▪ یک روش آموزشی برای حس بویایی‌تان به کار بگیرید. این کار را با انتخاب چهار بو که دوست دارید، آغاز کنید، مانند بوی قهوه تازه، موز، صابون یا شامپو و پنیر. سپس هر روز یک دقیقه آن‌ها را به طور جداگانه بو کنید تا گیرنده‌های داخل بینی‌تان تحریک شوند. این کار را هر روز چهار الی شش بار تکرار کنید.

▪ به آنچه که در حال حاضر بو می‌کنید توجه بیشتری کنید. هر چه بیشتر از حس بویایی خود استفاده کنید، حس بویایی‌تان بهتر می‌شود. برای تمرین بیشتر از شخصی بخواهید که چیزهای مختلفی را جلوی بینی‌تان بگیرد و شما چشم بسته، سعی کنید بوی آن‌ها را تشخیص دهید. همچنین قبل از نوشیدن قهوه آن را بو کنید یا قبل از خوردن پنیر آن را بو بکشید. اگر به طور منظم قبل از مصرف چیزی آن را بو بکشید به مرور زمان حس بویایی شما بهتر می‌شود.

▪ تجسم کردن بو می‌تواند به بهبود حس بویایی کمک کند. یک دقیقه بوهای مورد علاقه‌ خود را تجسم کنید.

▪ استنشاق آرام برای شناسایی بوها بهتر از استنشاق عمیق و بلند است.

▪ به اندازه کافی ورزش کنید. بعد از ورزش حس بویایی قوی‌تر است. ورزش کردن خطر ابتلا به ضعف حس بویایی در سنین بالا را کاهش می‌دهد. ممکن است علت آن بهبود عملکرد مغز یا ارتباط آن با بهبود سلامت عمومی باشد.

▪ با پزشک خود در مورد اسپری‌های بینی صحبت کنید. اگر حس بویایی‌تان در اثر اختلالات انسدادی مانند احتقان یا تب یونجه، آلرژی‌ها، عفونت سینوس یا پولیپ بینی از بین رفته است، برای درمان این مسئله اقدام کنید.

▪ در رژیم غذایی‌ خود از روی و ویتامین ب ۱۲ بیشتری استفاده کنید.

▪ برای افزایش حس بویایی، غذاهای غنی از روی مانند صدف، عدس، تخمه آفتابگردان و گردو بخورید. همچنین می‌توانید از مکمل‌های مولتی ویتامینی که حاوی حداقل ۷ میلی‌گرم روی هستند، استفاده کنید.

▪ توجه داشته باشید که بوهای خاص به شما چه حسی می‌دهد. اعصابی که بوها را حس می‌کند، مستقیماً به بخش احساسی مغزتان متصل است و منطق شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، بوی فست فود، نان تازه یا شیرینی احتمال خشونت در حین رانندگی را افزایش می‌دهد. نعناع و دارچین تمرکز را بهتر کرده و کج‌خلقی در رانندگان را کاهش می‌دهد. بوی لیمو و قهوه سطح تفکر و تمرکز را به طور کلی افزایش می‌دهند.

▪ از غذاهایی که مخاط اضافی تولید می‌کنند، اجتناب کنید. جمع شدن مخاط در غشاء بینی که حاوی پایانه‌های عصبی حس بویایی است، می‌تواند حس بویایی‌تان را کم کند. از مصرف غذاهایی که گرفتگی را بیشتر می‌کنند، مانند محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر، ماست و بستنی اجتناب کنید.یک کانال از پشت گلو به سلول‌های حسی در بینی‌ وجود دارد. اگر این کانال در اثر مخاط مسدود شود، قدرت چشایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

▪ موادی که می‌تواند حس بویایی شما را مختل کند، شناسایی کنید. آلاینده‌های مختلفی مانند گازهای شیمیایی می‌تواند در حس بویایی‌ اختلال ایجاد کند. سیگار کشیدن یکی از دلایل رایج کاهش حس بویایی است که ترک آن می‌تواند به بازگشت حس بویایی‌ شما کمک کند.

▪ داروهای مختلفی می‌توانند حس بویایی‌ را از بین ببرند؛ مانند محرک‌ها، آرام‌بخش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای دیگر. اگر فکر می‌کنید مصرف داروی خاصی بر روی حس بویایی‌تان تأثیر می‌گذارد، با پزشک خود تماس بگیرید.

▪ برخی داروهای سرماخوردگی باعث از دست دادن حس بویایی‌ می‌شوند.

▪ مصرف داروی تجویز شده را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید.

▪ از بوهای بد دوری کنید. قرار گرفتن در معرض بوی بد به مدت طولانی حس بویایی‌ را کم می‌کند. از تماس طولانی با بوهای قوی اجتناب کنید و اگر چاره‌ای ندارید، با ماسک بینی و دهان خود را بپوشانید.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید