تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خوردن پسته خام درمانی مفید برای رهایی از یبوست

image خوردن پسته خام درمانی مفید برای رهایی از یبوست

خواص پسته برای پوست

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E برای داشتن پوستی شاداب و سالم توصیه می‌شود. زیرا ویتامین E پوست را از آسیب اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند. خوشبختانه پسته سرشار از ویتامین E می‌باشد. در نتیجه مصرف روزانه پسته منجر به محافظت هرچه بیشتر پوست شما در برابر اشعه ماورای بنفش می‌گردد. اگر هر روز پسته مصرف کنید داشتن پوست جوان و شاداب برایتان رویایی دست نایافتنی نمی‌شود.

کاهش استرس

اگر در طول زمستان به دلیل سرما و کمبود نور خورشید افسرده شده‌اید، اگر فشار کارتان زیاد است و احساس شادابیتان را از دست داده‌اید پسته را دریابید. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پسته تأثیر خوبی برای مقابله با اثرات منفی استرس دارد. به خاطر اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بی‌شماری مانند رسوراتول (همان آنتی اکسیدان موجود در بادام هندی)، لوتئین، کرستین یا نارنژنین می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌توانند اثرات شوم و منفی استرس را از بین ببرند.

تکفارس آی آر

اگر به ایام عید بسنده نکرده و هر روز چند عدد پسته میل کنید می‌توانید با استرس‌هایتان مقابله کنید. البته توصیه می‌کنیم در ایام عید هم در مصرف پسته زیاده‌روی نکنید. به خاطر اینکه مصرف زیاد این ماده‌ی غذایی کالری زیادی دارد. علاوه بر این باید بدانید که پسته منبع منیزیم نیز می‌باشد. منیزیم یک ماده‌ی ضداسترس فوق‌العاده است و می‌تواند فشارخون را تنظیم کند. به طور متوسط خانم‌ها روزانه به ۳۶۰ میلی گرم و آقایان به ۴۲۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارند.

دفع راحت و پیشگیری از یبوست

پسته یکی از آجیل‌های سرشار از فیبر می‌باشد. در واقع ۲۸ گرم پسته ۳ گرم فیبر غذایی دارد. این مقدار فیبر حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می‌کند. این میزان فیبر دو برابر بیشتر از فیبر موجود در گردو بوده و برابر با فیبر همین میزان جو دو سر می‌باشد. فیبرها نقش مهمی در عبور دادن مدفوع از روده ها دارند. به خاطر اینکه آب را جذب کرده و باعث افزایش انقباض روده می‌شوند و فعالیت باکتری‌های کولون را بیشتر می‌کنند.

خواص پسته خام برای قلب

نتایج تحقیقات نشان می دهد که پسته به علت دارا بودن مقادیر بسیار زیادی از چربی‌های تک اشباع‌نشده و فیتواسترول‌ها، توانایی اعجاب‌آوری در کاهش کلسترول بد خون (LDL) دارد. پژوهشی در مورد پسته که در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسیده، پسته را در زمره مواد غذایی کاهش دهنده سطح کلسترول قرار داده است. در این پژوهش، ۲۸ فرد بزرگسال دارای چربی خون بالاتر از سطح مجاز اما سالم، مورد مطالعه قرار گرفتند.

www.takfars.ir

این افراد به سه گروه تقسیم شدند؛ رژیم غذایی گروه اول کم چربی ولی بدون مصرف پسته، گروه دوم سالم و به همراه یک وعده پسته (معادل ۱۰% از انرژی مورد نیاز در طول روز) در روز و گروه سوم سالم و به همراه ۲ وعده پسته در روز بود. در پایان بررسی، سطح LDL (کلسترول بد) تمام افرادی که از پسته در رژیم غذایی خود بهره می بردند کاهش پیدا کرده بود.

نتایج این مطالعه نشان داد در صورتی که فرد از یک رژیم غذایی سالم برای قلب برخوردار باشد، افزودن یک وعده پسته در روز به رژیم غذایی سطح کلسترول خون را به میزان ۹% و افزودن دو وعده پسته در روز سطح کلسترول خون را به میزان ۱۲% کاهش می دهد. (۱)

بالا بودن سطح کلسترول خون مهمترین عامل بروز بیماری کرونر قلب است. بنابراین با کاهش سطح کلسترول خون شما می توانید خطر پیشرفت بیماری های خطرناکی مانند گرفتگی عروق کرونر را کاهش دهید. علاوه بر این، پسته سرشار از انواع آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت قلب فوق العاده مفید هستند.

پسته همچنین سرشار از اسید آمینه آرژنین است، که نقش مهمی را در فرآیندهای متابولیکی بدن برعهده دارد و باعث افزایش سطح نیتریک اکسید در بدن می‌شود و نیتریک اکسید به پیشگیری از گرفتگی عروق (تصلب شرایین) کمک میکند.

خواص پسته برای سلامت چشم

پسته تنها آجیلی است که دارای میزان قابل توجهی کارتنوئید از دو نوع لوتئین و زیگزانتین می باشد. لوتئین و زیگزانتین تنها کارتنوئیدهای موجود در عدسی و شبکیه چشم می باشند. دانشمندان بر این اعتقادند که مصرف کارتنوئیدهای خوراکی از قبیل لوتئین و زیگزانتین خطر بروز بیماری های چشمی را کاهش داده و به حفظ سلامت چشم کمک میکند. نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از لوتئین و زیگزانتین ممکن است به کاهش سرعت پیشرفت دژنراسیون ماکولا و آب مروارید وابسته به سن کمک کنند.

فواید پسته خام برای سیستم عصبی

ویتامین B6 که در پسته وجود دارد تاثیرات بسیار خوبی نیز بر سیستم عصبی بدن دارد. مولکول‌های پیام‌آور که آمین نامیده می‌شوند برای رشد به آمینواسید نیاز دارند که درمقابل برای ساخت به ویتامین B6 متکی هستند. علاوه بر این، B6 نقش بسیار مهمی نیز در ساخت مایلین دارد که پوشش محافظ دور فیبرهای عصبی است که پیام‌رسانی مطلوب بین عصب‌ها را مقدور می‌سازد. علاوه بر این، ویتامین B6 به سنتز سروتونین، ملاتونین، اپینفرین و گاماآمینوبوتریم اسید (GABA)، آمینواسیدی که انتقال تکانه‌های عصبی را در دستگاه عصبی بدن ممکن می‌سازد، مربوط است.

حساسیت و آلرژی به پسته

افرادی که از آلرژی رنج می‌برند باید پسته را با احتیاط مصرف نمایند. علائم حساسیت به پسته به صورت لکه‌های قرمز پوست بعد از مصرف پسته یا فرآورده های آن بروز می‌کند. در موارد شدیدتر ممکن است ورم صورت یا سایر قسمت‌های بدن، تهوع، اسهال، کرامپ شکمی، سرفه، اشکال در تنفس و … نیز بروز کند. در موارد نادری با مصرف پسته، واکنش آنافیلاکسی با افت فشار، سختی در تنفس و علائمی از این دست مشاهده شده است.

تک فارس

مصرف پسته ممکن است منجر به مشکلات روده‌ای معده‌ای شود. زیرا پسته دارای فروکتان‌ها می‌باشد. این مواد سمی نیستند، اما ممکن است به سیستم گوارشی آسیب بزنند. که نتیجه آن نفخ، اسهال، یبوست، دردهای شکمی و … است. اگر به فروکتان‌ها عدم تحمل دارید اکثر آجیل‌ها این علائم را در شما تشدید خواهند کرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر