تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

در باشگاه ورزشی به هیچ وجه ننشینید

می دانید که تمرینات نشسته، نسبت به تمریناتی که در حالت ایستاده انجام می گیرند، تاثیر کمتری دارند؟

اگر بدن انسان را بشناسید، خواهید دید که برای ساعت‌ها بی حرکت ماندن طراحی نشده است. بسیاری از ما کارهای پشت میزی داریم، که همین طوری ساعت‌ها باعث می شود نشسته باشیم. اگر به باشگاه بروید و باز آنجا هم به نشستن ادامه دهید، احتمالش می رود که به بیماری‌های متفاوتی دچار شوید!

همیشه در باشگاه دیده‌اید که بعضی‌ها روی دوچرخه‌های ثابت نشسته‌اند، بعضی‌ها هم در کنار دستگاه‌ها، و حتی بعضی‌ها هنگام تمرین با دمبل و در بسیاری از تمرینات، بصورت نشسته هستند. وقتی زمان زیادی را به نشستن اختصاص دهید چه خواهد شد؟

عضلات باسنتان کش خواهند آمد، و دیگر آنطور که باید، کار نخواهند کرد.

عضلات جلویی ران شما،سفت می‌شوند و حتی ممکن است کوتاه شوند.

تکفارس آی آر

قوس طبیعی کمر شما، دایره‌ای شکل یا صاف می شود که هر دو برای سلامتی‌تان مضر است.

شانه‌های شما به سمت جلو خم می‌شوند (قوز میکنند)، عضلات قفسه سینه‌تان کوتاه می‌شوند و بالای کمرتان به سمت جلو گرد می شود.

تمام این ها بر خلاف حالت بدنی طبیعی شما هستند، بهمین دلیل است که توصیه می‌شود اگر کار اداری دارید، بصورت منظم بایستید و راه بروید.

اما حالا که در باشگاه هستید، چرا به حالت نشسته که بر خلاف طبیعت بدن شماست ادامه دهید؟ هر چه زمان بیشتری را به نشستن بگذرانید، چه در باشگاه و چه در زمان کار، استهلاک بدنتان بیشتر خواهد بود.

بعلاوه وقتی نشسته‌اید، عضلات مرکزی بدنتان مجبور نخواهند شد تا کار کنند. مثلا پرس سرشانه را در نظر بگیرید:

www.takfars.ir

هنگامی که این تمرین را در حالت ایستاده اجرا کنید، پاها و عضلات شکم شما بهمراه عضلات پایینی و بالایی کمرتان، سرشانه‌ها و بازوها، همگی با هم تعادل شما را حفظ می‌کنند.

هنگامی که این تمرین را در حالت نشسته اجرا می‌کنید، دیگر وزنی بر روی پاهایتان نیست، و فشاری که روی کمرتان هست با تکیه بر صندلی مهار خواهد شد، و تنها بازوان و سرشانه‌ی شماست که کار می‌کند.

دیدید وقتی بایستید چقدر تمریناتتان موثرتر خواهد بود؟

حتی اگر هدف تمرین مورد نظر، عضلات مرکزی و عضلات پایین کمرتان نباشد، تنها انجام تمرین به صورت ایستاده بطور طبیعی آن عضلات را هم پرورش خواهد داد.

وقتی نشسته‌اید، بدنتان احتیاجی به فعال کردن عضلات مرکزی، باسن یا پاهایتان نمی‌بیند. در حقیقت صندلی، تمام فشار را متحمل می‌شود. پس در مجموع، عضلات پایین تنه‌تان غیر فعال می‌مانند.

اگر این تمرینات را زیاد تکرار کنید، ممکن است بدنتان فراموش کند که چطور باید عضلات پایین تنه‌تان را به کار می‌گرفته و به کاتابولیسم عضلات دچار شوید! اگر دوست دارید آخر داستانتان شیرین باشد، این، یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند بیفتد.

نکته ی منفی دیگری که در مورد نشستن در باشگاه وجود دارد این است که: تمرین باعث خواهد شد تا ستون فقرات شما بهم فشرده شود. اگر بنشینید، فشار بیشتری بر ستون فقراتتان وارد خواهد آمد. شاید بنظر برسد که کمرتان در حالت راحتی قرار دارد، اما تمام فشار بر ستون فقرات شماست. و این احتمال آسیب دیدن کمرتان را چندین برابر خواهد کرد.

پس تمرینات نشسته را با تمرینات ایستاده جایگزین کنید:

بجای پرس سرشانه نشسته، آنرا بصورت ایستاده انجام دهید.

بجای دوچرخه ثابت، به سراغ الپتیکال (اسکی فضایی) یا تردمیل بروید.

تک فارس

بجای اینکه بنشینید و جلو بازو بزنید، بصورت ایستاده این حرکت را اجرا کنید.

اگر تمایل دارید تمرینتان تا اندازه‌ی ممکن موثرتر باشد، آنها را روی پاهایتان انجام دهید. هرچه زمان کمتری را به نشستن اختصاص دهید، بهتر خواهد بود، باور کنید!

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر