image, در مصاحبه های کاری چطور باید رفتار کنیم تا موفق شویم

بعضی‌ها مصاحبه کاری را شبیه قرار گرفتن در معرض یک امتحان یا مثل یک مسابقه می‌بینند. برخی شروع می‌کنند به تهیه رزومه‌ای خوش آب و رنگ که خیلی هم مطابق با واقعیت نیست. این افراد خیال می‌کنند از این پل رد شوند کافی است و بعد همه‌‌چیز خودبه‌خود با مرور زمان درست می‌شود.

مصاحبه کاری نخستین برخورد دو طرف با یکدیگر است؛ هم کارفرما یا نماینده او می‌تواند فرد مصاحبه‌شونده را محک بزند که آیا مناسب کار مورد نظر هست یا نه، هم خود فرد می‌تواند ارزیابی کند که اصلا به‌کار کردن در این محل، با این افراد و با این اصول علاقه‌ای دارد؟ آیا این کار با علاقه و توانمندی‌هایش مطابقت دارد؟

این در حالی است که یا مدارک واقعیت را نشان خواهد داد، یا مرور زمان! از سوی دیگر برخی هم با این ذهنیت وارد مصاحبه می‌شوند که اگر قبول شوند خیلی شانس آورده‌اند، برای همین نه‌تنها تلاشی نمی‌کنند، بلکه خودشان را کمتر از آنچه هستند هم نشان می‌دهند. بسیاری از موارد را در رزومه خود ذکر نمی‌کنند و در جلسه مصاحبه ساکت و بدون مشارکت می‌مانند و ناخواسته این تصویر را از خود می‌سازند که یا سر در نمی‌آورند در جلسه دارد چه اتفاقی می‌افتد یا علاقه‌ای ندارند و به زور آنجا نشسته‌اند.

بسیار اهمیت دارد که در مصاحبه روراست باشید. خودتان باشید. ادعایی نکنید که از عهده آن برنیایید و صداقت شما زیر سؤال برود، از طرف دیگر خودتان را دست‌کم نگیرید. کوچک‌ترین تجربیات و دانسته‌های شما، حتی اگر چندان زیاد و عمیق نباشد، نشان می‌دهد که دست‌کم تلاش‌هایی داشته‌اید یا به این زمینه علاقه‌مند هستید. خوب است که سوابق کاری و دانسته‌های مرتبط خود را با توضیحی مختصر از سرفصل‌ها و مسئولیت‌ها مطرح کنید که هم تصویر واضحی به مصاحبه‌کننده بدهید هم پر گویی نکرده باشید.

مشارکت فعالانه شما در مصاحبه نشان می‌دهد که حداقل خودتان به‌خودتان اعتماد دارید! همچنین نشان می‌دهد که وقتی استرس دارید هم می‌توانید عملکرد خوبی داشته باشید. بسیاری از کارفرمایان در مصاحبه به‌دنبال افرادی می‌گردند که توانمندی‌های فکری و رفتاری و شخصیتی بالایی داشته باشند. به باور آنها که صحیح هم هست، بسیاری از مهارت‌های آموختنی مثل نرم‌افزارهای لازم را می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به افراد مناسب بیاموزند. در عوض این توانمندی‌های شخصیتی است که می‌تواند محیط کار را ارتقا دهد، به‌کار تیمی افراد دیگر در گروه هم کمک کند، دردسر درست نکند و در مجموع کل گروه را به موفقیت بیشتر نزدیک کند.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید