تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

توصیه هایی برای داشتن رفتار مناسب آقایان و خانم ها در محیط کار

image توصیه هایی برای داشتن رفتار مناسب آقایان و خانم ها در محیط کار

کاری را انتخاب کنید که دوست داشته باشید. کاری که توان انجام آن را دارید و اگر ندارید به راحتی می‌توانید آن را یاد بگیرید. سعی کنید در محیط کار، کاری را که بلد نیستید از کسی یاد بگیرید که بهتر از همه بلد است. اگر خود شما هم کاری را بهتر از دیگران بلدید آن را به کسانی که بلد نیستند و باید بلد باشند یاد بدهید. اگر دارید کاری را از کسی یاد می‌گیرید نسبت به او قدرشناس باشید. با جدیت کار را یاد بگیرید و هرگز یادگیری را به حساب خودتان تمام نکنید و همیشه در جلو یا پشت سر، از زحمت او یاد کنید.وقت او را بیهوده نگیرید و سوالات اضافه نپرسید. برای آموزش‌دهنده خود شاگرد خوبی باشید.

اگر در مقام یاد دهنده هستید، منت نگذارید، خدای ناکرده تحقیر یا سرزنش نکنید و در انتقال درست مطالب سعی خودتان را بکنید. صرف اینکه یک خانم هستید دلیل نمی‌شود با ضعیف نمایی از دیگران متوقع باشید و اگر آقا هستید دلیلی ندارد خود را باهوش‌تر بدانید و با غرور یا تفاخر برخورد کنید.

همه می‌دانند محیط کار مهمانی نیست. جای شوخی و خنده زیاده از حد نیست! جای درد دل نیست. جایی برای کنجکاوی در زندگی دیگران نیست. جایی برای ابراز خشم و ناراحتی نیست. جای فرو ریختن عقده‌ها و نگرانی‌ها بر سر دیگران نیست. اما کمتر کسی هست که این نکات را در محیط کار مراعات کند. به نظر من حتی خوردن هم در محیط کار باید متناسب با شرایط کار باشد. جدیت و انعطاف‌پذیری در محیط کار از مهمترین شاخص‌های رفتاری است. با جدیت می‌توان اهداف کاری شرکت یا اداره و نیز اهداف کاری شخصی را تحقق بخشید و با انعطاف‌پذیری می‌توان مشکلات را حل کرد و موانع را از سر راه برداشت.

اگر دخترها یا پسرهایی باشند که بخواهند برای جلب توجه در محیط‌های مختلف، وقار و متانت خود را کنار بگذارند، به نظر من اقلا این کار را هرگز در محیط کارشان انجام ندهند و اعتبار و احترام خود را حفظ کنند. هر محیطی اقتضای خود را دارد. در محیط کار، جلب توجه از راه درخشش کاری و حرفه‌ای است نه از راه‌های دیگر. اگر بتوانیم محیط‌های کار را به محیط‌های شکوفا کردن استعدادها و رسیدن به اهداف تبدیل کنیم، پیشرفت در زمینه‌های مختلف حرفه‌ای حاصل می‌شود.

تکفارس آی آر

گرچه همه کارمندان و هر کسی که در محیط کاری فعالیت دارد این نکته را به خوبی می‌داند، اما در عمل اکثر ما حق دیگران را در محیط کار پایمال می‌کنیم. این موضوع شامل بدگویی‌های کاری از دیگران، غیبت و کوچک نشان دادن کار همکاران از یک طرف و عدم رعایت اصول اولیه حضور در محیط‌های کار (مانند رعایت بهداشت و تمیزی بدن و لباس و دهان، رعایت نظم و تمیزی میز و اتاق کار ) و موارد مشابه این‌هاست. سال‌ها کار کردن در محیط‌های کاری مختلف این تجربه را برایم ایجاد کرده که هر کاری که با همکاران خود کنیم، همکاران دیگر در درازمدت با خود ما انجام خواهند داد. اگر حق دیگران را رعایت کنیم حقوق‌مان مراعات می‌شود و اگر نه، خود، به تدریج، دستخوش حق‌کشی خواهیم شد.

چند توصیه اختصاصی برای خانم ها در محیط کار :

کار را درست و کامل انجام بدهید و بهترین نتایج را به دست آورید و نشان دهید که کارایی شما کمتر از غیر همجنسان شما نیست. به دیگران وابسته نشوید و در انجام کار، حداکثر استقلال را داشته باشید و مهارت‌های خود را هر روز افزایش دهید. مشکلات زندگی را در محیط کار وارد نکنید. وقتتان در محیط کار را به درد دل و حرف‌های بیهوده و اضافه نگذرانید. در محیط کار ادای مردها را در نیاورید، زنی جدی باشید که در عین حال خوش خلق و قابل اعتماد است. بگذارید کارتان بدرخشد نه ظاهر و لباس و چهره‌تان. برای درخشش ظاهری جاهای دیگر مناسب‌تر از محیط کارند. در محیط کار، حداقل صحبت کردن با تلفن و موبایل را داشته باشید. اطلاعات شخصی یا خانوادگی خود را در کامپیوتر‌ها یا فولدر‌های عمومی قرار ندهید و وسایل شخصی را در معرض دید نگذارید. از کارهایی مانند غر زدن، شکوه و شکایت بی‌حاصل، پرگویی و یاوه‌گویی در محیط کار بشدت پرهیز کنید.

سهل‌الوصول نباشید، نگذارید مورد سوء استفاده قرار بگیرید و دیگران صرفا به خاطر مونث بودن، شما را برای وقت گذرانی یا استراحت کردن در محیط کار انتخاب کنند. اگر همکار مردی از شما خوشش بیاید مستقیما این موضوع را بیان خواهد کرد، بنابراین با هر حرکت یا نگاه یا توجه ظاهری دچار توهم نشوید. از عطرهای پراسانس و تند استفاده نکنید که اصلا مناسب محیط نیست. کتب و مقالات زیادی در‌باره شناسایی مردان وجود دارد. نیاز نیست همه چیز را در محیط کار با آقایان تجربه کنید و جاه‌طلبی یا حسادت‌های کاری و حرفه‌ای آنان را بعد از ضربه خوردن بشناسید.

چند توصیه اختصاصی برای آقایان در محیط کار :

www.takfars.ir

جدی و مودب باشید. از پرخاش در محیط کار پرهیز کنید و سعی کنید مهارت‌های شغلی‌تان را افزایش دهید و رقابت سالم داشته باشید. از دیگران و خصوصا از خانم‌ها در محیط کار، سوء استفاده کاری نکنید و کارهای دیگران را به نام خود تمام نکنید. ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند!

اگر در محیط کار دختری را برای ازدواج پسندیدید، شناخت، آشنایی و خواستگاری را به بیرون از محیط کار موکول کنید. محیط کار مناسب این نوع شناخت‌ها نیست. رفتار مناسب با همکاران و زیر دستان داشته باشید و از رفتارهای عمودی و از بالا به پایین که تا حدی تحقیر کننده و مسخره آمیزند پرهیز کنید. از شوخی و خنده بیش از حد، پرهیز کنید. فاصله فیزیکی مناسب با همکاران را حفظ کنید. از خندیدن و صحبت کردن با صدای بلند در محیط کار جدا خودداری کنید.

همکاران را با نام خانوادگی و با احترام صدا بزنید یا لااقل ادبیات خاص محیط کارخودتان را مراعات کنید. بشدت از دروغ گفتن در محیط کار پرهیز کنید. اگر نمی‌خواهید راست بگویید، سکوت کنید. ارتباط با همکاران را سنجیده انجام دهید. تناسب‌ها را در نظر بگیرید و جو زده نشوید. تمیز، مرتب بودن و تناسب ظاهر با محیط کار را همیشه در نظر بگیرید. روابط شخصی و کاری را با هم در نیامیزید.

توجه داشته باشید که محیط کاری بد و پر تنش، بهداشت روانی همه ما را دچار مشکل می‌کند و محیط کاری خوب و بی‌تنش، قبل از هر کس دیگر برای خود ما محیطی مناسب خواهد بود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر