تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

۳۳ راز جادویی برای داشتن یک زندگی شاد پس از ازدواج

image ۳۳ راز جادویی برای داشتن یک زندگی شاد پس از ازدواج

نکته اول : نخستین نکته این است که انجام دادن هر کاری به مهارت و دانش نیاز دارد . یعنی برای یک همسر توانا شدن باید دانایی ها، دانش ها و مهارت های لازم را کسب کرد از این رو توصیه می شود با مطالعه کتاب های تربیتی -روان شناسی- آیین همسرداری به دانش و مهارت خود بیفزایید .

نکته دوم : خانواده یک نهاد اصلی و ویژه جامعه است و برقراری روابط انسانی سالم و درست میان اعضای خانواده مهمترین عامل سلامت خانواده است سعی کنید با همدلی هم فکری همکاری و هماهنگی روابط سالمی را میان اعضای خانواده خود برقرار نمایید .

نکته سوم : در ارزیابی روابط زناشویی هر یک از زوج ها بدانند که همسر او نزدیک ترین و محرم ترین فرد است لذا توصیه می شود به همسرتان به عنوان یک نیمه تن حامی و پشتیبان نگاه کنید و تلاش نمایید وی را خوشبخت کنید.

نکته چهارم : زن و شوهر با یادگیری مهارت های ارتباطی و به کار بستن آنها میتوانند روابط خود را بهبود بخشند، متحول سازند و در فضایی سرشاز از حسن تفاهم و حسن نظر به حل و فصل مسائل خود بپردازند برخی از این مهارت ها عبارتند از: فعالانه به حرفهای یکدیگر، گوش کردن تشریک مساعی و مشورت کردن به عقاید یکدیگر احترام گذاشتن پذیرفتن یکدیگر و نظایر آن .

تکفارس آی آر

نکته پنجم : تحکیم روابط زناشویی علاقه به داشتن یک ارتباط سالم ،ایجاد یک کانون گرم و صمیمی و نایل شدن به تفاهم از مسئولیت همه اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر است. از این رو می توان گفت که حل مسائل زناشویی و خانوادگی مستلزم کوشش همه جانبه اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر است .

نکته ششم : وقتی در زندگی زناشویی اختلاف نظر و سوء تفاهمی بروز کند به جای سرزنش کردن یکدیگر و تفسیر نادرست به شناسایی مسئله علت یابی و سرانجام راهیابی آن بپردازید . اگر چه باید اعتراف کرد که گاهی اوقات شناسایی مساله واقعی و مشکل اصلی و یافتن علت ها و ریشه ها دشوار است زیرا آنچه که روی پرده است با آنچه که پشت پرده است متفاوت میباشد و شناخت ریشه ها اصلی مساله کاری ماهرانه و پر پیچ و خم است که کمک و مشاوره افراد متخصص را طلب می کند .

نکته هفتم : لازمه ایجاد حفظ و استمرار روابط زناشویی سالم داشتن، تعهد ، وفاداری و اعتماد انصاف صمیمیت پذیرفت متقابل ،سعه صدر متقابل، تفاهم متقابل و اعتماد متقابل است. پس با رعایت این اصول نسبت به همسرتان احساس مسئولیت کنید و در خانواده فضایی سرشار از امنیت روانی و عاطفی ایجاد کنید .

نکته هشتم : مهمترین علل پدیدآیی مسائل و مشکلات زناشویی سوء ارتباطات و سوء تفاهمات است. بنابراین هم زن و هم شوهر هر یک به سهم خود مسئولیت دارند که از وجود آمدن سوء تفاهم و سوء ارتباطات پیشگیری کنند و در اولین فرصت ممکن به حل و فصل آنها بپردازند، زیرا سوء تفاهمات و سوء ارتباطات به صورت یک فرایند مخرب و پیش روند عمل می کند گاهی یک سوء تفاهم کوچک ماندن یک گلوله برفی به تدریج به یک بهمن بزرگ تبدیل می شود و بنیاد زندگی زناشویی را از بیخ و بن بر می کند و متلاشی می سازد برای مثال ممکن است کسی در ارتباط با سکوت همسرش بگوید وقتی او سکوت می کند معنایش این است که او مرا دوست ندارد در حالی که ممکن است سکوت او معانی گوناگون داشته باشد برای مثال ممکن است در خانواده ای برای تربیت و اصلاح رفتار نامطلوب از سکوت به عنوان یک تقویت کننده منفی استفاده شود .

نکته نهم : مورد تایید شدن واقع شدن مورد محبت قرار گرفتن و مورد توجه بودن از نیازهای اساسی انسان است، سعی کنید در روابط زناشویی تان به نوعی و طریقی رفتارهای مطلوب همسرتان را مورد توجه قرار دهید و تایید کنید همسر شما باید بفهمد که برای او ارزش قائل هستید خلاصه آن که تشویق و تایید باید در جمع باشد و تذکر نکات منفی و انتقاد باید به صورت محرمانه و در تنهایی صورت گیرد .

www.takfars.ir

نکته دهم : یادتان باشد که مساله یک طرف و شیوه برخورد با مساله طرف دیگر است. به جای انتخاب روش پرخاشگرانه ،خشونت آمیز و بدبینانه بهتر است روش مسالمت آمیز، صمیمانه و خوش بینانه را انتخاب کرد اگر رفتاری برای شما مبهم است ساده ترین راه این است که از همسرتان سوال کنید هدف شما از انجام این کار چیست ؟ منظور شما از این حرف چیست و …

نکته یازدهم : در اکثر موارد با وجود این که زن و شوهر با زبان واحدی با یکدیگر سخن می گویند اما آنچه که یکی میگوید و آنچه دیگری می شنود اغلب متفاوت است و در نتیجه مشکلات ارتباطی را به دنبال می آورد لذا توصیه می شود هم زن و هم شوهر دیدگاه خود را در مورد مساله یا مشکل مورد نظر به زبان ساده و صادقانه بیان کنند در این باره یادآور شد که خشونت را نباید با خشونت پاسخ گفت ، بلکه خشونت را باید با سکوت پاسخ گفت و بعدا در موقعیت مناسب دیگری درباره مساله مورد نظر به بحث و گفت و گو پرداخت

نکته دوازدهم : سعی کنید با نگرش مثبت نسبت به یکدیگر با مشورت کردن و هماهنگی امور زندگی ،خانوادگی، تعلیم و تربیت فرزندان، فعالیت های اجتماعی، اوقات فراغت و چگونگی صرف آن دید و بازدیدهای خانوادگی و نظایر آن را تنظیم و برنامه ریزی کنید .

نکته سیزدهم : درهر فرصتی که پیش می آید سعی کنید با همسر و اعضای خانواده تان ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید و به گفت و گوهای خانوادگی بپردازید. شایان ذکر است که زن ها از صحبت کردن با همسرشان بیشتر لذت می برند و از این روش برای نشان دادن مهر و علاقه خود نسبت به همسرشان استفاده می کنند بنابراین توصیه می شود شوهران فعالانه به صحبت های همسران خود گوش کنند واکنش مناسب نشان دهند .چنانچه شوهر یا زن در شرایط خاصی نتواند به صحبت های همسرش گوش کند باید این موضوع را صادقانه و صمیمانه مطرح و تقاضا کند ،صحبت کردن درباره آن موضوع را به فرصت دیگری موکول کند. در هر حال از پیش آمدن این حالت جلوگیری کنید که همسر شما فکر کند و احساس نماید که شما مشغول کار و فعالیت خودتان هستید و به حرفهای او گوش نمی کنید و توجه ندارید .

نکته چهاردهم : زن و شوهر باید هر چه بیشتر با یکدیگر ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنند و سوء تفاهمات و سوء ارتباطات را هر چه زودتر شناسایی و رفع و اصلاح کنند .نکته حائز اهمیت این است که زن و شوهر باید خود راساً به حل مشکلات زناشویی و خانوادگی اقدام کنند و پیش از آن که موضوع را با کس دیگری در میان گذارند به منزله دو انسان عاقل و بالغ مساله را منصفانه بین خود حل و فصل کنند و اجازه ندهند دیگران در این امر مداخله کنند .

نکته پانزدهم : زن و شوهر باید مشخص کنند که از یکدیگر چه انتظاراتی دارند آنها باید گاه گاهی در یک فضای محرمانه محبت آمیز و صمیمانه به ارزیابی رفتار و روابط یکدیگر بپردازند و از یکدیگر سوال کنند‌ آیا از من راضی هستی آیا من توانسته ام انتظارات تو را پاسخگو باشم و نسبت به من چه احساسی داری و نظایر آن زن و شوهر نباید تصور کنند که این انتظارات به قدری روشن و گویا هستند که نیاز به این طرح و بیان آن نیست و همه می دانند .

نکته شانزدهم : در رویارویی با مسائل و مشکلات زناشویی همواره باید انصاف داشت به بیان دیگر خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دادن و قبول مسئولیت خود و شناخت انتظارات متقابل قدم اول در حل و فصل اختلافات زناشویی است.

نکته هفدهم : داشتن نگرشهای آرمان گرایانه و شاعرانه نسبت به ازدواج و روابط زناشویی از سویی و ازدواج هایی که براساس هوا و هوس جاذبه های مالی زیبایی صورت می گیرد از دیگر سو، زوج ها را بیشتر با سوء تفاهم ها ،تضادها و … روبرو می سازد و این گونه پیوند ها خیلی زود به سستی می گراید.

علت اصلی چنین مشکلاتی این است که طرفین از برداشت های نادرست از یکدیگر و سرانجام به ارتباطات نامطلوب ختم می شود .

نکته هجدهم : براساس سوء ظن و گمان بد و حدس نادرست نمی توان زندگی کرد و ارتباط سالم برقرار نمود اگر موضوع و یا مساله ای ذهن زن و شوهر را به خود مشغول کرده است باید آن را به صراحت و صادقانه مطرح کرد و درستی یا نادرستی را مورد بررسی قرار داد . برای مثال امروز خسته به نظر می رسی چرا چه طور شد که این حرف را زدی و یا این کار را کردی همواره زن و شوهر باید یکدیگر را به صبر و بردباری و اخلاص و توکل توصیه کنند .

تک فارس

نکته نوزدهم : لازمه ایجاد و حفظ و استمرار روابط زناشویی سالم و با نشاط این است که فضای خانواده سالم و آرامش بخش باشد و زن و شوهر از مسخره کردن یکدیگر و گفتن سخنان طعنه آمیز و دو پهلو پرهیز کنند .

نکته بیستم : به جای در نظر گرفتن خصوصیات منفی بهتر است ویژگی های مثبت یکدیگر را در نظر بگیریم و به آنها توجه کنیم. بنابراین از پوز خند زدن ،مسخره کردن ،متلک گفتن، تحقیر کردن ،سرزنش کردن و به رخ کشیدن یکدیگر باید اجتناب کرد. این گونه رفتارهای نامطلوب موجب افزایش مقاومت های روانی در طرف مقابل می شود و ادامه زندگی زناشویی و ارتباط را دشوار و فاجعه آمیز می کند .

نکته بیست و یکم : اساس یک ارتباط سالم و با نشاط مثبت فکر کردن است .در زندگی شخصی، خانوادگی و زناشویی همواره سعی کنید به مثبت ها و موهبت ها و نعمت هایی که در اختیار دارید بیندیشید نه به اموری که در اختیار ندارید. برای مثال برخورداری از سلامت داشن فرزند و داشتن روابط جنسی رضایت بخش از نعمت هایی است که در اختیار دارید و باید شاکر درگاه الهی باشید .

نکته بیست و دوم : گذشت و عفو عنصر اصلی استمرار و استحکام پیوند زناشویی از سوی هر یک از زوج هاست. لذا از خطاهای یکدیگر بگذرید و خطاهای همدیگر را تحمل کنید این نکته به ویژه در مورد شوهران توصیه شده است که با زنان خود نیکی و مهربانی معاشرت کنید از بی عدالتی و خشونت بپرهیزید .

نکته بیست و سوم : زن و شوهر می تواند با یاد آوری برخی ایام ماند روز تولد ،سالگرد ازدواج و نظایر آن و دادن هدیه های هر چند کوچک و مثلا یک شاخه گل به طور نمادین یا سمبلیک عشق و علاقه و توجه خود را نسبت به یکدیگر بروز دهند.

نکته بیست و چهارم : زن و شوهر موظفند خود را در برابر یکدیگر ‌آراسته و پاکیزه و جالب توجه نگهدارند و از پریشانی و نامرتبی اجتناب کنند .

نکته بیست و پنجم : از جایی که نفس انسان تاثیر پذیر است لذا در انتخاب دوست و برقراری روابط دوستانه و یا معاشرت های خانوادگی با زوج های دیگر دقت کنید توصیه می شود زن و شوهر هر دو معیارهایی را با توافق یکدیگر مشخص کنند و براساس آنها به گزینش دوست و برقراری این گونه روابط اقدام نمایند .

نکته بیست و ششم : در روابط زناشویی سالم نه باید مرد سالاری باشد و نه زن سالاری. به بیان دیگر اصولا رابطه سلطه گرانه و سلطه پذیرانه چه از طرف زن و چه از طرف شوهر برای کانون گرم خانواده آفت بزرگی به شمار می آید .

نکته بیست و هفتم : خطای یکدیگر را در حضور فرزندان یا کسان دیگر مانند دوستان آشنایان و بستگان مانند پدر شوهر ،مادر شوهر، پدر زن و یا مادر زن بازگو نکنید و همواره احترام به بزرگترها و پدر و مادر را همواره به فرزندان خود یاد آوری کنید .

نکته بیست و هشتم : مساله اصلی این است که تفاوت های فردی وجود دارد و زوج ها نباید یکدیگر را با کس دیگری مقایسه کنند. نکته حائز اهمیت این است که زوج ها باید حاضر شوند این تفاوت ها را درک کنند و اختلافات زناشویی را در یک فضای محرمانه و صمیمانه مطرح کنند و معتقد باشند که می شود و می توان به تفاهم رسید و یک ارتباط سالم برقرار کرد .

T A K F A R S

نکته بیست و نهم : تشویق و ابراز تشکر از رفتارهای مطلوب همسر تاثیر به سزایی در تکرار و استمرار آن رفتارها دارد و انگیزه تکرار آن رفتارهای مطلوب را بیشتر می کند .

نکته سی و ام : سعی کنید مورد یا موارد سوء تفاهم یا مسائل مورد اختلاف را هرچه زودتر و صریح تر مطرح کنید و به حل و فصل آنها بپردازید. از پیش داوری تصمیم های نادرست و غیر منطقی و شکل گیری افکار منفی پرهیز کنید برای مثال اگر همسر شما یک بار بد قولی کرده است به او نگویید تو همیشه بد قولی می کنی، در حالی که ممکن است همسر شما این بار قولش را فراموش کرده باشد و یا علت خاصی داشته باشد .

نکته سی و یکم : از نسبت دادن القاب و زدن برچسب های ناگوار و نامطلوب به یکدیگر پرهیز کنید. بد قول ،زرنگ ،شلخته، هیز، بی احساس، نامهربان، بی عاطفه کله شق، یکدنده، لجباز، بی انصاف ،زور گو ،خود خواه و نظایر آن….

نکته سی و دوم : لازمه ایجاد تداوم و حفظ روابط زناشویی سالم انعطاف پذیری در رویارویی با تقاضا و در خواست های همسرتان می باشد آشفتگی روابط زن و شوهر به افسردگی و اضطراب یکی از آنها یا هر دوی آنها منجر می شود و در نتیجه بر شدت مشکلات موجود می افزاید . گاهی اوقات افسردگی و عصبانیت زن یا شوهر به علت اختلال درکار سیستم عصبی یا غدد درون ریز به ویژه تیروئید است . بنابراین توصیه می شود در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید .

نکته سی و سوم : برای حفظ و استمرار زندگی زناشویی زوجین باید تلاش کنید بیندیشید، وقت بگذارید احساس مسئولیت کنند و موانع برقراری ارتباط سالم را از میان بردارند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر