تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خرمالو میوه ای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

image خرمالو میوه ای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص خرمالو می توان به تاثیر مصرف آن در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. خرمالو منبع مناسبی برای تامین نیاز بدن به ویتامین C می باشد. ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است؛ تحقیقات نشان داده است ویتامین C موجود در میوه ها و از جمله خرمالو، یک عامل قوی در جهت تقویت دستگاه ایمنی بدن است و بدن را در برابر سرما خوردگی، آنفولانزا و عفونت ها مقاوم می نماید. در واقع ویتامین C اثر غیر مستقیم در پیشگیری و بهبود این بیماری ها دارد انرژی‌زا. ذکر این نکته نیز لازم است که هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن کمتر می شود.

خواص خرمالو در کاهش فشارخون

خرمالو منبعی سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با فشارخون بالا مقابله می‌کنند. به علاوه میزان سدیم – که در افزایش فشارخون نقش دارد – در خرمالو بسیار کم است، به همین دلیل مصرف خرمالو برای افراد مبتلا به فشارخونی‌ می‌تواند مفید باشد. در ۱۰۰ گرم خرمالو ۱۶۰۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. از این رو توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا فشارخون تان بالاست خرمالو را فراموش نکنید. البته خرمالو میوه ای شیرین است و لازم است به قند موجود در آن توجه داشته باشید.

تکفارس آی آر

خواص خرمالو برای سرماخوردگی

خرمالو دارای مقدار فراوانی ویتامین C بوده و ۲۱ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند، در نتیجه مصرف خرمالو هم در پیشگیری از سرماخوردگی و نیز در درمان آن موثر است. به علاوه خوردن خرمالو برای غشاهای موکوسی، راه‌های تنفسی و جلوگیری از سرطان دهان و ریه مفید است. به موارد گفته شده، این نکته را نیز اضافه کنید که خرمالو ۵۵ درصد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین کرده و در تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر است.

خرمالو و سلامت قلب

پتاسیم از جمله مواد معدنی لازم برای بدن و البته فلز کمیاب می باشد، که خرمالو به میزان زیادی می تواند نیاز روزانه شما به آن را برطرف نماید. پتاسیم در تنظیم فشارخون و آرام کردن عضلات بدن نقش مهمی دارد. در واقع بسیاری از داروها از پتاسیم به عنوان یک ماده برای مقالبه با دردهای عضلانی استفاده میکنند. به این ترتیب خرمالو به عنوان یکی از منابع غذایی پتاسیم در سلامتی قلب و عروق تاثیر بسیاری دارد. اگر در فصل پاییز که خرمالو فراوان است هر روز حدود ۱۰۰ گرم از این میوه را مصرف کنید، سیستم قلب و عروق‌تان مقاوم و سالم می‌شود و خطر بسته شدن رگ‌های خونی بسیار کاهش می یاید.

تاثیر مصرف خرمالو در پیشگری از سرطان

www.takfars.ir

خرمالو دارای مقدار زیادی بتاکاروتن و ویتامین A می باشد و می تواند بدن را از رادیکال های آزاد و سرطان ها در محافظت نماید. به خصوص خوردن خرمالو در پیشگیری از سرطان ریه موثر است، لذا توصیه می شود افرادی که در معرض آلودگی هوا و دود سیگار قرار دارند یا خودشان سیگار می‌کشند، در صورت امکان به صورت منظم خرمالو مصرف کنند.

خواص خرمالو برای چشم و تقویت بینایی

یکی از مهم ترین خواص خرمالو، محافظت از چشم ها و تقویت بینایی می باشد. خرمالو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A، زیزانتین، لوتئین و لیکوپن است که همه آن ها در ارتقا سطح سلامت چشم موثرند. مطالعات بسیاری در این زمینه، اهیمت و نقش لوتئین و زیزانتین را در حفظ و بهبود سلامت چشم به اثبات رسانده است. لوتئین و زیزانتین از شبکیه چشم محافظت نموده و در پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا و آب مروارید – که از مهم ترین علل نابینایی اند – موثر هستند.

خرمالو و دیابت – خرمالو برای بیماران دیابتی

خرمالو میوه‌ ای شیرین و حاوی قند است. برای همین افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف خرمالو زیاده روی کنند. اما این بدان معنا نیست که افراد دیابتی اصلا نباید خرمالو بخورند. اگر بیماری قند دارید می‌توانید روزانه یک عدد خرمالوی متوسط میل کنید. اما بیش از این مقدار می تواند مضر و خطرناک باشد. دیگر افراد میتوانند در روز ۲ یا ۳ عدد خرمالو بخورند، البته زیاده روی در خوردن خرمالو می تواند سبب یبوست و افزایش وزن شود، پس مراقب باشید.

توجه: به علت حساسیت موضوع، بیماران دیابتی بایستی قبل از مصرف میوه جات شیرین مانند خرمالو حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

خواص خرمالو برای پوست

این بخش به خواص خرمالو برای پوست خواهیم پرداخت. رادیکال های آزاد در بدن علاوه بر خطر ابتلا به بیماری های مزمن، سبب پیری زود رس پوست نیز می شود. این رادیکال های آزاد به سلول های پوست آسیب میزنند و موجب تحریک آن ها در روند پیری می شوند. این در حالی است که آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزی ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده، از بدن در برابر آنها مراقبت می نمایند، یکی از این میوه ها خرمالو است. ویتامین C موجود در خرمالو یکی از منابع اصلی جهت مراقبت پوست به شمار می رود. همچنین ویتامین های A و K موجود در خرمالو، چین و چروک ناشی از افزایش سن را کاهش می دهند.

ماسک خرمالو به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست

خرمالو به خاطر داشتن ویتامین A و E باعث نرمی و لطافت پوست شما می‌شود. یک عدد خرمالوی نرم را به حالت پوره در آورید و به آن کمی آرد جو اضافه کنید تا ماسک حالت خمیری به خود بگیرد. با یک یک قلم مو ماسک را روی پوست صورتتان بمالید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این ماسک را ‌روی پوست تان بگذارید، سپس به کمک یک حوله نرم و آب گرم صورت‌تان را بشویید تا مواد به خوبی پاک شوند.

تک فارس

خواص خرمالو برای پوست: ماسک صورت خرمالو برای رفع چین و چروک صورت

خرمالو روند پیری را کند و چین و چروک صور‌ت را از بین می برد. برای تهیه ماسک صورت خرمالو برای رفع چین و چروک پوست، یک عدد خرمالوی له شده را با زرده تخم مرغ و کمی آبلیمو مخلوط کنید. سپس ماسک را با انگشت بر روی پوست صورتتان بمالید و ۱۵ دقیقه منتظر بمالید، سپس صورتتان را با آب ولرم شسته، با یک حوله تمیز خشک کنید. این ماسک علاوه بر تاثیر روی چین و چروک صورت، منافذ باز پوستی را پاک سازی می‌کند.

ماسک خرمالو و روغن زیتون برای لطافت و نرمی پوست

برای افزایش مقاومت پوست تان در برابر سرما، در فصل‌ پاییز و زمستان، می توانید در تابستان به طور مرتب از ماسک خرمالو و روغن زیتون استفاده کنید. استفاده از این ماسک علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز پوست، به افزایش مقاومت پوست شما در برابر سرما کمک می‌کند و مانع از خشک شدن و از بین رفتن سلول‌های پوستی در فصل زمستان می شود. برای تهیه این ماسک کافی است خرمالوی له‌شده را با ۲-۱ قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و سپس ماسک حاصل را که حالت خمیری دارد، بر روی پوست صورت خود بمالید. برای اثر گذاری مناسب بهتر است این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست‌تان نگه دارید و سپس آن را با آب ولرم به خوبی شسته و با یک حوله تمیز، صورتتان را خشک کنید.

خواص خرمالو در دوران بارداری

در قسمت های قبل به بیان خواص خرمالو در برای سلامتی و پوست پرداختیم، در این قسمت می خواهیم شما را با خواص خرمالو در دوران بارداری آشنا سازیم. خانم باردار میتوانند در دوران بارداری خرمالو مصرف کنند. خوردن خرمالو در بارداری به بهبود و تقویت سلامتی شما کمک میکند و مواد مغذی موجود در خرمالو در رشد جنین موثر است. البته توصیه می شود قبل از اضافه نمودن خرمالو به برنامه غذایی تان در دوران بارداری با پزشکتان در این خصوص مشورت نمایید.

خرمالو دارای مقداری زیادی مواد مغذی ضروری برای بدن می باشد، بنابراین با مصرف آن می توانید از خواص خرمالو در دوران بارداری بهره مند شوید. در زیر برخی از این فواید توضیح داده شده است:

افزایش رشد جنین: خرمالو سرشار از دو ماده معدنی کلسیم و فسفر می باشد و مصرف آن در افزایش رشد استخوان های جنین شما موثر است. به علاوه خرمالو باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی می گردد.

درمان کم خونی: وجود آهن در خرمالو سبب می گردد تا خطر بروز کم خونی در دوران بارداری کاهش یابد. خوردن خرمالو در طی این دوران به افزایش هموگلوبین و پیشگیری از آثار سوء ناشی از کم خونی مانند خستگی و سرگیجه کمک میکند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن: یکی دیگر از خواص خرمالو در دوران بارداری، تاثیر قابل توجه مصرف آن در تقویت دستگاه ایمنی بدن می باشد. ویتامین A و کاروتن موجود در خرمالو سبب در بهبود بینایی و تقویت ماهیچه های قلب موثر است. ویتامین C نیز علاوه بر دیگر خواصی که دارد، در عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن نقش دارد.

T A K F A R S

توجه: مصرف بیش از اندازه خرمالو سبب بروز یبوست و در برخی موارد حاد موجب انسداد روده می شود، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر