تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

توضیحات مشکلات و راه های درمان بی قراری پا

image توضیحات مشکلات و راه های درمان بی قراری پا

احساس درد و کشیدگی در ناحیه ساق پا است که بیشتر در زمان استراحت شبانگاهی اتفاق می افتد و با حرکت دادن پا احساس درد و ناراحتی از بین می رود. اغلب اوقات این مشکل باعث می شود ما در طول خواب مجبور شویم مدام پاها را حرکت دهیم تا از درد خلاص شویم و لذا مشکل بی خوابی هم پیدا می کنیم.

شاید شما هم از کسانی باشید که در زمان خواب و استراحت دچار یک احساس ناخوشایند، کشیدگی و حتی درد در ناحیه ساق پا می شوید ولی همین که بلند شده و پایتان را حرکت می دهید، این درد از بین می رود. تعجب نکنید، این مشکل به ظاهر ساده در واقع یک سندرم پزشکی است که به نام " سندرم بی قراری پا " ( Restless leg syndrome) نامیده می شود.

در حقیقت علت اصلی بروز این مشکل ناشناخته است ولی عوامل زیر احتمالا می توانند در بروز آن دخیل باشند:

۱- بارداری ( به خصوص در سه ماهه سوم بارداری)

تکفارس آی آر

۲- چاقی و اضافه وزن

۳- کشیدن سیگار و یا مصرف مشروبات الکلی

۴- کم خونی و کمبود آهن و یا کمبود کلسیم

۵- بیماری های سیستم عصبی و بعضی بیماری های هورمونی مثل دیابت

۶- نارسایی کلیوی

www.takfars.ir

۷- مصرف بعضی داروها مثل رانیتیدین و سایمیتیدین و بعضی داروهای ضد افسردگی

۸- مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین بالا مثل قهوه.

البته باید دقت کرد که این سندرم به دلیل تشابه علائم، با بیماری هایی مثل آرتروز ، پوکی استخوان و اختلالات گردش خون اشتباه گرفته نشود.( یکی از وجوه تشخیص این است که درد ناشی از "سندرم بی قراری پا در خواب" بیشتر در ناحیه ساق پا است و با "حرکت دادن پا" به میزان قابل ملاحظه ای تخفیف پیدا می کند).

درمان های پیشنهادی ما برای رفع این مشکل عبارتند از :

۱- اگر دچار کم خونی هستید، با انجام یک آزمایش خون می توانید به راحتی به وجود آن پی برده و با مصرف داروهای لازم (ترکیبی از آهن، اسید فولیک و B12) مشکل رفع خواهد شد.

۲- اگر مبتلا به چاقی هستید با کم کردن حدود ۱۰ درصد از وزن خود به نتایج درمانی بسیار خوبی خواهید رسید.

۳- انجام حرکت های کششی به خصوص در ناحیه ساق پا یک ساعت قبل از خواب و یا اگر با ورزش یوگا آشنایی دارید، انجام تمرینات یوگا و ریلکسیشن می تواند بسیار مفید باشد.

۴- پیاده روی منظم را حداقل ۳ بار در هفته انجام دهید و کشیدن سیگار را ترک کنید.

۵- قبل از خواب یک حمام آب داغ بگیرید و بعد پاها را با استفاده از یک پماد افزایش دهنده جریان خون موضعی مثل پماد ماساژدپی، رزماری، منتول سالیسیلات، اسانس گیاه لاوندر (اسطوقدوس) یا پمادهای مشابه ماساژ دهید. ۶

– از خوردن نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای پررنگ به خصوص در زمان نزدیک به خواب، پرهیز کنید و به جای آن یک لیوان شیر گرم و عسل یا دم کرده های گیاهی مثل بابونه، نعناع یا سنبل الطیب میل کنید. ۷

تک فارس

– در هنگام بعد از ظهر و شب از مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا ( مثل موز، برگه زردآلو، و سیب زمینی)، منیزیم بالا (مثل مغزفندق، پسته، بادام و گردو) ، کلسیم بالا (مثل شیر و ماست، کلم بروکلی و بادام) و حبوبات و سبزیجات برگ سبز بیشتر استفاده کنید.۸

– استفاده از طب سوزنی نیز می تواند در تخفیف علائم بسیار موثر باشد.در نهایت اگر این درمان ها موثر نبودو مشکل همچنان پابرجاست، باید با مراجعه به پزشک از درمان های دارویی ( مثل شل کننده های عضلانی) استفاده نمود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر