تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خطرناک ترین چیزها برای خراب شدن پوست صورت چیست

image خطرناک ترین چیزها برای خراب شدن پوست صورت چیست

نور آفتاب و پوست

امروزه اکثر مردم به دلیل کار و فعالیت های روزمره به طور مکرر در معرض نور شدید آفتاب قرار می گیرند. نتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که اولین عامل پیری زودهنگام پوست، اشعه های ماورای بنفش نور خورشید است.

تاثیر نور خورشید روی پوست

نور خورشید به سه دلیل یعنی دارا بودن اشعه های ماورای بنفش UVA و UVB و اشعه های مادون قرمز برای پوست مضر است. اشعه های UVB باعث تحمیل استرس به سلول های اپیدرم (روی پوست) شده و تغییراتی در DNA ایجاد میکنند. قرار داشتن مکرر در معرض آفتاب شدید مانع از احیای سلول ها و رفع آسیب ها می شود.

تکفارس آی آر

از طرف دیگر UVA نیز باعث اکسیداسیون در سطح پوست شده و لکه هایی روی آن ایجاد میکند. در نهایت اینکه اشعه های مادون قرمز نیز به سطوح عمیق پوست نفوذ کرده و کلاژن را تحت تاثیر قرار می دهد.

چرا اشعه های خورشید خطرناک هستند؟

این سه نوع اشعه باعث آسیب و تخریب کلاژن و دیگر پروتئین های پوست شده و مانع از ساخت مولکول ها در حین احیای پوست می شوند. در نتیجه پوست ما به مرور نازک، چروک و لک دار می شود.

زمانی که این آسیب ها کم و سطحی باشند، مشکل خاصی به وجود نمی آید، اما زمانی که تاثیر اشعه ها به طور مکرر روی پوست تجع پیدا کند، زمینه را برای ابتلا به سرطان پوست مهیا می سازد.

برخی داروها پوست را نسبت به نور خورشید حساس میکنند

www.takfars.ir

مصرف برخی داروها و قرار داشتن در معرض نور خورشید، برای پوست خطرساز است. برخی از این داروها پوست را نسبت به اشعه های خورشید بسیار آسیب پذیرو حساس میکنند. از بین این داروها می توان به «آمیودارون» که برای بیماری های قلبی یا مواردی مانند تشنج تجویز می شود، اشاره کرد.

برخی آنتی بیوتیک ها مانند سایکلین ها که برای مقابله با آکنه (به عنوان مثال تری سایکلین) مصرف می شوند، یا فلوروکینولون ها که برای آکنه یا مقابله با عفونت ادراری یا عفونت دندان تجویز می شوند نیز همین تاثیر را دارند.

مراقبت از پوست

اولین عامل پیری زودهنگام پوست، اشعه های ماورای بنفش نور خورشید است.

سولاریوم : خطر اندر خطر

بر خلاف باورهای رایج، دستگاه های سولاریوم برای آماده شدن پوست برای قرار گرفتن در معرض آفتاب مناسب نیستند. افرادی که در سنین جوانی یا کودکی زیاد در معرض آفتاب بوده اند، ممکن است در سنین بزرگسالی پوست بسیار حساسی داشته باشند. همچنین افرادی که پوست روشن و بوری دارند، نیز معمولا نسبت به آفتاب حساسیت بیشتری دارند.

چرا دستگاه های سولاریوم خطرناک هستند؟

زمانی بود که پوست های سرخ و سفید مد بود و زیباتر ارزیابی می شد، اما امروزه هر چه پوست طلایی تر باشد، جلوه بهتری دارد. کاری با جنبه زیبایی قضیه نداریم، چون کاملا سلیقه ای است، اما استفاده از دستگاه های سولاریوم برای رسیدن به این زیبایی خطرناک است، چون آسیب هایی به مراتب بیشتر از نور خورشید به پوست تحمیل میکند.

همانطور که نمی توان میزان اشعه های تجمع یافته در پوست را (در طول روز یا تعطیلات و غیره) اندازه گیری کرد، نمی توان خطرات استفاده از این دستگاه ها را نیز تخمین زد. هم اکنون در بسیاری از کشورها استفاده از این دستگاه ها غیرقانونی است، چون استفاده از آنها در طولانی مدت باعث پیری زودهنگام پوست و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود.

آلاینده ها، عامل حساسیت و التهاب پوست

تک فارس

آلودگی هوا عامل مهمی برای پیری و آسیب های پوستی است. به عقیده متخصصان ازون و اکسید ازت باعث التهاب و حساسیت پوست می شود. مونواکسید کربن نیز مانعی برای اکسیژن رسانی درست به بافت های پوستی محسوب می شود.

امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که پوست ارگانی است که به طور ویژه ای در معرض استرس اکسیداتیو ناشی از آلاینده ها قرار می گیرد و آسیب می بیند. شاید پناه بردن به دامان طبیعت، زندگی در شهرهایی با آلاینده های کمتر و غیره، راهی برای دور ماندن از این آلاینده ها باشد.

مصرف دخانیات: چین و چروک زودهنگام و با عمق بیشتر

مصرف دخانیات حتی در کوتاه مدت نیز ردپای خود را بر جای میگذارد. دود سیگار باعث کثیف شدن پوست می شود. در واقع منافذ پوست بازتر شده و پوست شفافیت خود را از دست می دهد. به گفته متخصصان، نیکوتین مویرگ های پوست را تخریب کرده و به این ترتیب پوست کمتر تغذیه می شود.

اما مصرف دخانیات در میان مدت و بلند مدت نیز تاثیرات خود را دارد. به این ترتیب که باعث پیری پوست شده و چین و چروک را عمیق تر می سازد. به همین دلیل است که چین و چروک دور چشم و لب های افراد سیگاری عمیق تر است. یادتان باشد که ترکیبات موجود در سیگار باعث از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست می شود.

مصرف دخانیات همچنین باعث بروز اثرات هورمونی یا آندورژنتیک می شود. به این ترتیب که میزان هورمون های مردانه را افزایش داده و باعث بروز آکنه، اضافه وزن و ریزش مو و غیره می شود. در واقع افراد سیگاری پوستی تیره تر دارند که بیشتر در معرض آکنه، جوش های سرسیاه و چین و چروک زودهنگام و عمیق تر قرار دارد.

استرس مانع از التیام پوست

استرس باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می شود که عامل بروز مشکلاتی مانند آکنه و تسریع روند تخریب کلاژن پوست محسوب می شود. حتما برای خودتان نیز پیش آمده است که با استرس های کاری یا استرس های زندگی شخصی و غیره جوش زده باشید.

متاسفانه مقابله با این استرس ها نیز کار چندان ساده ای نیست اما برای سلامتی بیشتر لازم است که به هر نحوی استرس هایتان را مدیریت کنید. یادتان باشد که استرس های مزمن باعث می شود که پوست در طولانی مدت، قدرت التیام و ترمیم خود را تا حد زیادی از دست بدهد.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر