تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تمرین هایی جالب برای تقویت حافظه به سادگی

۱- به چیزی که یاد می گیرید، علاقه مند باشید:

همه ما چیزهایی را که به آن ها علاقه مند هستیم، بهتر به ذهن می سپاریم؛ مثلا کمتر کسی هست که اسم آدم هایی را که جذبشان کرده اند، فراموش کند. اگر به صورت ذاتی به چیزی که آن را یاد می گیرید یا سعی میکنید به خاطر بسپارید، علاقه ندارید، باید راهی برای علاقه مندشدن به آن پیدا کنید.

۲- روشی برای اعمال نفوذ حافظه بصری خود پیدا کنید:

شگفت زده می شوید وقتی بدانید با این روش بیشتر می توانید مطالب را به یاد بیاورید؛ مثلا تصور کنید در یک مهمانی هستید و به ۵ نفر پشت سر هم معرفی می شوید. چگونه می توانید به این سرعت اسامی آن ها را به خاطر بسپارید؟ بهتر است از هر نفر یک ویژگی خاص را که به چشم می آید، برداشت کنید و آن را به اسم هرکدام ربط دهید. این کار به تلاش ذهنی شما نیاز دارد اما اگر تمرین کنید، متعجب می شوید که چطور به راه حل های خلاقانه ای در زمینه تولید این تصاویر ذهنی دست پیدا کرده اید؛ مثلا چند بار پیش آمده است که فراموش کنید دسته کلید، عینک آفتابی یا کیف پولتان را کجا جا گذاشته اید. بهتر است دفعه بعد که آن را جایی می گذارید، یک لحظه مکث کنید و با حشمانتان ببینید که آن را کجا می گذارید. یادتان باشد حافظه به طور غالب، بصری است.

۳- یک درخت حافظه ذهنی خلق کنید:

تکفارس آی آر

اگر سعی دارید حجم زیادی از اطلاعات را به خاطر بسپارید، راهی پیدا کنید تا آن ها را در ذهن خود به صورت یک درخت به هم ربط دهید. اول شاخه های بزرگی را طراحی کنید و بعد سراغ برگ ها بروید. شاخه ها و برگ ها باید برچسب هایی داشته باشند که به نوعی برای شما معنای شخصی را تداعی کنند و نیز مجموعه آن ها باید منطقی باشد. در سال ۱۹۵۰ مشخص شد اگر اطلاعات را تکه تکه کنیم، بهتر می توانیم آن ها را به یاد بیاوریم؛ مثلا اگر عددی مثل ۴۶۷۸۹۰ را به جای شش رقم، به صورت سه رقم سه رقم حفظ کنیم، یادآوری آن آسان تر خواهدبود.

۴- چیزی را که میخواهید یاد بگیرید، به چیزهایی که در حال حاضر بلد هستید، ربط دهید:

هر قدر با اطلاعات جدیدمان ارتباط ذهنی بیشتری برقرار کنیم، در به خاطر آوردن آن موفق تر خواهیم بود. به همین علت است که ابزارهای تقویت حافظه میتوانند به یادآوردن مطالب را تقویت کنند.

۵- آنچه را که باید به خاطر بسپارید، بارها بنویسید:

من با همین روش در دانشگاه اسامی باکتری ها، عفونت ها و آنتی بیوتیک ها را حفظ می کردم. حتی نوشتن، موجب تقویت یادآوری مطالب می شود؛ به شرط اینکه یاد بگیرید فهرست نوشته شده را به خاطر بسپارید؛ به عبارت دیگر سعی کنید کپی نکنید و فعالانه هر مطلبی که میخواهید یاد بگیرید، به ذهن بسپارید و بعد آن را بارها و بارها روی کاغذ بیاورید. با این روش به خودتان هم نشان می دهید که کدام مطالب وارد حافظه بلندمدتتان نشده اند، تا با تمرکز بیشتر به آن ها توجه کنید، به جای اینکه وقتتان را برای تقویت چیزهایی که در حال حاضر می دانید، هدر دهید.

www.takfars.ir

۶- وقتی مطلبی را برای حفظ کردن میخوانید، هر پاراگراف را در یک گوشه خلاصه بندی کنید:

این کار نیازمند آن است که درباره آنچه میخوانید، بیندیشید و آن را بازیافت کنید و در نهایت هم یک بار دیگر آن را به خودتان درس بدهید. حتی بهتر است برداشت هایی از آن مطلب داشته باشید و برای آن دلیل بیاورید و سپس آن ها را به داستان تبدیل کنید تا پیوندهای عصبی بیشتری برای تقویت حافظه تان تشکیل شود.

۷- بیشتر بعدازظهرها درس بخوانید:

مطالعات نشان می دهند توانایی حفظ کردن مطالب چندان تحت تاثیر ساعاتی از شبانه روز که فکر میکنید سرحال و هوشیار هستید، نیست. بلکه تحت تاثیر ساعاتی است که واقعا درس میخوانید و به نظر می رسد بعدازظهر، بهترین زمان روز است.

۸- به اندازه کافی بخوابید تا خاطرات خود را مستحکم کرده و آن ها را حفظ کنید:

نه فقط شب بعد از مطالعه، بلکه روز قبل از درس خواندن هم باید خوب بخوابید. این کار را انجام دهید تا مجبور نباشید شب امتحان بیدار بمانید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر