تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای تضمینی برای از بین بردن بوی بد سیر در دست ها و دهان

image راهکارهای تضمینی برای از بین بردن بوی بد سیر در دست ها و دهان

مالیدن دست به فلزات

بوی سیر ترکیبی است از مولکول مختلف که اکثر آنها حاوی گوگرد است. گوگرد به‌خوبی به فلز می‌چسبد، در نتیجه اگر دست خود را روی فولاد یا فلزات دیگر بکشید مولکول‌های گوگردیِ سیر که حاوی بوی بد هستند به فلز می‌چسبند و بوی دست شما کمتر می‌شود و از بین می‌رود. گوگرد در مدار ۳‌p، چند الکترون ناپایدار دارد. در تماس با فلز، این الکترون‌ها در مدار بالاتر قرار می‌گیرند و این امر سبب پیوستگی پایدار مولکولی گوگرد و فلز می‌شود. به همین دلیل زمانی که دست خود را روی فلزات می‌مالیم، مولکول‌های گوگرد به فلزات می‌چسبند و بوی بد از بین می‌رود.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی را به دو نیم تقسیم کنید و یک تکه از آن را آب‌پز کنید. سپس سیب‌زمینی آب‌پز شده را روی دستان‌تان که بوی سیر گرفته است، بگذارید. مراقب باشید که دستان‌تان نسوزد.

تکفارس آی آر

روغن زیتون

بعد از اینکه سیب‌زمینی پخته را روی دست‌تان گذاشتید اگر خدای ناکرده دستان‌تان کمی سوخت یا ملتهب شد،‌ می‌توانید از روغن زیتون به‌عنوان پماد سوختگی استفاده کنید.

استفاده از خمیر دندان یا دهان‌شویه

می‌توانید روی دست‌های بوگرفته‌تان خمیر دندان یا دهان‌شویه بمالید. این روش اثر طولانی‌مدت ندارد اما باعث می‌شود حداقل دست‌تان بوی خمیر دندان (مثلا با رایحه‌ی نعناع) بگیرد و شدت بوی سیر کاهش بیابد.

جوش شیرین

www.takfars.ir

مالیدن جوش شیرین روی دست‌ها نیز می‌تواند در برخی از موارد بوی بد سیر را از بین ببرد. البته این روش همیشه کارساز نیست.

آب لیمو

آب لیمو نیز گاهی در از بین بردن بوی بد دست که بر اثر تماس با سیر ایجاد شده، مؤثر است.

و حالا سراغ روش‌هایی می‌رویم که به شما کمک می‌کند تا بوی بد سیر دهان از بین ببرید:

خردل بخورید

خردل حاوی زردچوبه است که به از بین بردن بوی بد کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری خردل را به‌مدت یک دقیقه در دهان‌تان بچرخانید و بیرون بریزید. سپس یک‌دوم قاشق چای‌خوری از آن را در دهان‌تان بگذارید و ببلعید. این خردل تا اعماق ریه‌های شما، جایی‌که ترکیبات گوگردی سیر توسط جریان خون منتقل شده‌اند، می‌رود.

همچنین شما می‌توانید یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک را با دو قاشق چای‌خوری روغن خردل مخلوط کنید و روندی را که در بالا ذکر کردیم، تکرار کنید. فقط این ترکیب را در دهان‌تان بچرخانید و قورت ندهید. بعد از حدود یک ساعت، دهن‌تان را با آب شست‌و‌شو بدهید.

آدامس بجوید یا قرص نعناع بخورید

جویدن آدامس یا خوردن قرص نعناع، به‌‌طور موقت بوی سیر را از بین می‌‌برد. قرص یا آدامس نعناعی‌ای را انتخاب کنید که عصاره‌‌ی قوی داشته باشد یا از روغن نعناع واقعی تهیه شده باشد.

جعفری بخورید

تک فارس

جعفری گیاه معطر معرکه‌ای برای از بین بردن بوی بد سیر در دهان است. جعفری حاوی مقدار زیادی کلروفیل است که به‌عنوان خوشبوکننده‌ی طبیعی عمل می‌کند. این سبزی معطر دارای خواص ضدباکتری و ضدالتهابی است که می‌تواند بوی بد دهان و حتی بدن را دقیقا از منشأ از بین ببرد. یادتان باشد همیشه جعفری تازه بجوید چون سبزی‌های خشک کلروفیل فعال ندارند.

نعناع، هل، رازیانه، دانه‌ی رازیانه و میخک بجوید

این گیاهان و دانه‌ها بوی سیر دهان را خنثی می‌کنند. میخک، هل، رازیانه، دانه‌ی رازیانه بجوید و برگ نعناع تازه بخورید. برخی رستوران‌ها بعضی از این دانه‌ها (به‌خصوص دانه‌ی رازیانه) را بعد از غذا سرو می‌کنند.

شیر بخورید

چربی موجود در شیر بوی سیر دهان را کاهش می‌دهد. ترکیب آب و چربی بوهای بد دهان را از بین می‌برد یا حداقل کاهش می‌دهد. بعد از خوردن سیر یک لیوان شیر پرچرب بنوشید. حتما نتیجه‌ی آن را خواهید دید. شیر می‌تواند بر بوی سولفات سیر غلبه کند.

ماست بخورید

نتایج چندین تحقیق ثابت کرده که خوردن حدود ۲۰۰ گرم ماست در کاهش باکتری‌ها و سولفید هیدروژن دهان (منشأ و علت اصلی بوی بد) مؤثر است. ماست می‌تواند بوی سیر دهان را هم از بین ببرد.

دانه‌ی قهوه بجوید

دانه‌های قهوه حاوی ترکیبات ضدباکتری است و در از بین بردن و مبارزه با میکروارگانیسم‌ها که مسئول بوی بد دهان‌اند، مؤثر است. جویدن دانه‌های قهوه بوی بد سیر را کاهش می‌دهد.

خوراکی‌های سرد مصرف کنید

T A K F A R S

وقتی غذای گرم مصرف می‌کنید بوی سیر تشدید می‌شود. بنابراین بعد از مصرف سیر غذاهای سرد مانند بستنی، دسرها و تنقلات یخی دیگر میل کنید.

لیموی تازه بخورید

لیموترش باکتری‌هایی را که عامل ایجاد بوی بد دهان هستند از بین می‌برد و یکی از مؤثرترین خنثی‌کننده‌های بوست. آب یک لیموی تازه را بگیرید و با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. حتی می‌توانید لیمو را به‌تنهایی و بدون آب مصرف کنید. جویدن پوست لیمو هم بسیار مؤثر است.

یک فنجان چای سبز یا چای نعناع بنوشید

چای سبز یا چای نعناع حاوی پلی‌فنل است که به کاهش غلظت سولفید هیدروژن کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان چای سبز یا نعناع هنگام صرف غذا یا بعد از آن تا حد زیادی بوی غیرقابل تحمل سیر را از بین می‌برد و دهان‌تان را خنک و خوشبو می‌کند.

به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید

از خمیردندان‌های اکسیژن‌رسانِ حاوی فلوراید استفاده کنید و بلافاصله بعد از خوردن سیر مسواک بزنید. از نخ دندان هم استفاده کنید چون ممکن است قسمتی از غذا یا سیر بین دندان‌هایتان بماند و با مسواک برطرف نشود.

سطح زبان جایگاه مناسبی برای رشد باکتری‌های تولیدکننده‌ی بوی بد دهان است؛ پس همیشه از تمیزکننده‌ی زبان (مسواک زبان‌پاک‌کن) استفاده کنید تا ذرات باقی‌مانده‌ی غذا و باکتری‌هایی که باعث بوی بد سیر در دهان می‌شوند، از بین بروند.

آخرین قدم غرغره کردن دهان و گلوست که ترکیبات فرار گوگرد و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

امیدواریم این راهکارها برای شما کارساز باشد و بتوانید با خیال راحت از سیر در غذاهای خود استفاده کنید، چون سیر با خواص بسیار زیادی که دارد در پیش‌گیری از انواع بیماری‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کند.

تک فارس www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر