image, راهکارهایی برای مطمئن شدن از سالم بودن موتور ماشین

مهم‌ترین چیزی که باید به هنگام خرید اتومبیل کارکرده چک کنید، موتور آن است.

▪ زیر اتومبیل را خوب بررسی کنید تا لکه و چکه روغن نداشته نباشد و زیر اتومبیل روی زمین مایعی جمع نشده باشد. اگر لکه یا چکه روغن زیر اتومبیل هست یا مایعی روی زمین جمع شده، سعی کنید بفهمید قدیمی است یا جدید؟

▪ سعی کنید بفهمید نوع مایعی که روی زمین و زیر اتومبیل جمع شده، چیست. اگر مایع قرمز رنگی است، احتمالاً مایع جعبه دنده است. مایع سیاه رنگ معمولاً نشانگر روغن قدیمی است. مایع کاراملی روغن جدید یا روغن ترمز یا فرمان خودکار قدیمی است. روغن سبز یا نارنجی احتمالاً به رادیاتور مربوط است.

▪ چارچوب زیر کابین را بررسی کنید. معمولاً فروشنده‌ها اتومبیل خود را کاملاً تمیز می‌کنند؛ اما زیر اتومبیل را حتماً چک کنید. به دنبال چکه‌هایی باشید که وجود دارند؛ اما هنوز نچکیده‌اند. به دنبال نقاط مرطوب، تیره و توده‌های لجنی و روغنی کثیف بگردید. درزها و شیارها را خوب بررسی کنید. روغن تازه و نم سیاه رنگ نشان دهنده عیب و ایراد است. حتماً نقاطی که شک دارید با دست لمس کنید.

▪ قبل از این که استارت بزنید، کاپوت را بلند کنید و ببینید بوی خاصی وجود دارد یا خیر. موتورهای دست نخورده و جدید بوی لاستیک و پلاستیک به همراه بوی بنزین یا روغن می‌دهند. بوی اجزای یک موتور دست نخورده همانند بوی لاستیک‌های جدید است. در اتومبیل‌های کارکرده، موتور بوی روغن می‌دهد و این کاملاً طبیعی است. اگر موتور بیش از اندازه بوی دود بنزین می‌دهد، ممکن است سیستم سوخت اتومبیل نشت داشته باشد. همچنین ممکن است بوی تربانتین را حس کنید که بوی بنزین قدیمی و ناخوشایندی است. این بو بدین معنی است که این اتومبیل مدتی مورد استفاده قرار نگرفته است. ممکن است بوی شیرین ضدیخ را نیز حس کنید. این موضوع یا از سرریز شدن ضدیخ است یا سیستم خنک‌سازی نشت دارد.

▪ اجزای موتور و محتویاتش را به دقت بررسی کنید. اگر موتور کثیف است، به راحتی می‌توانید اجزایی که تعویض یا تعمیر شده‌اند را تشخیص دهید؛ زیرا تمیز هستند. همچنین این موضوع نشان می‌دهد اتومبیل مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه کار می‌کند.

سطح مایعات موتور را چک کنید. خط کش بازدید روغن را بیرون بکشید، تمیزش کنید و دوباره سرجایش بگذارید. سپس دوباره بیرون کشید. آیا روغنی شده؟ اگر این‌طور است، نکته مثبتی است. اگر فرمان اتومبیل خودکار است، بایستی به دنبال یک پمپ داخل موتور بگردید. این پمپ را چک کنید تا مطمئن شوید مایع دارد. همچنین سطح مایعات سیستم خنک سازی و شیشه شوی را بررسی کنید.

▪ لوله‌ها و تسمه‌ها را نیز بررسی کنید. اگر ترک‌هایی روی لاستیک این بخش‌ها وجود دارد، بدین معنی است که بایستی تعویض شوند.

▪ باتری، نقاط اتصال و کابل‌هایشان را بررسی کنید. کاملاً ناگهانی استارت بزنید تا ببینید باتری سالم است یا خیر. خود باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید شکاف یا نشتی ندارد. کابل‌های لخت را بررسی کنید. این کابل‌ها تا زمانی که سبز نشده‌اند یا ماده‌ای سفید رنگ آن‌ها را نپوشانده، مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

▪ فیلترهای هوا را از فروشنده بخواهید. اگر فیلتر هوا قدیمی و کثیف است، بایستی تعویض شود. اگر فیلتر هوا به تعویض نیاز دارد، احتمالاً فیلترهای دیگری همچون فیلتر روغن، بنزین، هوای کابین و جعبه دنده نیز بایستی تعویض شوند.

▪ مطمئن شوید که فن موتور متصل است و زنگ نزده. اگر اتومبیل شما توربوشارژر دارد، این موضوع تنها در حالت روشن بودن موتور مشخص می‌شود.

▪ زیر خود کاپوت را بررسی کنید. کاپوت باید تمیز و سالم باشد. اگر موتور روغن سوزی داشته باشد، زیر کاپوت و شیارهایش سیاه می‌شود.

▪ لوله اگزوز را بررسی کنید. نشت لوله‌های اگزوز می‌تواند منجر به آتش گرفتن موتور شود. نوک قسمت داخلی اگزوز باید خاکستری و دودی باشد. اگر این بخش سیاه باشد، یعنی اتومبیل بنزین زیادی مصرف می‌کند. اگر بخش داخلی نوک اگزوز سفید باشد، یعنی بنزین کمی مصرف می‌کند و احتمالاً نشان‌دهنده کهنه بودن اتومبیل است.

اگر استارت زدید و اتومبیل روشن نشد، احتمالاً باتری خراب است.

▪ به صدای موتور پس از روشن شدن گوش کنید. به هنگام روشن بودن موتور، کاپوت را بالا بزنید تا ببینید دود یا نشتی وجود دارد یا خیر. به دنبال صدای خس‌خس، کلیک، تق‌تق یا تاپ‌تاپ باشید. بو بکشید تا ببینید بوی دود بنزین یا سوختن می‌آید یا خیر.

▪ مسیری را با اتومبیل موردنظر رانندگی کنید تا مطمئن شوید هیچ مشکلی وجود ندارد. همچنین می‌توانید اتومبیل را به یک مکانیکی ببرید تا نظر متخصصین را هم در مورد اتومبیل بدانید.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید