تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خوردن مکمل ها در بدنسازی لازم است یا نه

image خوردن مکمل ها در بدنسازی لازم است یا نه

گویا مصرف مکمل های غذایی در پرورش اندام نیز به نوعی ضرورت و الزام بدل گردیده است.

در صورتی که میزان نیاز بدن به انرژی و مواد غذایی را دقیقا محاسبه کنید به راحتی در می یابد ورزشکارانی که در طول روز با تمرینات شدید و سنگین فیزیکی و بدنی درگیر می شوند به حجم عظیمی از این مواد غذایی نیاز پیدا کرده و به مقادیر بسیار زیادی از کالری نیز در طول روز احتیاج پیدا میکنند. برآورده کردن تمام این نیازها با مواد غذایی طبیعی که چندین ده سال قبل تولید و عرضه می شد شاید کار چندان دشواری نباشد اما یقینا برآورده کردن این نیازها با مواد غذایی امروزی که بیشتر از ارزش غذایی به آب و رنگ و ظاهر و زیبایی آنها توجه شده است کار چندان میسری و آسانی نخواهد بود.

فردی که روزانه ۱.۵ ساعت را با شدت های بسیار بالا نظیر آنچه که در برنامه تمرینی قهرمانان و ورزشکاران حرفه ای و نیمه حرفه ای دیده می شود تمرین میکند برای برآورده کردن نیاز بدن خود به درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی که در طول روز باید میل کند نیاز به خوردن هم زمان حجم عظیمی از مواد غذایی پیدا میکند که در برخی موارد به دلیل حجم بسیار محدود معده، امکان بلعیدن این همه مواد غذایی که تنها بخشی از آنها برای بدن ضروری و مفید بوده و مابقی نیز زاید و در برخی موارد نیز مضر می باشد عملا ناممکن می شود!

زمانی که پروتئین و کراتین مورد نیاز خود را از منابع طبیعی پروتئینی دریافت میکنید در کنار پروتئین موجود در این منابع باید مقادیر زیادی از چربی را نیز وارد بدن کنید که این امر در برخی موارد منجر به بروز پیامدهای منفی شدیدی می شود.

تکفارس آی آر

در این نقطه است که ارزش واقعی مکمل های غذایی بیش از پیش هویدا می شود. البته ناگفته نماند که مکمل سازان نیز از هر روشی برای تبلیغ مکمل های خود استفاده کرده و خواص جادویی مهملی را به تولیدات خود نسبت می دهند و در برخی موارد عصاره علف های هرز و بی مصرف کشورهای دورافتاده جهان را به نام اکسیر و نوشدارو و غیره به ورزشکاران جهان سوم که در بسیاری از موارد با منابع به روز علمی نیز آشنایی چندانی ندارند قالب میکنند.

تجویز و حتی مصرف مکمل نیز همانند تمامی مسائلی که در پرورش اندام و ورزش های قدرتی مطرح می شود نیاز به داشتن تخصص بسیار بالایی دارد. مکمل ها نیز در برخی موارد به همان اندازه هم که ادعا می شود سالم و بی ضرر ظاهر نشده اند.

تجویز معقول و مصرف بهینه این دسته از ترکیبات که مصرف آنها نیز در حال حاضر مجاز محسوب می شود عوارض چندانی را به دنبال نداشته است اما با این وجود به این حقیقت نیز باید اعتراف کرد که مصرف افسار گسیخته و تجویزهای برره ای این دسته از ترکیبات اگر چه عوارضی همانند مصرف استروئیدها را بر جای نگذاشته است اما خالی از عارضه نیز نبوده است.

برای تجویز و برای تنطیم برنامه مصرف مکمل ها نیاز به داشتن تخصص و اطلاعات کامل در مورد محتویات مکمل های غذایی و همین طور هم نیاز به داشتن تخصص و اطلاعات کامل در مورد مکانیسم عمل محتویات آنها در بدن می باشد و بر خلاف آنچه که در ایران باب شده است تجویز مکمل برای فروش و سود جویی بیشتر و تجویز مکمل بر اساس موجودی ویترین مربی های مکمل فروش و مکمل فروش هایی که از صدقه سر قحط الرجالی که پرورش در ایران مشهود است مربیگری را هم در ایران آباد کرده اند کار نادرستی است که نتایج اسف بار آن تا تا مدت ها در بدن آدمی باقی خواهد ماند و گذشته از اینکه ناکامی در ورزش حرفه ای و حتی آماتور را به دنبال خواهد داشتد بلکه سلامتی و تندرستی ورزشکاران را نیز در سطح گسترده ای به باد فنا و نابودی خواهد داد.

البته به این مهم نیز باید اشاره کرد که امروزه مکمل های غذایی بی کیفیت و یا از بیخ قلابی نیز بازار مکمل فروشان را اشباع کرده است و بر حساسیت موضوع نیز افزوده است.

www.takfars.ir

نکته دیگری که در مورد مکمل های غذایی قابل ذکر است این می تواند باشد که گویا کمپانی های مکمل سازی نیز امروزه برای سودجویی و برای درآمد بیشتری که همگی به دنبال آن هستند در برخی موارد مواد و ترکیبات کاملا بی ربط و بی ارتباط با تشدید فرایند رشد و دیگر فاکتورهای مطرح در پرورش اندام را در قالب قرص و پودر و غیره در سطح انبوهی تولید کرده و به بازار تزریق میکنند و در این وسط تبلیغات از بیخ غیر انسانی و غیر مسئولانه نیز فروش این قبیل فرآورده های بی ارزش را در بین ورزشکاران رواج می دهند و نتیجه این قبیل رفتارها نیز به صورت بروز عوارض جانبی و یا اتلاف وقت، انرژی و … ورزشکاران بروز میکند.

تمامی این عوامل دست به دست هم داده است و امروزه انتخاب مکمل را برای ورزشکاران مشکل کرده است. کم نیستند کسانی که با مصرف مکمل های بی خاصیتی که در بازار به فروش می رسد عملا پول خود را به دور ریخته اند و کم هم نیستند افرادی که با مصرف مکمل های قلابی و بی کیفیتی که در بازار عرضه می شود شادابی و سلامتی و تندرستی خود را فدا کرده اند.

خواه باور کنید خواه نه این موضوع حقیقت دارد که امروزه تبلیغات، بسیار پر قدرت ظاهر شده است به طوری که گویا همه چیز را در کنترل خود دارد. به کرات دیده شده است که ورزشکار و قهرمانی با مصرف استروئیدها به حجم بالایی از عضلات می رسد و اسپانسرهای این ورزشکار از عضلات پیچیده وی برای تبلیغ محصولات بی ارزش و تجارتی خود استفاده کرده تمامی حجم و تراشدیگی عضلانی وی را به محصولات تولیدی خود مرتبط میکنند!

امروزه در سطح جهانی نشریات بسیای را می توان به عینه مشاهده کرد که هدف اصلی از چاپ و توزیع آنها تبلیغ محصولات بی ارزشی است که ورزشکاران به دنبال تبلیغات گسترده ای که در مورد این محصولات می شود در برخی موارد این قبیل فرآورده های بی ارزش را به عنوان شاهکار قرن می پذیرند و مبالغ هنگفتی را نیز صرف خرید آنها میکنند.

با وجود اینکه اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در مورد مکمل ها از ما می پرسند این پرسش را مطرح میکنند که محصولات کدام کمپانی قابل اطمینان است اما برای پرهیز از تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم برای کمپانی های مکمل سازی و دنباله های آنها که در دبی و یا در ایران فعالیت میکنند و همین طور هم برای پرهیز از تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم برای کسانی که قلابی زنی را پیشه کرده و از نام این قبیل کمپانی ها گذران روزگار میکنند از ذکر نام محصول و یا سازنده خاص در این مقاله خودداری کرده و به کلی گویی در مورد جزئیات مکمل های غذایی بسنده خواهیم کرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر