تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خلاصه قسمت آخر سریال زمانه از زبان حمید گودرزی

image خلاصه قسمت آخر سریال زمانه از زبان حمید گودرزی

حمید گودرزی پس از سریال پنجمین خورشید به کارگردانی علیرضا افخمی که در ماه رمضان سال ۸۸ از شبکه سه سیما روی آنتن رفت، در سریال تلویزیونی دیگری ظاهر نشد؛ گرچه با قلب یخی در شبکه نمایش خانگی حضور داشت.

حمید گودرزی بازیگر نقش بهزاد در سریال زمانه معتقد است ازدواج پنهانی برای دختر و پسر زیان بار است و مخاطبان عقوبت این کار را نه تنها در زندگی ارغوان می بینند بلکه بهزاد نیز مشکلات خاص خود را خواهد داشت.

تغییر محسوسی در بازی شما به ویژه در انتقال حس کار به چشم می خورد. این موضوع را ناشی از چه می دانید. متن سریال، کارگردانی یا رشدی که به مرور زمان در بازیگر شما ایجاد شده است؟

حمید گودرزی، بازیگر: متن که طبیعتا نیست. ولی رشد سنی و عقلی خودم که به تجربه چند ساله من انجامیده و از طرفی کارگردانی حسن فتحی، در این امر بسیار موثر بوده است. اما باز هممی گویم این موضوع قطعا به متن برنمی گردد.

تکفارس آی آر

چرا؟ ماجرای تغییر نویسنده و تعطیلی های کار برای بازنویسی متن برای چه بود؟

حمید گودرزی، بازیگر: ابتدای کار متن ها ایراد داشت و نویسنده عوض شد. دوست نویسنده ای داشتیم که در مشهد به سر می برد و به ما نمی رسید.

این موضوع به راکورد (تداوم در حس و حال بازی) شما صدمه نزد؟

حمید گودرزی، بازیگر: این تغییرات از همان ابتدا به طور کلی در متن لحاظ شد و اینگونه نبود که در میانه کار اعمال شود و راکورد بازیگران را به هم بریزد.

منظورتان این است که کار با فیلمنامه کامل آغاز شد؟

www.takfars.ir

حمید گودرزی، بازیگر: خیر. اما می دانستیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

زمانه جزو معدود آثاری است که به ازدواج موقت آن هم با این رویکرد پرداخته است. انتقاداتی هم به این بخش از سریال شده و آن را بدآموزانه معرفی کرده اند.

حمید گودرزی، بازیگر: واقعا اینطور نیست. ما نمی خواهیم جوانان را به ازدواج پنهانی ترغیب کنیم. نباید برای قضاوت عجله کرد. وقتی قسمت های بعدی را ببینید متوجه می شوید این ازدواج عواقبی دارد که نشان داده می شوند. اگر عاقبت این کار خوب بود به این معنا است که ما جوانان را ترغیب کرده ایم. اما آن دو به بدبختی و آوارگی می افتند. در واقع ما مخالف این موضوع هستیم.

اما به نظر می رسد این عقوبت بیشتر دامنگیر ارغوان می شود. همانطور که موکلش (امید روحانی) به او می گوید برگ برنده دست بهزاد است…

حمید گودرزی، بازیگر: نه اینطور نیست. هر دو طرف عاقبت این کار دیده خواهد شد. طبیعتا هر دو آسیب هایی می بینند و ضررهایی متحمل می شوند که بر هیچکس پوشیده نیست. دختر و پسر هم ندارد. بهزاد و ارغوان در این ماجرا زیان دیده هستند. اینطور نیست که بهزاد در برود و خوشحال و شاد باشد. بلکه خواهیم دید برای هر دو طرف اتفاقاتی رخ خواهد داد.

شما هم در سرنوشت بهزاد نقشی داشتید؟ یا کاملا به متن وفادار بودید؟

حمید گودرزی، بازیگر: نه چندان. بیشتر حسن فتحی در این زمینه دخیل بوده است و هر چه او خواسته ما همان را اجرا کرده ایم. ما نظراتی داشته ایم که فتحی گوش داده و برخی مواقع پذیرفته اما سرنوشت قطعی را فتحی مشخص می کند.

نکته جالب اینکه زمانه به هنرهایی چون موسیقی نیز توجه ویژه دارد.

حمید گودرزی، بازیگر: بله این ها عنایات ویژه حسن فتحی است که به هنرهای تجسمی و موسیقی علاقه نشان می دهد. حتی ما سکانسی درباره مرحوم اکبر رادی داشتیم. درباره مهجور بودن هنرها، اینکه باید به هنرمندان عرصه موسیقی پرداخته شود و… این ها به تنهایی حاصل نگاه فتحی است و ما کاره ای نیستیم. حتی اینکه اگر کسی وارد اعتیاد شود دیگر با هنر هم ارضاء نمی شود نیز موضوعی است که فتحی هوشیارانه به آن پرداخته است.

همزمانی پخش و تصویربرداری این سریال امکان دریافت بازتاب ها و اعمال آنها در سریال را دارد یا صرفا دغدغه آنتن را بیشتر می کند؟

تک فارس

حمید گودرزی، بازیگر: در متنی که آخرین قسمت هایش در حال نگارش است، بیشتر استرس ایجاد می کند اما اگر سریالی با پنج قسمت فیلمنامه آماده تصویربرداری و همزمان پخش شود، امکان اعمال بازتاب ها در متن وجود دارد و می توان به شخصیت هایی که محبوب می شوند پر و بال بیشتری داد، اما زمانه اینطور نیست. امکان دست بردن در فیلمنامه وجود ندارد و همزمانی با پخش کمکی به ما برای در نظر گرفتن فیدبک ها نکرده است.

با این همه فشار و عدم پرداخت حقوق چطور گروه هنوز سرپا مانده است؟

حمید گودرزی، بازیگر: واقعیت این است که وقتی گروهی ۱۰ ماه در حال کار است ۲۰ روز آخر را هم کار می کند دیگر.

گویا سه ماه است کسی حقوق نگرفته است…

حمید گودرزی، بازیگر: بله. حتی برخی از دوستان پنج، شش ماه است دریافتی نداشته اند. به خاطر آقای فتحی و عفیفه و به خاطر مردم مانده ایم. می توانستم شعار بدهم و فقط بگویم به خاطر مردم. اما دو نفری که نام بردم احترامی در این گروه دارند که بچه ها ماندند و کار کردند و تأثیر این اتفاق را نیز مردم می بینند؛ یعنی به خاطر مردم هم هست.

شنیده ام مخاطبان ۸۶ درصد از سریال رضایت داشته اند. این در حالی است که بسیاری از کارگردانان شکست سریال هایشان را به گردن ماهواره می اندازند. گویی در این کار دوباره مخاطبان با تلویزیونی آشتی کرده اند.

حمید گودرزی، بازیگر: این موضوع به جدیت حسن فتحی و سخت گیری ای برمی گردد که او در کارش دارد. سریال های پیش از این او نیز در خور توجه بوده، مخاطب داشته و دیده شده است. این سریال هم از آن آثار مستثنی نیست و در این شرایط هم توانسته مخاطب خود را جذب کند.

فتحی رگ خواب مخاطب ایرانی را می شناسد.

حمید گودرزی، بازیگر: بله. او ذائقه تماشاگر را می شناسد. تعارف نداریم. خیلی ها چنین شناختی ندارند. سریال های زیادی می سازند که نمی گیرند. اما فتحی در سریال سازی موفق است. حتما علتی دارد دیگر. او نبض مخاطب را در دست می گیرد.

علت بیش از حد طولانی شدن روند ساخت چه بود؟

T A K F A R S

حمید گودرزی، بازیگر: ما دو سه ماه به دلیل اصلاحات متن تعطیلی داشتیم. اینطور نبود که فتحی کار را طول بدهد. ما روزهای زیادی را برای اصلاح متن تعطیل بودیم. حساسیت های فتحی هم که به جای خود. او هر متنی را نمی گیرد و هر سکانسی را فیلمبرداری نمی کند. بلکه اول با هنرپیشه ها به جمع بندی می رسد و بعد کار را اجرا می کند.

بسیاری از سکانس های فیلمنامه زمانه نواقصی داشت که باید برطرف می شد و این امر طول کشید. گاه پیش می آمد ما هفت صبح می آمدیم و ۱۱ کار کلید خورد. یا به خاطر متن تعطیل می شدیم. اینطور نبود که بیاییم و تصویربرداری طول بکشد. در واقع این سریال در حالت عادی ۶، ۷ ماه تمام می شد.

چه شد بعد از غیبت دو ساله به تلویزیون برگشتید؟

حمید گودرزی، بازیگر: پیشنهادهای به شدت سطح پایینی به من می شد تا اینکه فتحی به من پیشنهاد داد من هم با کمال میل پذیرفتم و از این به بعد هم می پذیرم.

پس مدیوم برایتان تفاوتی ندارد.

حمید گودرزی، بازیگر: خیر. مهم کارگردان و کار خوب است. من در کارنامه ام ۲۰ فیلم سینمایی و چهار – پنج سریال دارم. در این دو سالی که کار نکردم منتظر بودم انسانی درست و درمان به من پیشنهاد بدهد که خدارا شکر این اتفاق افتاد.

سریال زمانه

جوانی به نام بهزاد (حمید گودرزی) تصمیم دارد با دخترعموی خود بهار (آیدا فقیه زاده) ازدواج کند. پدر بهزاد ۲۰ سال پیش در یک سانحه رانندگی کشته شده و حسام، عموی بهزاد (حسین محجوب) از خانواده او سرپرستی می کرده است. حسام کارخانه دار است و سهیل خرم (بهنام قربانی) که یکی از کارکنان اوست را به دلیل کلاهبرداری از کارخانه اخراج می کند. سهیل، حسام را تهدید می کند که اگر او را به کارخانه برنگرداند، دردسر بزرگی برایش درست می کند. با قبول نکردن حسام، سهیل پیش بهزاد می رود و به همراه یک شاهد، ادعا می کند حسام، بیست سال پیش پدر بهزاد (حبیب) را به قتل رسانده است و همچنین بهزاد صاحب عمه ای است که از وجودش اطلاع ندارد. بهزاد وکیلی به نام ارغوان آذرنیا (پریناز ایزدیار) می گیرد و سعی می کند حقیقت را کشف کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر