تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

توصیه های مهم و مفید برای تازه گواهینامه گرفته ها

احتمالاً هیجان دارید و کمی احساس اضطراب یا ترس می‌کنید. نگران نباشید، این احساسات کاملاً طبیعی هستند.

در زیر به چند نکته اشاره می‌کنیم که کمکتان می‌کند از پس این احساسات برآمده و رانندگی کاملاً ایمن داشته باشید.

محدودیت‌هایتان را بدانید

وقتی بچه بودید و برای اولین بار دوچرخه‌سواری را یاد گرفتید، احتمالاً از پایه شروع کردید. محدودیت‌هایتان را می‌دانستید، هر دو دستتان را روی فرمان دوچرخه و باسنتان را سفت روی صندلی قرار می‌دادید و از محل هم بیرون نمی‌رفتید. بعد از مدتی، کمی تجربه کسب کردید و در دوچرخه‌سواری ماهرتر شدید. کم‌کم محدوده دوچرخه‌سواری‌تان را طولانی‌تر کردید.

رانندگی با ماشین هم همینطور است. شما بعنوان یک راننده تازه‌کار باید حواستان باشد که دقت کنید و از همه عادت‌های رانندگی‌تان آگاه باشید. ممکن است ببینید که یکی از دوستانتان که سنش از شما بیشتر است یا یکی از اقوام کارهای خطرناک انجام دهند – مثل بالاتر بردن سرعتشان به جای پایین‌تر آوردن آن پشت چراغ زرد. اما وقتی راننده‌ای که تجربه زیادی نداشته باشد اینکارها را بکند، این رفتارها خطرناک‌تر هم می‌شود.

تکفارس آی آر

قبل از اینکه یک مسیر طولانی را رانندگی کنید، دقت کنید که مسیر خانه تا سر کار یا خانه تا دانشگاه را خوب راه افتاده‌اید. قبل از اینکه شروع به رانندگی در هوای تاریک کنید، که نبودن نور رانندگی را سخت‌تر می‌کند، حتماً باید در رانندگی روز مهارت بیشتری کسب کرده باشید. قبل از اینکه دوستانتان را هم در ماشینتان سوار کنید، رانندگی با یک بزرگتر را تمرین کنید که عادت کنید بودن کسی در ماشین حواستان را پرت نکند.

نکاتی برای رانندگی ایمن

در زیر به نکاتی اشاره می‌کنیم که کمکتان می‌کند عادت‌های رانندگی ایمن را در خودتان پرورش دهید:

– همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید. این شامل بستن کمربند ایمنی، ایست کامل پشت چراغ قرمز و همه تابلوهای ایست، رعایت محدودیت‌های سرعت و از این قبیل می‌شود.

– از پرت شدن حواستان حین رانندگی جلوگیری کنید. وقتی تازه شروع به رانندگی می‌کنید، سعی کنید با دوستانتان که کنارتان نشسته‌اند حرف نزنید. اینکار می‌تواند حواستان را از رانندگی پرت کند. یادتان باشد، عابران پیاده هم می‌توانند موجب پرت شدن حواستان شوند، حتی برای راننده‌های باتجربه. وقتی تجربه‌تان بالاتر رفت رانندگی کردن کنار دوستانتان راحت‌تر و کم‌استرس‌تر خواهد شد. چیزهای دیگری که می‌تواند باعث پرت شدن حواس راننده شود استفاده از تلفن همراه، خوردن، آرایش کردن و گوش دادن به موزیک بلند است.

www.takfars.ir

– هوشیار باشید. هوشیار بودن فقط به معنی توجه کردن نیست. یعنی همه عواملی که واکنش دادن شما را کندتر می‌کند را از بین ببرید. الکل یکی از این عوامل است که ثابت شده قدرت تصمیمگیری و توانایی رانندگی را کاهش می‌دهد. رانندگی در زمان‌های خواب‌آلودگی هم همین وضعیت را دارد.

راننده‌های مسئولیت‌پذیر حتی می‌توانند پولشان را هم پس‌انداز کنند. آنها کمتر دچار تصادف و خراب شدن ماشینشان می‌شوند و بیمه‌های اتومبیل هم هر سال به راننده‌هایی که از بیمه‌شان استفاده نکرده باشند، تخفیف می‌دهند.

محدودیت‌های بقیه را بدانید

خودتان تنها کسی نیستید که باید در جاده در مقابل او مسئول باشید .راننده‌های خشن،  عصبانی، بی‌دقت و بی‌تجربه هم هستند. بودن آنها در خیابان یعنی همینکه اطمینان داشته باشید خودتان همه قوانین را رعایت می‌کنید کافی نیست. باید مراقب رفتارهای بقیه راننده‌ها هم باشید.

خیلی مهم است که مراقب اطرافتان باشید. بعنوان مثال، وقتی چراغی سبز می‌شود، قبل از اینکه راه بیفتید، دقت کنید که تقاطع خالی باشد. ممکن است کسی چراغ‌قرمز را رد کرده باشد و این باعث شود با او تصادف کنید.

راه‌های دیگری که کمکتان می‌کند بیشتر مراقب اطرافتان باشید:

– فاصله ایمنی با ماشین‌های دیگر را حفظ کنید. اگر زیادی به ماشین جلویی خودتان را نزدیک کنید، اگر کنترل ماشین را از دست بدهید یا مجبور شوید ناگهان ترمز کنید، نخواهید توانست به موقع واکنش نشان دهید. اگر کسی از پشت خیلی ماشینش را به ماشین شما چسباند، نترسید، فقط کافی است کنار رفته و بگذارید آن ماشین رد شود. اگر ماشینی حرکات نمایشی و خطرناک انجام می‌داد، شما هم با رفتار مشابه به او واکنش ندهید و فقط سعی کنید خودتان را از آن ماشین دور کنید.

– آینده‌نگری کنید. رانندگی فقط واکنش دادن نیست. قسمت عمده‌ای از آن تشخیص و پیش‌بینی خطرات احتمالی است. اگر سه ماشین جلوتر از شما ترمز می‌کند، باید بفهمید که شما هم احتمالاً مجبور خواهید شد ترمز کنید پس سرعتتان را پایین بیاورید. نباید منتظر بمانید که فقط ماشین جلویی شما ترمز کند چون ممکن است چراغ‌تمزهایش سوخته باشد!

– به آینه‌ها دقت کنید. دقت کنید که آینه‌ها درست تنظیم شده باشند تا بهترین دید ممکن را به شما بدهند. هر ۵ تا ۷ ثانیه یکبار به آینه‌هایتان نگاه کنید تا اطرافتان را بررسی کنید.

– آموزش رانندگی فقط تا زمان گرفتن گواهینامه نیست. بد نیست هر چند سال یکبار برای آموزش رانندگی مراجعه کنید تا اطلاعاتتان را به‌روز نگه دارید. این کار نه تنها مهارت‌های رانندگی‌تان را تقویت می‌کند بلکه به والدینتان هم نشان می‌دهد که می‌خواهید راننده‌ای مطمئن و خوب باشید.

تک فارس

ماشینتان را بشناسید

مراقبت از ماشینتان باعث می‌شود همیشه در وضعیت سالم بماند و خوب کار کند. خیلی از تصادفات بخاطر این اتفاق می‌افتد که راننده فراموش می‌کنند اتومبیل‌هایشان را سر موقع تعمیر کنند. برای اینکه در یکی از این موقعیت‌ها گرفتار نشوید، سعی کنید با قسمت‌های زیر از ماشینتان آشنا شوید:

– بنزین زدن

– به خاطر داشتن زمان‌های بازدید فنی ماشین

– چک کردن و تعویض روغن

– چک کردن مایع خنک‌کننده و روغن ترمز

– چک کردن فشار لاستیک‌ها و باد زدن درصورت کم بودن باد آنها

– پر کردن مایع شستشوی شیشه جلو

– بدانید جک، آچارها و لاستیک زاپاس ماشین کجاست

شناختن ماشینتان یعنی از آندسته آدم‌هایی نباشید که بخاطر تمام کردن بنزین گوشه خیابان می‌مانند فقط به این دلیل که مسافت طولانی‌ای را با باک خالی راه رفته‌اند یا بخاطر اینکه یادشان رفته باد چرخ‌ها را چک کنند، بخاطر خالی کردن باد یکی از چرخ‌ها در خیابان گرفتار می‌شوند.

T A K F A R S

گاهی‌اوقات تصادفات و خرابی‌های ماشین قابل پیشگیری نیستند، حالا هرچقدر هم که راننده‌ای مسئول باشید. حتماً باید یکسری وسایل اورژانسی در ماشین با خود داشته باشید تا در چنین موقعیت‌هایی استفاده کنید:

– لیستی از شماره‌تلفن‌هایی که با آنها تماس بگیرید

– کارت بیمه و کارت ماشین

– ابزارهایی مثل آچار، پیچ‌گوشتی، انبردست و …

– جعبه کمک‌های اولیه

– دوربین برای عکس گرفتن از ماشین بعد از تصادف

– بطری آب و غذای فاسدنشدنی

– چراغ‌قوه با باتری اضافه

– سیم برای باتری‌به‌باتری کردن

– پتو

تک فارس www.takfars.ir

تمرین همیشه عملکردتان را بهتر می‌کند. پس با ماشینتان بیرون بروید و رانندگی کنید و البته قبل از هر چیز اصول ایمنی را به خاطر داشته باشید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر