تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خوراکی های مفید و خوشمزه برای مشکل کم کاری تیروئید

image خوراکی های مفید و خوشمزه برای مشکل کم کاری تیروئید

خوشبختانه خوردن مواد‌غذایی خاص می‌تواند به افزایش کارایی تیروئید شما کمک کند. تیروئید، یک غده پروانه‌ای شکل کوچک در گردن شماست که نقش مهمی‌در چگونگی کار کردن بدنتان دارد. تیروئید، هورمون‌هایی تولید می‌کند که خلق و خو، سوخت‌و‌ساز، سطوح انرژی، درجه حرارت بدن، ضربان‌قلب و فشار‌خون را تنظیم می‌کنند.

هنگامی‌ که شما کم کاری تیروئید یا یک تیروئید‌کم‌کار دارید، علائم می‌توانند شامل خستگی، افسردگی، یبوست و سایر نگرانی‌های جدی‌تر سلامتی باشند.

کم‌‌کاری‌تیروئید هنگامی‌رخ می‌دهد که این غده، هورمون کافی تولید نکند. جورجی دادل، متخصص غدد در شهر نیویورک می‌گوید: همراه با مصرف داروی تیروئیدتان می‌توانید با یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی سبزیجات (محصولات تازه) و پروتئین در میان سایرمواد غذایی سالم است عملکرد تیروئیدتان را تقویت کنید:

ماهی

تکفارس آی آر

ویرجینیا ترنر، دارنده مدرک RD، مدیر تغذیه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه تنسی می‌گوید: که اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون وحشی، قزل آلا، ماهی تن یا ساردین، این ماده غذایی را به یک انتخاب عالی برای ناهار یا شام تبدیل می‌کنند. کم کاری تیروئید کنترل‌نشده به علت بالا بودن LDL یا کلسترول بد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌قلبی را افزایش دهد. او می‌افزاید: امگا۳ها، معروف به این هستند که التهاب را کاهش می‌دهند، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. ماهی همچنین یک منبع خوب از ماده مغذی سلنیوم است که بیشتر از همه در تیروئید متمرکز است. سلنیوم همچنین به کاهش التهاب نیز کمک می‌کند.

آجیل

یک منبع عالی دیگر از سلنیوم، آجیل‌ها هستند. آجیل‌ها، یک میان وعده سریع و دم‌دستی هستند که می‌توانید همراهتان به هر جایی ببرید. همچنین آنها با سالادها یا غذاهای تفت‌داده شده نیز هماهنگی خوبی دارند. آجیل برزیلی، آجیل ماکادمیا و فندق همگی سرشار از سلنیوم هستند که به تیروئید کمک می‌کند عملکرد خوبی داشته باشد. در مورد آجیل برزیلی شما فقط لازم است تعداد معدودی از آنها را بخورید. در مورد سایر آجیل‌ها، یک مشت کوچک برای دریافت مواد مغذی روزانه شما کافی است. مطمئن شوید که حواس تان به اندازه سهم آجیلی که می‌خورید، هست چون آجیل‌ها، چربی بسیار بالایی دارند.

غلات سبوس‌دار

یبوست یکی از علائم شایع کم کاری تیروئید است. مواد غذایی غلات کامل مانند غلات صبحانه، نان، ماکارونی و برنج علاوه بر فیبر حاوی مقدار زیادی مواد مغذی نیز هستند. فیبر آنها می‌تواند به تنظیم عملکرد روده کمک کند. با این‌حال ترنر هشدار می‌دهد که فیبر می‌تواند با هورمون‌های مصنوعی تیروئید تداخل پیدا کند. برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، تصمیم می‌گیرند که به طور کامل از غلات سبوس‌دار اجتناب کنند اما اگر می‌خواهید آنها را مصرف کنید توصیه می‌شود که داروی تیروئدیتان را چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای غنی از فیبر غذایی مصرف کنید.

www.takfars.ir

میوه‌ها و سبزیجات تازه

یکی از اولین علائم کم کاری تیروئید، افزایش وزن است. غذاهای کم‌کالری و با چگالی بالا مانند مواد غذایی تازه اساس هر برنامه کاهش‌وزن موفق هستند. در صورت امکان میوه‌ها یا سبزیجات تازه را در هر وعده غذایی تان جای دهید. مواد غذایی خاصی مانند زغال‌اخته، گیلاس، سیب‌زمینی‌شیرین و فلفل‌های سبز، نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها مواد مغذی هستند که خطر ابتلا به بیماری‌قلبی را کاهش می‌دهند.

با این‌حال افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید مصرف سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی و کلم را به ۱۵۰ گرم در روز محدود کنند زیرا این سبزیجات می‌توانند مانع توانایی تیروئید برای جذب ید شوند. جذب ید برای عملکرد طبیعی تیروئید ضروری است

جلبک‌دریایی

جلبک‌دریایی دارای غلظت بالایی از ید است که یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد تیروئید است. دکتر دادل توضیح می‌دهد: ید یک پیش‌ماده برای تولید هورمون تیروئید است. جلبک دریایی در بسته بندی‌های نوری، واکامه و دالس موجود است و می‌توان از آن در سوشی، سوپها و سالادها استفاده کرد. یک مزیت دیگر جلبک‌دریایی این است که فواید تغذیه‌ای فیبر، کلسیم و ویتامین‌های K، E، C، B، A را ارائه می‌دهد.

دادل هشدار می‌دهد: دریافت ید بیش از حد امکان‌پذیر است و این امر می‌تواند بیماری تیروئید را بدتر کند. با‌‌این‌حال به گفته انجمن تیروئید آمریکا، احتمال این مسئله بیشتر خواهد بود در صورتی‌که شما مکمل‌های حاوی ید مصرف می‌کنید. مطمئن شوید که قبل از افزایش مصرف یدتان با پزشک خود مشورت می‌کنید.

لبنیات

با توجه به یک مطالعه در نسخه آگوست مجله تیروئید، ارتباطی بین کمبود ویتامین D و بیماری‌ هاشیموتو (شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید) وجود دارد. شیر غنی‌شده نه تنها ویتامین D افزوده دارد، بلکه دارای مقدار قابل توجهی کلسیم، پروتئین و ید نیز می‌باشد. دادل می‌گوید: از آنجا که‌هاشیموتو ممکن است منجر به تغییراتی شود که در مشکلات معده مانند سوزش سردل نقش دارند، مواد‌غذایی مثل ماست با باکتری خوب، ممکن است به تنظیم سایر باکتریها کمک کنند.

لوبیا

لوبیاها، یک ماده غذایی ارزان و همه‌کاره بوده و یک منبع عالی برای انرژی پایدار است و اگر کم کاری تیروئید باعث خستگی شدید شما می‌شود می‌تواند مفید باشد. لوبیاها حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده و مقدار زیادی ویتامین‌ها و مواد‌معدنی می‌باشند. آنها همچنین سرشار از فیبر هستند. اگر شما از یبوست رنج می‌برید لوبیا می‌تواند مفید باشد. یبوست یک عارضه جانبی شایع کم کاری تیروئید است.

تک فارس

اگر به تازگی شروع به استفاده از لوبیا کرده اید، انواع مختلفی برای امتحان کردن وجود دارد. همه آنها می‌توانند به عنوان پایه برای غذاهای اصلی، غذاهای جانبی و برای بهبود ارزش غذایی سوپ‌ها، سالادها و خورش‌ها استفاده بشوند. فقط مطمئن شوید که در مصرف آنها زیاده روی نمی‌کنید. دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که بزرگسالان، در هر روز ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنند، اما دریافت فیبر بیش از حد می‌تواند در درمان کم کاری تیروئید شما اختلال ایجاد کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر