تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

دشمنی و نفرت قلب آدمی را بیمار می کند

image دشمنی و نفرت قلب آدمی را بیمار می کند

زینب خانجانی از گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پژوهشی را با هدف بررسی عوامل خطرساز روانی در ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و رابطه پنج عامل شخصیتی و هشت سبک مقابله ای با این بیماری انجام داده است.

جامعه نمونه این پژوهش را ۱۲۰ نفر زن و مرد(۶۰ فرد مبتلا به بیماری گرفتگی عروق کرونر قلب که برای انجام عمل جراحی در مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب شهید مدنی تبریز بستری بودند و ۶۰ فرد سالم) ۴۰ تا ۶۰ ساله تشکیل می دهند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.

نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این مطلب است که عواملی همچون خصومت، غم، بدبینی و عواطف منفی اشباع شده و سبک مقابله ای اجتناب که شیوه ای منفی و هیجانی در برخورد با رویدادهای استرس زای زندگی است، همچنین سبک خودکنترلی (خویشتن داری) که مانع بروز احساسات و هیجانات فرد می شود و نوعی بازداری عاطفی را ایجاد میکند، همگی از جمله عوامل روانشناختی خطرساز هستند که فرد را مستعد ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب میکنند.

تکفارس آی آر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر