تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهنمای ساخت باغ و باغچه زیبا روی پشت بام خانه

image راهنمای ساخت باغ و باغچه زیبا روی پشت بام خانه

شما باید بدانید ساختار پشت بام تان می تواند وزن اضافی یک باغچه تازه را تحمل کند یا نه. قوانین مربوط به شهرداری تان را هم چک کنید که مبادا ساختن یک باغچه روی پشت بام با اصول خاصی مخالف باشد. بهتر است بدانید به طور کلی هر مترمربع باغچه حدود ۸۰۰ گرم وزن ساختمان تان را افزایش خواهد داد.

شیب پشت بام چطور باشد

شیب پشت بام باید طوری باشد که وسط ساختمان تان چاله نیفتد و گرفتارتان نکند. کارشناسان می گویند، شیب ۴۰ درجه برای شیروانی ها به اندازه کافی مطمئن است و می تواند کارتان را راه بیندازد.

پشت بام را زهکشی کنید

تکفارس آی آر

قبل از اینکه پشت بام تان را پر از درخت کنید، به فکر زهکشی ساختمان تان باشید. راه آب باید طوری باشد که در نهایت به ناودان برسد و گوش شما را از شنیدن صدای شلپ شلوپ خلاص کند.

روی پشت بام از عایق رطوبتی استفاده کنید

روی سقف خانه تان را حتما عایق کنید وگرنه چند وقت بعد از باغبانی سقف خانه روی سرتان خراب می شود. هرقدر هم که خودتان خبره هستید، این یک کار را به اهل فن بسپارید و خودتان نظاره کنید! لایه بعدی که روی عایق و لایه ضد آب قرار می گیرد، خاک است. یادتان باشد در این بخش هم زهکشی را فراموش نکنید. خوشبختانه برای زیرسازی باغچه تان گزینه های زیادی دارید اما این دلیل نمی شود که توصیه های بنا را دست کم بگیرید. بعضی از گزینه های کلی شما اینهاست: زغال سنگ نارس، خاک رس، مالچ، فوم گلفروش، پلیمرهای ضد آب و… . راستی! در این میان هوای جیب تان را هم داشته باشید.

باغچه تان را تکه تکه کنید

آدم است دیگر، دلش تنوع می خواهد. باغچه تان را بنابر گیاهانی که قرار است داشته باشید، بخش بندی کنید. بعد از زیرسازی درست و حسابی حالا وقت این است که در باغچه تان خاک بریزید. خاک باغچه چون وزن خیلی زیادی دارد، معمولا برای پشت بام های سبز استفاده نمی شود. توصیه ما این است که حواس تان به این چند ویژگی باشد: اولا خاک باغچه پشت بامی تان باید تا حد امکان سبک باشد و دوم اینکه باید جنسش طوری باشد که آب را نگه ندارد. شما می توانید از مخلوط خاک های ارگانیک و غیرارگانیک استفاده کنید. اینجا هم گزینه های زیادی پیش روی تان است؛ از تورب خزه و پوسته نارگیل گرفته تا پرلیت و… . در این مرحله هم لطفا با یک اهل فن مشورت کنید و بی گدار به آب نزنید.

www.takfars.ir

درختچه های تان را بکارید

درختان و گیاهانی را پیدا کنید که در محل زندگی تان راحت تر رشد میکنند. دنبال گیاهانی باشید که آب کمتری نیاز دارند. سقف های ما طاقت توفان های سهمگین و باران های شبانه روزی را ندارد و در این شرایط اشک شان درمی آید!

غیر از نیاز کم به آب، دنبال گیاهانی باشید که در شرایط مختلف آب و هوایی خم به ابرو نمی آورند. گیاهانی که قرار باشد با یک تابش تند خورشید خانم یا وزش نسیم ملایم صبحگاهی قهر کنند، اهل پشت بام نشینی نیستند.

از کجا بخرید؟

یک توصیه کوچک اما مهم یادتان باشد. این توصیه همیشه جواب می دهد. گیاهانی که قرار است تهیه کنید را از فروشندگان محلی و دست اول بخرید؛ چون مغازه های پرآب و تاب قیمت شان بیشتر است و قدرت جیب شما محدود.

از گیاهان آپارتمانی ای استفاده کنید که جای کمتری می گیرند. قرار نیست سرو شیرازی روی پشت بام تان داشته باشید یا یک درخت سکویا بالای آسمانخراش تان پرورش دهید؛ همین قدر که حال خودتان و هوای شهرتان خوب شود، کافی است.

آب بدهید!

این توصیه به نظر عجیب می رسد اما تو را به خدا حواس تان به آب دادن گیاهان تان باشد و همان قدری که واقعا به آب نیاز دارند، سیراب شان کنید. افراط و تفریط نکنید. قرار نیست شلنگ آب را شبانه روز باز بگذارید. از طرفی هم نباید بندگان سبز خدا را به امید باران رها کنید. اگر زمانی باران گرفت، خودتان آب به درخت ها ندهید و بگذارید خودشان با آب باران صفا کنند. این توصیه آخر را هم از ما داشته باشید؛ حواس تان به آب دادن منظم به گل های تان باشد. به قول شازده کوچولو آدم در برابر گل هایی که اهلی شان کرده، مسئول است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر