تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راز های خانه داری کوچک برای داشتن یک منزل تمیز

image راز های خانه داری کوچک برای داشتن یک منزل تمیز

حداقل مطلق از وظایف پایه که برای تمیز ماندن یک خانه لازم است، کارهای روزانه را تشکیل می‌دهند. بسته به شکل خانه و افراد خانواده ممکن است لازم باشد بعضی از این کارها بیش از یک بار در طول روز انجام شود.

جمع کردن: کنترل درهم و برهمی با صرف زمانی کوتاه، منزل شما را همیشه برای بازدید آماده نگاه می‌دارد. چند لحظه کوتاه صرف وقت برای مرتب کردن خانه، از تبدیل شدن منزل به «محل فاجعه»! جلوگیری کرده و از اتلاف ساعت‌ها وقت برای جمع و جور کردن، جلوگیری می‌کند. همچنین یک خانه مرتب، تاثیر بسزایی در افزایش انگیزه شما برای انجام سایر کارهای خانه دارد.

شستن ظرف‌ها: بوی نامطبوع، لکه‌های زشت و رشد قارچ و کپک‌های عجیب و غریب نتایج انباشته شدن ظروف نشسته هستند. در حالی که شستن ظرف‌ها به صورت روزانه کاری بسیار آسان است. حتی برای راحت‌تر پاک شدن ظروف، بهتر است که بلافاصله بعد از استفاده و پیش از آنکه لکه‌ها روی آنها خشک شود و چربی‌ها ماسیده شوند، شسته شوند.

مرتب کردن لباس‌ها: جدا کردن البسه کثیف یک هفته، از لابه‌لای لباس‌های تمیز کار مشکلی است. تنها کافی است که هر یک از افراد خانه لباس‌های کثیف روزانه خود را به محض بیرون آوردن از تن در جای مخصوص لباس‌های چرک بگذارند. همچنین لباس‌هایی مثل لباس کار، روپوش مدرسه، لباس کلاس ورزش و … لازم است به صورت روزانه شسته شوند.

تکفارس آی آر

کارهای هفتگی

اگرچه بسیاری از کارها نیازی نیست به صورت روزانه انجام شوند، اما آنها هنوز هم جزو مهمترین وظایف در خانه به شمار می‌آیند. علاوه بر انجام کارهای روزانه، زمان‌بندی برای سایر کارها موجب می‌شود تا منزل شما همیشه تمیز باقی بماند و نظافت آن به کاری دشوار تبدیل نشود.

گردگیری: گرد و خاک روی همه سطوح می‌نشیند و لابه‌لای همه وسایل نفوذ می‌کند. گرد و خاک سبک، به مرور زمان با مخلوط شدن چربی با رطوبت تبدیل به جرم سنگینی خواهد شد که پس از خشک شدن به سختی پاک می‌شود. البته درز‌گیری در ورودی منزل و دو جداره بودن پنجره‌ها تاثیر بسزایی در کاهش میزان خاک در خانه دارد. یک گردگیری خوب به صورت هفتگی شما را از تمیزکاری‌های سنگین و جرمگیری بی‌نیاز خواهد کرد. گرد‌گیری وسایل حتما باید از بالا به پایین انجام شود و بهترین وسیله برای این کار پارچه نخی از الیاف میکروفایبر است. از سرهای مختلف جارو‌برقی هم می‌توان بهره جست. هنگام گرد‌گیری، مبل، پنجره، دیوار پوش، سیم‌های لوازم برقی و پروانه‌های پنکه فراموش نشوند.

جارو کردن: دست کم یک بار در هفته جارو کشیدن منزل، از تجمع گرد و غباری که می‌تواند آلرژی و مشکلات تنفسی را برای اعضای خانه به همراه داشته باشد جلوگیری می‌کند. شاید لازم باشد مکان‌های پرتردد منزل، روزانه جارو شوند. در ضمن ذرات ریز ساینده موجود در گرد و خاک، به مرور زمان موجب ساییدگی سطح کف خانه خواهند شد. با اینکه این اثر در حد میکرون است اما سنگ یا پارکت کف خانه را رفته‌رفته کدر می‌کند. پس جارو کشیدن، موجب درخشان ماندن کف منزل نیز خواهد بود. هنگام جارو کردن، فرش، تابلو فرش، پله، مبل و سطوح سخت را فراموش نکنید.

تمیز کردن: خاک تنها عامل کثیفی خانه نیست، بنابراین قسمت‌هایی از منزل باید دست کم یک بار در هفته تمیز شوند. پاک کردن هفتگی آنها نه تنها منزل شما را همیشه زیبا و تمیز جلوه می‌دهد، بلکه شما را از به کار بردن مواد شوینده قوی برای تمیز کردن خانه و خطرات تماس با این مواد دور نگاه می‌دارد. هنگام تمیز کردن، در ورودی و پاسیو، تکاندن پادری، کتاب‌ها و مجلات، حمام، سینک ظرفشویی، نان برشته‌کن یا توستر، سطح اجاق گاز، داخل و خارج فر موج پزیا آون مایکرو‌ویو، لکه‌های دیوار، یخچال و بیرون بردن زباله‌های بازیافتی را فراموش نکنید.

www.takfars.ir

دسته‌بندی مدارک و پرونده‌ها: دسته‌بندی هفتگی آنها شما را از انبوه کاغذها در هر گوشه خانه نجات می‌دهد و به شما کمک می‌کند در مواقع لزوم بی‌آنکه دنبال مدارک خود بگردید، به آنها دسترسی داشته باشید. البته بهتر است نامه‌های پیشنهاد کار، نامه‌های مدرسه بچه‌ها، قبوض و رسیدها را به محض ورود به منزل، در جای خود قرار دهید. در غیر این‌ صورت چه بسا مدارک مهمی به اشتباه دور ریخته شوند.

ترتیب انجام کارهای هفتگی اهمیت دارد. گردگیری باید در ابتدا انجام شود تا اگر هنگام انجام این کار مقداری گرد و خاک روی زمین ریخت یا در هوا پراکنده شد، در مرحله بعدی با جارو کشیدن از روی زمین پاک شود. همچنین تمیزکاری باید در آخر انجام شود. زمانی که دیگر گرد و خاکی در منزل باقی نمانده تا با رطوبت حاصل از تمیزکاری به اجرام سنگین تبدیل شوند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر