تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خوراکی هایی که فشارخون بالا را پایین می آورند

image خوراکی هایی که فشارخون بالا را پایین می آورند

چغندر

واکنش افراد نسبت به چغندر دو حالت دارد: یا عاشق آن هستند و یا از آن بیزارند. اما نظر شما در خصوص طعم آن هرچه که باشد باید بدانید که این ماده غذایی برای کاهش فشارخون بالا و مقابله با اثرات مضر آن موثر عمل میکند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه ماری کوئین لندن انجام شده و در نشریه انجمن American Heart Association به چاپ رسیده است نشان می دهد نیترات موجود در آب چغندر می تواند اثر مستقیم و قابل چشمگیری روی کنترل فشارخون داشته باشد.

سیاه گیله یا قره قاط

عنصر موثر برای کاهش فشارخون افزایش دریافت پتاسیم است و موز یکی از میوه های سرشار از پتاسیم محسوب می شود

تکفارس آی آر

به نظر می رسد زمان آن رسیده است که این میوه نیز به طور گسترده وارد ایران شده و کشت شود. این میوه های کوچک نه تنها طعم شیرین و دلچسبی به سالاد میوه یا غلات صبحانه می دهند بلکه در عین حال سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که به مقابله با بیماری های خطرناک مانند سرطان کمک میکنند. البته خواص قره قاط فقط به همین جا ختم نمی شود. این میوه همانند توت های دیگری مانند تمشک و توت فرنگی حاوی آنتوسیانین ها است که برای مقابله با فشارخون بالا موثر عمل میکنند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند میوه های حاوی آنتوسیانین ها به افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند کمک میکنند تا فشارخونشان را به طور چشمگیری کاهش دهند. بنابراین توصیه می کنیم شما نیز از مصرف این میوه های خوشمزه غافل نباشید.

سیب زمینی

سیب زمینی ها جزو مقاوم ترین، خوشمزه ترین و پرخاصیت ترین مواد غذایی جهان هستند. اما آیا می دانید که نشاسته موجود در این مواد غذایی به کاهش فشارخون کمک میکند و در پیشگیری از ابتلا به پرفشاری موثر است. سیب زمینی سرشار از پتاسیم و منیزیم است. به گفته American Heart Association این مواد معدنی به مقابله با پرفشاری خون کمک زیادی میکنند. متأسفانه تعداد افراد بزرگسالی که با کمبود این مواد معدنی به ویژه منیزیم مواجه هستند کم نیست و احتمال ابتلا به مشکل پرفشاری خون با وجود این کمبود افزایش می یابد. توصیه می کنیم اگر دنبال مصرف یک میان وعده سالم هستید به سراغ سیب زمینی کبابی بروید. حتی می توانید مقدار اندکی کره به آن بزنید تا طعم بهتری بگیرد.

سیب زمینی

شیر

www.takfars.ir

اکثرا زندگی مان را با شیر آغاز کرده و ادامه می دهیم. ابتدا شیر را از طریق شیر مادر دریافت می کنیم و سپس در طول زندگی با خرید شیر گاو و مصرف آن. البته کم نیست تعداد افرادی که با افزایش سن مصرف شیر را کاهش می دهند و یا بچه ها و نوجوانانی که لب به شیر نمیزنند. متأسفانه این کار باعث ایجاد مشکلاتی در افراد بزرگسال شده و آن ها را در معرض ابتلا به پرفشاری خون قرار می دهد. نتایج مطالعات نشان می دهند که مصرف زیاد مواد غذایی سرشار از کلسیم به خصوص محصولات لبنی کم چرب مانند ماست و شیر کم چرب خطر ابتلا به پرفشاری خون را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

غلات

نتایج مطالعات نشان می دهند که مصرف زیاد مواد غذایی سرشار از کلسیم به خصوص محصولات لبنی کم چرب مانند ماست و شیر کم چرب خطر ابتلا به پرفشاری خون را به میزان چشمگیری کاهش می دهد

نتایج بررسی هایی که در سایت WebMD به چاپ رسیده است نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی حاوی غلات کامل به دلیل دارا بودن فیبر زیاد به کاهش کلسترول و عوارض ناشی از پرفشاری خون کمک زیادی میکند. مصرف غلات روش موثری برای دریافت فیبر است. اما کار اصلی یافتن غلاتی سرشار از فیبر است. اکثر انواع غلات آماده حاوی میزان زیادی قند و فیبر اندکی هستند. بنابراین لازم است که قبل از خرید این محصولات غذایی ابتدا به ترکیبات آن دقت کنید.

شکلات سیاه

کمتر پیش می آید که پزشکان به بیماران خود پیشنهاد شکلات بدهند اما شکلات سیاه یک ماده مفید است. فلاوونوئیدهای موجود در شکلات سیاه به کاهش فشارخون بالا کمک میکند. بنابراین شکلات سیاه می تواند یک میان وعده سالم برای فشارخونی ها باشد. البته منظورمان این نیست که میزان زیادی شکلات مصرف کنید. علاوه بر این یادتان باشد که فلاوونوئیدهای موجود در شکلات سیاه در کنترل فشارخون موثر است و مصرف شکلات سفید تأثیری در این مشکل ندارد.

موز

عنصر موثر برای کاهش فشارخون افزایش دریافت پتاسیم است و موز یکی از میوه های سرشار از پتاسیم محسوب می شود. لازم است که بدانید موز همچنین حاوی یک میزان چشم گیری قند طبیعی و کالری است بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. توصیه می کنیم برش های موز را به غلات صبحانه تان اضافه کنید و یا اینکه بعد از غذا آن را به عنوان دسر میل کنید.

آووکادو

آووکادو روز به روز شناخته تر می شود و این شهرت مدیون اسیدهای چرب اشباع نشده مفیدی است که زیر پوست این میوه قرار دارد. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که داشتن یک تغذیه سرشار از انواع اسیدهای چرب می تواند باعث کاهش فشارخون و خطرات مربوط به پرفشاری خون شود. می توانید آووکادو را به انواع غذاها، ساندویچ ها و سالادها اضافه کنید. بافت کرمی این میوه می تواند جایگزین مناسبی برای سس مایونز باشد.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر