تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور برنج ایرانی خوش عطر و خوش طعم بپزید

image چطور برنج ایرانی خوش عطر و خوش طعم بپزید

مراحل پخت برنج ایرانی به صورت کته

شستن برنج

در اولین مرحله، برنج را در آب بشویید و آب آن را چند بار عوض کنید تا آب شفاف شود البته توجه داشته باشید که نباید در شستن برنج زیاده روی کنید. سپس، برنج را به مدت حداقل ۲ ساعت در آب و نمک خیس کنید. پس از آن، برنج خیس خورده را در قابلمه بریزید و به اندازه ای آب اضافه کنید که تقریباً یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

اضافه کردن روغن و شروع به پخت کته

تکفارس آی آر

در این مرحله، روغن را به اندازه کافی به قابلمه اضافه کنید. اگر در مرحله قبل از نمک استفاده نکرده اید، در این مرحله نمک را نیز به همراه روغن به برنج اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، کف برنج را بگیرید و شعله را کم کنید.

هنگامی که تنها مقدار کمی از آب در حال قل خوردن روی سطح برنج بود، با استفاده از ته ملاقه یا یک قاشق، سوراخ هایی در برنج ایجاد کنید تا بخار به خوبی در آن جریان داشته باشد (باید به اندازه ای آب در قابلمه باقی بماند که وقتی برنج را به صورت یک قله در می آورید، در ته قابلمه مقدار بسیار کمی آب دیده شود). در قابلمه را همراه با دم کنی روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج کاملاً دم بکشد.

دم کردن برنج ایرانی

کته شما حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد تا دم بکشد. زمانی که برنج کاملاً بخار کرد و دانه های آن کمی خمیده شد، یعنی کته شما دم کشیده است. با این حال، قبل از خاموش کردن شعله، بهتر است کمی از برنج را بخورید تا از پخت کامل آن مطمئن شوید.

طرز پخت برنج ایرانی به صورت آبکشی

www.takfars.ir

پاک کردن و شستن برنج

برای تهیه برنج آبکش مجلسی، ابتدا برنج را پاک کرده و چند بار آبکشی کنید تا آب آن شفاف شود. مقداری نمک به آب برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت خیس بخورد.

آماده کردن آب جوش

یک قابلمه را تا نیمه با آب پر کنید. سپس، روی حرارت بالا قرار دهید تا بجوشد.

اضافه کردن برنج به آب جوش

آب برنجی که از قبل خیس کرده اید را خالی کنید. برنج را به همراه مقداری روغن به آب در حال جوش اضافه کرده و شعله را کم کنید.

آبکشی برنج

در این مرحله، یک استکان از آب و روغن روی برنج را بردارید. سپس، برنج را با آب ولرم در صورت نرم شدن آبکشی کنید.

دم کردن برنج

قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و مقدار کمی روغن در آن بریزید. در این مرحله، می توانید از نان، سیب زمینی یا هر ماده دیگری که دوست دارید برای ته دیگ استفاده کنید. سپس، برنج آبکشی شده را به قابلمه اضافه کنید و مخلوط آب و روغن را روی آن بریزید. دم کنی را روی قابلمه قرار دهید (حرارت را کم کرده و در صورت نیاز می توانید از شعله پخش کن استفاده کنید). برنج بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم می کشد. قبل از خاموش کردن شعله، از پخت کامل برنج مطمئن شوید.

تک فارس

نکاتی که باید در پخت برنج ایرانی رعایت کنید

برنج را قبل از پخت به مدت حداقل ۲ ساعت در آب خیس کنید. این کار باعث می شود برنج نرم تر شده و پخت بهتری داشته باشد.

هنگام پخت برنج، به میزان آب دقت کنید. آب زیاد باعث شفته شدن برنج می شود.

برنج در حال پخت را زیاد هم نزنید. این کار باعث می شود برنج خرد شود.

شعله اجاق گاز را هنگام پخت برنج تنظیم کنید. شعله زیاد باعث سوختن برنج و شعله کم باعث له شدن آن می شود. شعله متوسط بهترین گزینه است.

در قابلمه را هنگام دم کشیدن برنج ببندید. این کار باعث می شود برنج طعم بهتری پیدا کند و بهتر دم بکشد.

نمک را در مرحله قل زدن آب اضافه کنید. این کار باعث می شود نمک به خوبی جذب برنج شود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر