تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خطرات جدی کم خوابیدن برای سلامتی چیست

image خطرات جدی کم خوابیدن برای سلامتی چیست

میزان متوسط خواب ایده آل برای هر فرد بالغ در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت است.

جدی ترین هشدارهای ناشی از کم خوابی و بی خوابی:

کاهش روحیه و افسردگی:

با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شود. در یک نظرسنجی معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابند. بی خوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است. بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت میکنند، یعنی کم خوابی علائم افسردگی را بدتر میکند و افسردگی به خواب رفتن را سخت تر میکند. از طرفی درمان مشکلات خواب مثل کم خوابی به بهبود افسردگی و علائم آن کمک میکند و بالعکس.

تکفارس آی آر

اختلال در توانایی شناختی:

به صراحت می توان گفت کمبود خواب تفکر و توانایی های یادگیری شما را تحت تاثیر قرار می دهد و هشیاری، تمرکز، استدلال و قدرت حل مشکل را مختل میکند. این در حالی است که خواب کافی به شما در ذخیره سازی تجربیات و اطلاعات جدید در هارد دیسک مغز کمک میکند. چرخه خواب نقش مهمی در تقویت حافظه دارد.

پیری زودرس:

در حالی که با افزایش سن و کاهش سطح تستوسترون در مردان، علائم پیری به خصوص در پوست خود را نشان میدهند، کمبود خواب نیز می تواند همین عارضه را داشته باشد و منجر به تیره شدن پوست و چین و چروک های زودرس شود. هنگام محرومیت از خواب، کورتیزول یا همان هورمون استرس، بیشتر آزاد می شود و در حجم های بالاتر می تواند کلاژن پوست را تجزیه کند و انعطاف پذیری و صافی پوست را از بین ببرد.

افزایش وزن:

www.takfars.ir

علم این نکته را تایید کرده که ساعات کم خواب بر وزن شما، سایز دور کمر و سایز شکم تاثیر میگذارد. بدخوابی و بی خوابی مغز شما را به مصرف مواد غذایی بیشتر ترغیب میکند و متابولیسم شما را نیز کاهش می دهد. گرلین، حس گرسنگی را تحریک میکند و لپتین پیام سیری را به مغز می فرستد و اشتها را سرکوب میکند. کاهش زمان خوابیدن باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می شود. کمبود خواب نه تنها اشتها را تحریک میکند، بلکه میل به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین را افزایش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری های مزمن:

اختلالات مربوط به خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهند.

مشکلات سیستم گوارشی:

از هر ۲۵۰ آمریکایی یک نفر به بیماری التهاب روده مبتلا است و اختلالات خواب نیز علائم این بیماری را افزایش می دهد. در صورتی که کم خوابی بصورت مداوم تکرار شود، سندروم التهاب روده شدید تر می شود، بطوریکه ۱۰ تا ۱۵ درصد از آمریکایی به علت بی خوابی با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر