تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

توصیه های لازم قبل از خرید دوربین دیجیتال عکاسی

DSLR در مقابل بدون آینه

دوربین هایی که دارای تک لنز دیجیتالی انعکاسی (DSLR) هستند، در دهه های گذشته دوربینهای خوبی شناخته می شدند. طراحی آنها شبیه همان دوربین های فیلم برداری قدیمی است که از یک آینه در داخل دوربین استفاده می کردند تا نور را به سمت نمایاب هدایت کنند. اما عملکرد آن واقعا ناکارآمد بود.

در چند سال اخیر، دوربین های دارای لنز های قابل تعویض و بدون آینه (که معمولا دوربین بدون آینه نامیده می شوند)، بسیار بهتر شده اند و از محبوبیت زیادی برخوردارند. اکثر حسگر ها و اجزای تشکیل دهنده این دوربین ها شبیه DSLRهاست، اما نمایاب آنها از نوع الکترونیکی است. همین امر باعث شده آنها بسیار کوچکتر و سبک تر باشند.

اما یک دسته سومی هم وجود دارد: دوربین های ببین و بگیر (Point and Shoot). این دوربین ها پیش از ظهور گوشی های هوشمند بسیار محبوب بودند. اگر به چیزی نیاز دارید که بهتر از دوربین گوشی تان بوده و تا حد ممکن جمع و جور باشد، دوربین های ببین و بگیر انتخاب مناسبی خواهند بود. اما تقریبا به طور قطعی می توانیم بگوییم بهتر است پولتان را صرف خرید یک دوربین DSLR یا بدون آینه کنید. به همین دلیل در راهنمایی هایی که در ادامه این پست ارائه می کنیم، تمرکز خود را روی دوربین های DSLR و بدون آینه قرار می دهیم.

فعلا انتخاب یک مورد از میان دوربین های DSLR یا بدون آینه ، بزرگترین تصمیمی است که باید در هنگام خرید دوربین جدید خود بگیرید. هر چند که DSLRها، به هیچ وجه قدیمی و منسوخ شده تلقی نمی شوند و هنوز ویژگی های فوق العاده ای دارند اما تولید کنندگان بیشتر تلاش میکنند دوربین های بدون آینه بهتری بسازند.

تکفارس آی آر

در هنگام انتخاب میان دوربین های DSLR و بدون آینه، چند نکته را به یاد داشته باشید:

شما به چه ویژگی هایی نیاز دارید؟ DSLRها سرعت بیشتری در عکاسی سریع دارند، طول عمر باتری آنها بیشتر است، گزینه های لنز آن بیشتر بوده و عموما در عکاسی از هر چیزی که مستقیما جلوی دید نیست، کمی بهتر عمل میکنند. اگر به ویژگی هایی که DSLRها دارند نیاز دارید، پس واضح است که این دوربین ها انتخاب بهتری هستند. در غیر این صورت، اگر میخواهید فقط یک دوربین کوچک تر داشته باشید که به راحتی آن را همه جا با خود ببرید، به سراغ بدون آینه ها بروید.

در حال حاضر چه لنزهایی دارید؟ وقتی یک دوربین می خرید، فقط در حال خرید یک شیء نیستید، بلکه یک سیستم خریداری میکنید. لنز های خوب میتوانند چندین دهه عمر کنند و در نتیجه انتخابی که الان انجام می دهید، به اندازه ده سال بر عکاسی شما تاثیر میگذارد. من با DSLRهای کانن عکس می گیرم، در نتیجه بدون آنکه بخواهم همه لنزهایم را بفروشم، هر دوربین جدیدی که بخرم می تواند به یک DSLR کانن تبدیل شود. کاربران Nikon هم همین طور. به یاد داشته باشید که حتی دوربین های بدون آینه هم لنز هایی دارند که تقریبا با لنزهای DSLR یکسانند.

در واقع میخواهید چه کاری انجام دهید؟ اندازه دوربین ها می تواند انتخاب را برای شما آسان تر کند. اگر داشتن یک DSLR بزرگ باعث می شود دوربین را کمتر همراه خود ببرید، پس نمونه های بدون آینه برای شما انتخاب بهتری هستند. یادتان باشد که بهترین دوربین، دوربینی است که همیشه بتوانید همراه خود ببرید.

کدام را ترجیح می دهید؟ من با بعضی از دوربین های بدون آینه کار کرده ام و اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم، باید بگویم از نمایاب های الکترونیکی متنفرم. این یکی از بزرگترین دلایلی بود که باعث شد کار عکاسی را کنار بگذارم. یکی دو روز هر دو سیستم را امتحان کنید و ببینید به کار کردن با کدام یک بیشتر علاقه دارید.

www.takfars.ir

هر گاه بتوانید به این سوالات پاسخ دهید، می توانید با اطمینان به بازار بروید و یک دوربین DSLR یا بدون آینه خریداری کنید.

از چه تولید کنندگانی خرید کنیم؟

اگر میخواهید یک DSLR بخرید، دو تولید کننده بزرگ آن کانن و نیکن هستند. سونی، Olympus و Pentax نیز DSLRهای بسیار خوبی تولید کرده اند، اما به اندازه دو مورد اول محبوب نیستند. چون با دوربین های این شرکت ها نمی توانید لنز های شخص ثالث و لوازم جانبی را به راحتی به دوربین خود اضافه کنید.

از طرف دیگر، اگر میخواهید یک دوربین بدون آینه داشته باشید، سونی، فوجی فیلم و Olympus بهترین های این عرصه هستند. کانن و نیکون با سرعت خیلی کمی در حال فاصله گرفتن از بازار DSLR ها هستند. البته EOS M5 شرکت کانن همین امسال به بازار عرضه شد و نظر خیلی ها را به خودش جلب کرد.

تفاوت های میان تولید کنندگان دوربین ها، بسیار کم است. هیچ تولید کننده ای را نمی توان به روشنی بهتر از سایرین دانست و بقیه را پشت سر وی قرار داد. اگر در عکاسی به اندازه ای خوب هستید که تفاوت در کیفیت تصویر دوربین های کانن و نیکون بر عکس های شما تاثیر نمیگذارد، پس اصلا نیازی نبود این مقاله را بخوانید.

بار دیگرمی گوییم که اگر قصد سرمایه گذاری روی یک سیستم خاص را دارید، پس به تولید کننده اش مراجعه کنید. اگر نه، تولید کنندگان مختلف به اندازه ای تفاوت ندارند که در محدود کردن دامنه انتخاب شما تاثیری داشته باشد.

حسگر برشی (Crop) یا قاب کامل (Full-Frame)

قلب هر دوربین دیجیتالی، حسگر آن است. در واقع این حسگر است که عکس می گیرد. به طور کلی، هر چه حسگر بزرگتر باشد، عکس های بهتری به دست می آید، اما صد البته قیمت دوربین هم بیشتر خواهد بود. در دوربین های نوع DSLR دو اندازه اصلی برای حسگر در نظر گرفته می شود: ۳۵ میلی متری (که معمولا قاب کامل نامیده می شود) و APS-C ( که حسگر برشی نام دارد). دوربین های بدون آینه با حسگرهای قاب کامل، APS-C و Four-Third همراه هستند. این مورد سوم، از دو مورد اولی کوچکتر است.

اگر قصد دارید اولین دوربین خود را خریداری کنید، توصیه می کنم دوربین های دارای حسگر APS-C را بخرید. دوربین های قاب کامل دست دوم ، کمتر از ۱۵۰۰ دلار قیمت ندارند، اما می توانید با نصف این قیمت یک دوربین DSLR یا بدون آینه با حسگر APS-C مناسب خریداری کنید.

برای اکثر مردم، مزایای دوربین های قاب کامل به اندازه ای نیست که ارزش پرداخت این هزینه بالا را داشته باشد. جز در مواردی که عکاسی بخشی از شغل شماست، یا درآمد قابل توجهی از این راه به دست می آورید، یا به کیفیت تصویر فوق العاده بالا برای عکاسی در نور کم نیاز دارید، بهتر است پول خود را برای خرید لنزهای مختلف نگه دارید.

تک فارس

مگاپیکسل ها مهم نیستند

اصلا مهم نیست دوربین شما چند مگاپیکسل دارد. من واقعا نمی دانم رزولوشن حسگر دوربین ۵D MKIII کاننم چند است؛ شاید ۲۰ باشد. آنچه اهمیت دارد این است که این رزولوشن برای من کافی است.

وقتی رزولوشن حسگر شما از ۱۰ یا ۱۲ مگاپیکسل فراتر رود، می توانید عکس های باکیفیت عالی برای جلد مجلات یا بیلبورد های تبلیغاتی تهیه کنید. هر دوربینی که در چند سال اخیر تولید شده، دارای رزولوشنی بیش از مقدار مورد نیاز برای مصرف عموم مردم است.

به خرید دوربین های دست دوم هم فکر کنید

دوربین های دیجیتال با سرعت بسیار کمی از رده خارج می شوند. بسیاری از عکاسان حرفه ای هستند که با دوربین هایی با عمر شش سال کار کرده و کارهای خیره کننده ای تولید میکنند. دوربین های جدیدتر، الزاما عکس های بهتری نمی گیرند. آنها فقط در شرایط سخت تر بهتر کار میکنند و نرخ ثبت عکس های متوالی در آنها بیشتر است و فوکوس دقیق تری دارند. این دوربین ها میتوانند از فیلم ها هم عکس بگیرند، به وای فای متصل شوند و چند قابلیت دیگر دارند.

یعنی تا زمانی که به این ویژگی های اضافه نیازی ندارید، می توانید دوربین های دست دوم خوبی تهیه کنید. اگر بودجه شما محدود است و میخواهید دوربین قاب کامل تهیه کنید، یا اینکه فقط میخواهید مقداری پول ذخیره کنید، خرید دوربین های دست دوم گزینه خوبی است.

خود من هنوز گاهی از دوربین کانن ۶۵۰D که پنج سال پیش خریدم استفاده می کنم (این دوربین با نام Rebel T4i به بازار ایالات متحده عرضه شد) و واقعا دوربین خوبی است.

کانن خط تولید این دوربین را از آن زمان تاکنون دو بار ارتقا داده و مدل فعلی آن، ۷۵۰D یا Rebel T6i ، زیاد هم تغییر نکرده است. حسگر آن از ۱۸ مگاپیکسل به ۲۴ مگاپیکسل رسیده و نقاط فوکوس خودکار بیشتری دارد، اما تصاویری که تولید میکند واقعا شبیه قبلی هاست. می توانید با ۴۰۰ دلار یک دوربین دست دوم ۶۵۰D بخرید؛ هنوز هیچ DSLR جدیدی ندیده ام که با این قیمت تا این اندازه خوب کار کند.

پس پیش از آنکه دوربین بخرید، به این فکر کنید که آیا واقعا به یک دوربین نو نیاز دارید؟ قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار و اتصال به وای فای واقعا جذاب هستند، اما اضافه اند و ضروری نیستند. برخی از عکاسان به آنها نیاز دارند ، اما خیلی ها هم نیاز ندارند. آیا به گارانتی نیاز دارید؟ یا می توانید ریسک کنید و یک دوربین دست دوم بخرید؟ اگر پول کافی دارید، واضح است که خرید یک دوربین نو بهتر می باشد، اما اگر دست دوم بخرید، با همین پول می توانید دوربین بهتری خریداری کنید.

چند توصیه

T A K F A R S

حتی زمانی که موارد فوق را می دانید، شاید باز هم در انتخاب مشکل پیدا کنید. اگر میخواهید بدانید از کجا باید شروع کرد، چند توصیه خوب در این مورد داریم:

اگر یک DSLR جدید میخواهید، مدل T6i کانن یا D3400 نیکون خرید بسیار خوبی خواهد بود. البته من کانن را ترجیح می دهم، اما دوستانم در Wirecutter نیکون را توصیه میکنند.

در مورد دوربین های بدون آینه، a5100 سونی ( بهترین توصیه Wirecutter برای مبتدی ها) یا OM-D E-M10 II Olympus ( بهترین انتخاب Wirecutter برای دوربین های بدون آینه سطح متوسط و دوربین توصیه شده DPReview ) را توصیه می کنم. من با هر دو اینها کار کرده ام و Olympus را ترجیح می دهم. اختلاف قیمت آنها ۱۰۰ دلار است. اگر این اختلاف قیمت برایتان مهم نیست، نمونه ای که من ترجیح دادم ارزش این قیمت را دارد.

اگر در میان قدیمی تر ها به دنبال یک دوربین خوب هستید، قیمت های آنها بالاست، اما به همان اندازه هم کیفیت بهتری دارند. ۵D Mark IV کانن، D810 نیکون و A7 سونی، هر سه توسط حرفه ای های سراسر جهان استفاده می شوند. پس اگر به اندازه کافی پول دارید و میخواهید دوربین بسیار باکیفیتی داشته باشید، هر سه اینها انتخاب خوبی هستند.

و فراموش نکنید که: اگر میخواهید دوربین دست دوم بخرید، دیگر به دنبال مدل توصیه شده نباشید، فقط کافی است در میان مدل های قبلی همین مواردی که نام بردیم جستجو کنید.

وقتی میخواهید یک دوربین بخرید، به چیزهای زیادی باید فکر کنید و من به مهمترین های آنها در این مقاله اشاره کرده ام. خبر خوب اینکه خیلی کم پیش می آید در خرید دوربین اشتباه کنید. دوربین های مدرن همگی خوب هستند. اگر در عکاسی حرفه ای شوید، تفاوتی که عکس های شما با دیگری خواهد داشت، بسیار بیشتر از تفاوت بین دو DSLR است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر