تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

توصیه های کاربردی برای درمان ترس از ارتفاع

در یونان واژه acron به معنای بلندی و phobos به معنای ترس است. Acrophobia از هر ۲۰ نفر روی ۱ نفر تاثیر میذاره. بیشتر افراد این ترس رو در حد خفیفی دارن (مثال از ترن هوایی یا چرخ فلک میترسن و سعی میکنن از رفتن به لبه های ساختمونای بلند دوری کنن.) اما کسانی هم هستن که این ترس رو بیشتر تجربه میکنن، مثلا نمیتونن روی پل رانندگی کنن، وقتی سوار آسانسور میشن احساس سرگیجه کرده و از ورود به ساختمونای بلند امتناع می کنن.

محققان بر این باورند که Acrophobia (ترس از بلندی) یک صفت تکاملیه، و افراد به طور غریزی از ارتفاع و مکان های شیب دار میترسن چون این ترس بهشون کمک میکنه تا از بقای خودشون مطمئن بشن. بیشتر آدما با ترس از ارتفاع متولد میشن، اما افراد کمی هستن که این ترس رو در درجات بالاتر تجربه میکنن.

علائم acrophobia (ترس از بلندی)

علائم جسمی: تنگی نفس، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم، دوران سر، عرق کردن بیش از حد، تنش عضلانی، لرزش، تپش قلب، درد شکم، حالت تهوع و سردرد.

علائم روحی و روانی: وحشت، اضطراب، ترس و حتی فکر کردن به مرگ.

تکفارس آی آر

در موارد شدید Acrophobia ، حتی ایستادن روی صندلی میتونه باعث بروز این علائم بشه.

غلبه بر ترس از ارتفاع

افرادی که acrophobia در اونا شدیده، باید روی توانایی های خودشون به صورت روزانه کار کنن، و براشون درمان های روحی و روانی در نظر گرفته بشه. چندین نوع درمان و دارو برای رفع این ترس وجود داره.

ولی کسانی که ترس از ارتفاع در اونا خفیفه، برخی نکات وجود داره که با رعایتش میتونن به این ترس غلبه کنن.

خودتون رو آماده کنین: اگه میدونین به جایی میرین که باید در ارتفاع باشید، اول از همه سعی کنین خودتون رو آماده کنین، چشمها رو بسته و خودتون رو در اون موقعیت تصور کنین، و بدونین که هیچ چیزی امنیت شما رو تهدید نمیکنه و فقط کافیه برای اطمینان احتیاط کرده و کنار نرده و … بایستید. وقتی در موقعیت هستین ، در اون لحظه عاقلانه فکر کردن میتونه سخت باشه، پس با انجام این کارها قبل از رفتن به اون مکان میتونه شروع خوبی باشه.

www.takfars.ir

آروم پیش برین: قبل از این، روانشناسان از تکنیکی به نام flooding برای رفع انواع ترس استفاده میکردن. مثلا اگه کسی از آب میترسید، اونو به داخل یه استخر عمیق مینداختن تا یا غرق شدن رو انتخاب کنه یا اینکه با ترسش روبرو بشه. در طول زمان مشخص شد که این روش نه تنها باعث ضربه شدید به شخص میشه بلکه به طور قابل توجهی ترس رو بیشتر و بدتر میکنه. روانشناسان در حال حاضر توصیه میکنن این افراد به آرومی با ترسشون روبرو بشن، و هر طوری که راحت تر هستن انجامش بدن. مثلا هر روز به بالکن برین و با رعایت کامل احتیاط و دقت کمی بیشتر به لبه ی حفاظ دار آن نزدیک بشین.

نفس بکشین: افراد وقتی با موقعیتی اضطراب آور روبرو میشن اغلب یادشون میره که نفس بکشن، و همین امر علائم ترس رو بدتر میکنه. چه در حال جمع کردن شجاعتتون برای پرش با طناب باشین یا بخواین از یه آسانسور استفاده کنین، روی نفس عمیق تمرکز کرده و دم و بازدم انجام بدین. نفس کشیدن شما رو آروم کرده و ذهن رو از ترس خالی میکنه.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر