image, خواص جالب کرفس بر روی سلامتی و کاهش فشار خون

بهبود و محافظت از بینایی

مصرف روزانه یک ساقه کرفس ویتامین آ موردنیاز برای حفظ بینایی در دراز مدت را تأمین می‌کند. شبکیه چشم نیاز به ویتامین آ دارد تا تصاویر را پردازش و به مغز ارسال کند.

کمبود ویتامین آ کاهش بینایی در اثر افزایش سن را تسریع می‌کند.

کرفس همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از چشم در برابر اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کنند. بهترین کار این است که ساقه کرفس خام را برای حفاظت از بینایی میل کنید؛ زیرا پختن کرفس باعث می‌شود آنتی‌اکسیدان‌هایش از بین بروند.

مصرف کرفس در رژیم غذایی روزانه باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری آب مروارید و محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا می‌شود.

کمک به کاهش وزن

طبق گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک ساقه کرفس کمتر از ۱۰ کالری دارد. مصرف مواد غذایی کم کالری قطعاً باعث کاهش وزن می‌شود. با ‌این ‌حال، تأثیر شگفت‌انگیز کرفس در زمینه کاهش وزن به دلیل فیبر موجود در آن است.

فیبر موجود در کرفس حجم دستگاه گوارش را پر می‌کند و در روده باقی می‌ماند. این امر باعث می‌شود معده دیرتر خالی شود. بنابراین، کرفس باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ در یک مجله پزشکی بین‌المللی منتشر شده، چربی بدن گروهی از زنان ۳۵ تا ۴۵ ساله که به مدت ۸ هفته به همراه ورزش پیلاتس، کرفس مصرف می‌کردند، به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

بهبود هضم غذا

میزان بالای آب کرفس، سطح مایعات بدن را افزایش می‌دهد و به تجزیه مواد غذایی و جذب مواد مغذی کمک می‌کند. همچنین کرفس به حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک کرده و مدفوع را نرم می‌کند. در نتیجه از یبوست پیشگیری می‌شود.

کرفس ترکیبی فوق‌العاده از فیبر‌های محلول و غیر‌محلول در آب است. فیبر غیر‌محلول اندازه مدفوع را افزایش می‌دهد. از آنجا که دفع مدفوع‌های بزرگ‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر است، فیبر غیرمحلول یبوست را از بین می‌برد. از سوی دیگر فیبر محلول، باعث تنظیم دستگاه گوارش می‌شود.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مواد غذایی سرشار از فیبر مانند کرفس، به هضم لیپیدها (مولکول‌های حاوی چربی) در دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

علاوه بر این، طبق یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده، موش‌ها با مصرف عصاره کرفس کمتر دچار زخم معده شدند و لایه‌های داخلی معده بیشتر محافظت شدند.

توجه داشته باشید مصرف بیش از حد کرفس می‌تواند باعث بروز اسهال شود. همچنین، به هنگام ابتلا به اسهال از خوردن کرفس، آب کرفس و سوپ کرفس پرهیز کنید.

کاهش التهاب

حتی یک ساقه کرفس به تنهایی دارای خواص فوق‌العاده مؤثر ضدالتهاب است. این ماده غذایی حاوی نوعی متابولیت گیاهی به نام اپیجنین است که در کاهش التهاب بسیار موثر است.

طبق یک تحقیق، اپیجنین اثرات ضدالتهاب و درمانی برای درمان بیماری‌های التهابی‌ مانند آرتروز دارد.

علاوه‌ بر ‌این، کرفس حاوی ترکیبی است که به تولید کورتیزون، هورمونی که باعث کاهش التهاب‌های دردناک بدن می‌شود، کمک می‌کند.

طبیعت مدر (ادرار‌آور) کرفس به از بین بردن بلورهای اسید ‌اوریکی که در اطراف مفاصل ساخته شده و باعث بروز درد و ناراحتی می‌شوند، کمک می‌کند.

از این رو، مصرف کرفس به بهبود مشکلات التهابی مانند درد عضلانی بیماری‌های التهابی روده و درد مفاصل و همچنین کاهش آکنه کمک می‌کند.

کاهش فشار خون بالا

مصرف پتاسیم به طور منظم از طریق متعادل کردن سطح سدیم، به کاهش فشار خون کمک می‌کند. کرفس منبع خوبی از پتاسیم است.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفتند، افزایش مصرف پتاسیم، باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود و هیچ تأثیر منفی بر غلظت لیپید خون، غلظت کاتکولامین یا عملکرد کلیه در بزرگسالان ندارد.

علاوه بر این، کرفس حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام فتالاید است که عضلات رگ‌های خونی را شل می‌کند. این امر فشار خون را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

کاهش کلسترول بد

فیبر بالای موجود در کرفس به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند. فیبر کرفس خود را به ذرات کلسترول موجود در دستگاه گوارش متصل کرده و مانع جذب کلسترول در جریان خون می‌شود.

علاوه بر این، ترکیب شیمیایی فتالاید موجود در کرفس سطح کلسترول موجود در بدن را کاهش می‌دهد.

مصرف حتی ۱ الی ۲ ساقه کرفس در روز می‌تواند به کاهش کلسترول بد و اثرات احتمالی آن بر روی سلامتی کمک کند.

اثر قلیایی

سطح pH طبیعی خون می‌تواند در اثر استرس، رژیم غذایی اسیدی یا هجوم مواد سمی در بدن بالا رفته و اسیدی شود. در این شرایط بدن با استفاده از مواد معدنی قلیایی، اسید بیش از حد بدن را کاهش می‌دهد.

عدم وجود مواد معدنی قلیایی منجر به تجمع اسید در سلول‌ها و در نتیجه باعث کاهش سطح انرژی، افزایش سطح اسید در بدن، خستگی و بیماری می‌شود.

کرفس یک منبع باور نکردنی از مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم است. مصرف روزانه کرفس می‌تواند به تنظیم سطح طبیعی اسید، آزاد کردن انرژی و احیای سیستم ایمنی بدن کمک کند.

علاوه بر این، افزایش محتوای اسیدی ادرار، می‌تواند باعث بروز سنگ کلیه و سایر عفونت‌های مثانه شود. بنابراین، به همراه مواد غذایی سرشار از اسید مانند گوشت و محصولات لبنی، کرفس بخورید تا سطح اسید بدن به تعادل برسد.

تأمین آب موردنیاز بدن

تأمین آب موردنیاز بدن در حفظ سلامت کلی بدن بسیار مهم است. تک تک سلول‌های موجود در بدن برای داشتن عملکرد درست به آب و اکسیژن احتیاج دارند.

۹۵ درصد کرفس از آب تشکیل شده و به همین دلیل می‌تواند نقشی کلیدی در جلوگیری از بروز کم آبی در بدن و کاهش احتمال ابتلا به اثرات احتمالی آن مانند خستگی، تشنگی، کم شدن ادرار، خشکی پوست، سردرد، یبوست، گرفتگی عضلانی و سرگیجه ایفا کند.

پوست درخشان، موهای سالم، عملکرد درست اندام‌های بدن چندین مورد از اثرات مثبت تأمین آب موردنیاز بدن هستند. علاوه بر این، پتاسیم موجود در کرفس به تنظیم مایعات بدن و تحریک تولید ادرار کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود از شر سموم مضر بدن خلاص شوید.

از کرفس به عنوان یک میان وعده مناسب لذت ببرید، به ویژه در فصل تابستان و برای جلوگیری از بروز کم آبی در بدن.

پیشگیری از فراموشی

طبق تحقیقات اخیر، مصرف منظم کرفس تأثیر مثبتی بر روی پیشگیری از بروز فراموشی دارد. سلول‌های مغز با افزایش سن ملتهب می‌شوند، در نتیجه تحلیل می‌روند و بدین طریق ظرفیت ذهن کاهش می‌یابد.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده، رژیم غذایی سرشار از ترکیب گیاهی لوتئولین، التهاب مرتبط با افزایش سن در مغز و مشکلات مرتبط با فراموشی را کاهش می‌دهد. لوتئولین ماده‌ای است که به طور طبیعی در کرفس وجود دارد.

هر روز کرفس بخورید تا مغز را سالم نگه‌دارید و از بروز بیماری‌‌های جدی مانند آلزایمر پیشگیری کنید.

مقابله با سرطان

اگر دلیل مهم‌تری برای مصرف کرفس نیاز دارید، باید بدانید کرفس خواص ضدسرطان دارد.

طبق تحقیقات سال ۲۰۱۳، فلاونوئیدهای موجود در کرفس، سلول‌های سرطانی لوزالمعده انسان را از بین می‌برند.

همچنین اپیجنین موجود در کرفس نقش مهمی در مقابله با سرطان پستان در زنان دارد.

در نتیجه، مصرف روزانه فقط یک ساقه کرفس ممکن است شما را از ابتلا به سرطان نجات دهد.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید