صابون بر روی شکاف ایجاد شده مشکلی ایجاد نمیکند.

– بعد از زایمان تا چند هفته خونریزی دارید بنابراین باید از نوار بهداشتی استفاده کنید. خون خارج شده ترکیبی از خون باقی مانده، خون مخاطی و بافت های رحم است.

– بعد از سرم، در صورتی که درد داشته باشید به شما قرص مسکن داده می شود.

مراقبت روز چهارم پس از زایمان

– مادرهایی که زایمان طبیعی دارند دو روز در بیمارستان می مانند اما برای زایمان سزارین باید ۴ روز در بیمارستان بمانید. بنابراین امروز می توانید به منزل بروید. پیش از ترک بیمارستان، پزشک بخیه های شما را می کشد و شکاف را باند پیچی میکند.

– شما نباید چیزی سنگین تر از نوزاد بردارید و تا شش هفته بعد از زایمان از نزدیکی جنسی اجتناب کنید. با چگونگی نزدیکی بعد از سزارین آشنا باشید.  انجمن مامایی اعلام میکند تا چند هفته چیزی وارد واژن نشود تا از عقونت جلوگیری شود.

– از رانندگی و از پله بالا رفتن دوری کنید.

مراقبت هفته دوم پس از زایمان

شما پزشک خود را برای چکاپ می بینید. پزشک بررسی میکند عفونت، ورم و سرخی غیرطبیعی نداشته باشید.

تک فارس

در این مرحله هنوز شبیه به یک خانم باردار هستید زیرا هنوز رحم شما منقبض نشده است.

مراقبت هفته چهارم پس از زایمان

در این مرحله شما به راحتی راه می روید، مسیرهای طولانی طی میکنید و خونریزی ندارید. اما باید مراقب خود باشید.

هیچ گاه فرایند بهبود خود را با دیگران مقایسه نکنید. به بدنتان گوش دهید. اگر خسته اید استراحت کنید، اگر درد دارید آهسته تر راه بروید. استفاده از قرص های مسکن نیز مجاز است.

مراقبت هفته ششم پس از زایمان

– خبر خوب این است که شما کاملا بهبود یافته اید. بهبود کامل بین ۶-۴ هفته طول میکشد. هر چقدر پیش از زایمان سالم تر باشید بعد از زایمان سریع تر بهبود می یابید.

– حدود ۵۰% بخیه های شما جذب شده است، رحم به اندازه طبیعی برگشته است و می توانید نزدیکی جنسی داشته باشید.

– برخی خانم ها هنوز درد دارند اما در بیشتر موارد بهبود یافته اند و به فعالیت های روزمره برگشته اند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر